• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stookolieketel vervangen door warmtepomp?

Lid geworden
20 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey,

Door een defect aan onze condenserende stookolieketel (brander stuk) werd ons voorgesteld om een Hoog Temperatuur L/W warmtepomp met boiler te installeren. De keuze voor een HT warmtepomp werd door de installateur gemaakt op basis van de radiatoren die op de bovenverdieping staan.

Ons huis is een renovatie van 2013 met cellulose dakisolatie van 23 cm + een bitumen onderdak van 3 cm, de vloerisolatie is 12 cm, de 2 volsteense muren kregen langs de buitenkant een isolatielaag van 12 cm, in de ramen zit overal hoogrendementsglas. Het stookolie verbruik licht niet hoger dan 1500 L. Het enige wat nog zou moeten gebeuren is het na isoleren van de spouw, en het isoleren van de kelder.

De radiatoren op de bovenverdieping zijn van het type T33 en zijn redelijk goed gedimensioneerd. En bovendien staan die dingen amper aan, behalve in de badkamer.

We hebben recent ook een PV installatie laten installeren die 6kW per jaar zou moeten opleveren, dus in plaats van overtollig opgewekte stroom af te voeren naar het net, zou die evengoed kunnen dienen voor een warmtepomp.

Het vervangen van de stookolieketel daar hebben we op zich niet zo'n probleem mee, we zijn het gebrul van de brander wel wat beu :)

Nu een HT L/W warmtepomp is redelijk kostelijk, en het is ook niet helemaal duidelijk of de premies die de overheid biedt wel van toepassing zijn op dit type. De aanvoertemperatuur is namelijk hoger dan 55°C.

In onze straat ligt er ook geen gas, de keuze is dus beperkt op ofwel een nieuwe brander voor de ketel ofwel over te stappen naar een warmtepomp. Maar we willen uiteraard een juiste beslissing kunnen nemen...

Iemand die zijn of haar inzichten wil delen?

Groet!

Wat is er mis met de brander dat hij gewoon niet hersteld kan worden ?

We hebben recent ook een PV installatie laten installeren die 6kW per jaar zou moeten opleveren,
Denk dat je wat ik de war bent met de eenheden. opbrengst is in kWh en dan is 6kWh per jaar wel heel erg weinig.

We hebben recent ook een PV installatie laten installeren die 6kW per jaar zou moeten opleveren, dus in plaats van overtollig opgewekte stroom af te voeren naar het net, zou die evengoed kunnen dienen voor een warmtepomp.
Je zonnepanelen leveren vooral op in de zomer, je warmtepomp verbruikt vooral in de winter. Men heeft het voornemen de terugdraaiende teller zo snel mogelijk af te schaffen.

Die radiatoren, zijn dat dezelfde als voor de renovatie? Van welk jaar is de woning. Best laat je een deftige warmteverliesberekening uitvoeren. (Best door een onafhankelijk bedrijf) Mogelijks (meer dan waarschijnlijk) heb je helemaal geen HT warmtepomp nodig.

Wat staat er beneden dan? Vvw of ook radiatoren? En voor de radiatoren op gelijkvloers is HT niet nodig? Als die radiatoren boven amper aan staan is die HT ook helemaal niet nodig he? Desnoods enkel de radiator in badkamer vervangen? Maar zou me verbazen dat dat niet genoeg geeft met toch wel een deftig geisoleerd huis.

En waarom geen nieuwe brander plaatsen ? Eentje die wat stiller is
Zal de goedkoopste oplossing zijn: en vooral veel warmte voor weinig geld

Wow, bedankt iedereen voor jullie snelle reactie!

@tumkie brander is van merk (MHG) waar installateur liever niet teveel meer mee prutst, en is vorige winter al eens naar best vermogen hersteld. Heeft twee weken in oktober gewerkt en toen opnieuw de geest gegeven. Ziet liever gekend merk op de stookketel staan, want met de vraag voor herstel kwam de vraag voor vervanging van de brander. Wat overigens geen slecht idee is volgens mij...

@janus wago klopt typo het moet zijn 6000kWh per jaar

@jeanke01 klopt, en heb al geen terugdraaiende teller meer

@Tom DV en @Caroto Radiatoren zijn nieuw sinds de renovatie, beneden ligt er vloerverwarming, renovatie was behoorlijk grondig, alleen 4 muren en vloer van verdiep bleef over en dan terug opgebouwd.

@minoeske dat was ook mij idee maar een mens moet af en toe eens op het verkeerde gezet worden zeker :)

Ik ga mij eens informeren over zo'n warmteverliesberekening en dan beslissen of ik in de toekomst overstap op een warmtepomp... en intussen een nieuwe stillere brander laten installeren

Bedankt iedereen!

Ik vermoed ook dat je met een normale LW warmtepomp gaat toekomen. Van de radiatoren boven kan je makkelijk het vermogen berekenen bij lage temperaturen (< 50 °C) als je merk en type kent of mocht dat niet het geval zijn de afmetingen (lxhxb).

Als er beneden vloerverwarming ligt is een l/w zeker een goede optie, maar wel goed laten berekenen.. wij hebben ook een WP, met een groot multivat voor sww en de radiator van de badkamer boven is ook op dit vat aangesloten. Werkt prima

Uit je uitleg laat je zelf al een vermoeden blijken dat een hoog temperatuursregime mogelijk niet nodig is om het bovenverdiep. Je geeft een redelijk goede isolatie aan en redelijk zwaar gedimensioneerde en vrij recente T33 radiatoren. Dus een zeer goede kans zo te lezen.
Ik zou dan vooral die denkpiste verder verkennen en zien of een gewone L/W warmtepomp niet voldoende is.

Je kan enerzijds een warmteverliesberekening laten doen.
Maar anderzijds kan je ook gewoonweg waarnemen wat er momenteel (en komende winter) gebeurt met die radiatoren. Als het koud is buiten, hoe warm worden de radiatoren dan effectief om de ruimtes boven warm te houden op een aangename temperatuur? Probeer pendelgedrag met hoge pieken en dalen in temperatuur op de radiatoren te vermijden (thermostatische radiatorkranen?) en probeer een uitgemiddelde waarde van temperatuur voor die radiatoren te bepalen om de ruimtes op temperatuur te houden.

Als je naar een warmtepomp wil gaan is het in eerste instantie nodig een warmteverliesberekening te laten maken. Daarna kan er pas een offerte opgemaakt worden. Indien er een hoge temperatuur warmtepomp nodig zou blijken i.v.m. uw bestaande radiatoren zou ik passen voor een warmtepomp of je moet het alleen doen voor de groene gedachte. Een hoge temperatuur warmtepomp is totaal onrendabel.

Indien onrendabel zou ik kiezen voor propaan (indien er plaats is) bij vervanging. Maar zoals ik lees is enkel de brander kapot en niet de ketel. Daarmee zou ik voor het moment opteren om een nieuwe brander te laten steken.

Ik zou kiezen voor een gewone WP.
Als je boven niet toe komt, dan kan je ofwel grotere radiatoren eventueel met ventilatoren laten plaatsen, of in de kamers waar je echt verwarming nodig hebt een airco laten zetten waarmee je in de winter kan bij verwarmen.

In mijn homeoffice (een van de slaapkamers van mijn kinderen vroeger) gebruik ik enkel een airco en ik zet die gewoon aan op de momenten dat ik thuis werk. In 10min is de kamer werkbaar, en het verbruikt weinig.
En... je hebt airco.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan