• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

stookolieketel: klassiek of condenserend?

Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik had graag wat ervaringen gehoord over condenserende stookolieketels. Ik hoor her en der dat blauwe vlambranders heel foutgevoelig zijn, en deze zijn noodzakelijk bij een condensatieketel om dichtroeten van de nageschakelde warmtewisselaar te voorkomen. Dus ik ga er van uit dat een condensatieketel in de regel minder betrouwbaar is dan een klassieke, en dat er sneller kosten aan komen. Pro is dan wel een paar % lager verbruik tov de klassieke ketel. Maar een klassieke lage temperatuurketel kost de helft van een condensatieketel en is betrouwbare en bewezen technologie...

Een tweede vraag is of iemand ervaring heeft met het merk intercal. Dit is een Duits merk van ketels die voor de prijs van een klassieke ketel bij een ander Duits merk een condenserende ketel kunnen leveren.
 
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Over de vraag klassiek of condenserend kan ik geen zinnig antwoord geven. Over het merk Intercal kan ik ervaringen delen. Het is in ieder geval een loodzwaar ding. Voordeel van de onze is dat hij zowel op gas als olie kan branden. Sinds 2006 staat hij nu bij ons en wij hebben nooit problemen gehad.



Alhoewel, één keer wel. Maar dat kunnen wij de ketel niet aanrekenen. Hij kan namelijk nog steeds niet op water branden. Daar zijn wij achter gekomen na onze vakantie. Vrienden hadden de vijver bijgevuld en vergeten de kraan dicht te draaien. Gevolg: water stroomde over in de tank. Ketel pompt water op en hij valt stil.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Dat is wat ik hoopte te horen! :) Heb je een condenserende ketel (ecoheat) of een klassieke?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
621
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er komt wel meer bij kijken dan enkel de ketel...



Waar staat deze geplaatst? Hoeveel meter schouw hangt er achter, en welk type? Als de schouw getubeerd moet worden (meestal nodig, zowel bij lage temperatuurketel als bij condensketel) is de tubage voor een condensketel goedkoper dan die voor een lage temperatuurketel.



Verder denk ik dat een correct afgeregelde blauwe vlambrander (of vergassingsbrander/recirculatiebrander) niet meer in panne valt dan een normale brander, wel integendeel. Deze type branders werken op een veel lagere CO en NOx concentratie, branden dus properder (geen roet te zien bij deze types indien correct afgeregeld) en constanter over de hele stookperiode aangezien ze meestal als type C worden geplaatst.



Gr, Koen
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Koen6500;1696854 wrote:
Er komt wel meer bij kijken dan enkel de ketel...



Waar staat deze geplaatst? Hoeveel meter schouw hangt er achter, en welk type? Als de schouw getubeerd moet worden (meestal nodig, zowel bij lage temperatuurketel als bij condensketel) is de tubage voor een condensketel goedkoper dan die voor een lage temperatuurketel.



Verder denk ik dat een correct afgeregelde blauwe vlambrander (of vergassingsbrander/recirculatiebrander) niet meer in panne valt dan een normale brander, wel integendeel. Deze type branders werken op een veel lagere CO en NOx concentratie, branden dus properder (geen roet te zien bij deze types indien correct afgeregeld) en constanter over de hele stookperiode aangezien ze meestal als type C worden geplaatst.



Gr, Koen



De schouw zal inderdaad moeten getubeerd worden. Waarom is dat goedkoper voor een condensatieketel tov een lagetemperatuurketel?

Betreffende de blauwe vlambrander, spreek je daar uit ervaring? Zou je steeds een gesloten kring aanraden tov een open?
 
Lid geworden
15 aug 2006
Berichten
621
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij een lage temperatuursketel komt er condensaat in de schouw, waardoor de tubage in inox moet voorzien zijn (toch ook nog iets hogere temperaturen). Verder moet er onderaan de schouw ook een afvoer voor dit condensaat voorzien worden.



Bij condensketel gebeurt de condensatie in de condensor, en komt er dus bijna geen condensaat meer in de schouw. Deze schouw mag ook gewoon afwateren naar de condensor, waar sowieso een afvoer is voorzien om de condensaten op te vangen.



Ik heb inderdaad wel ervaring met afregelen van branders en de metingen van de rookgassen. Ik weet dus wat en hoeveel je bij welk type ketel kan verwachten.



Type C is inderdaad beter (voor rendement en constante verbranding) doordat je de aangezogen lucht toch wat kan verwarmen door de warmtewisseling met de verbrande gassen die er vlak naast passeren.



Zorg ervoor dat condensor (indien aparte unit, en anders de volledige warmtewisselaar) zeker in inox zijn uitgevoerd.



Je kan ook alvast eens kijken op www.informazout.be welke ketels hier worden aangeraden.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan