Stooklijn probleem

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
We zitten hier met een probleempje met de stooklijn van onze warmtepomp. Het is een Vaillant Arotherm monobloc, de thermostaat is een VRC700 met een buitenvoeler aangesloten.
Na veel proberen staat de stooklijn ingesteld op 0,15 en de temperatuur op 20 graden. Daarmee voelt het hier nog iets te warm in huis maar als ik de stooklijn verlaag naar 0,1 wordt het te fris. Het probleem is nu dat deze instellingen een temperatuur op de thermostaat geven van 23-23,5 graden. Daardoor moet ik de thermostaatsregeling (zodat gemeten ruimtetemperatuur nog extra bovenop buitentemperatuur wordt gebruikt om te finetunen) uitzetten. Als ik dit wel aanzet dan draait de warmtepomp kort tot de ingestelde temperatuur (20 nu) voorbij geschoten wordt en dan blijft de warmtepomp een hele tijd uitstaan tot de temperatuur terug gezakt is. we krijgen hiermee een temperatuur die voortdurend op en neer gaat. Sinds het uitschakelen van deze thermostaatsregeling hebben we een constante temperatuur maar het is hier nog steeds iets te warm en het stoort mij dat er bijna 4 graden zit tussen gevraagde en geleverde temperatuur.
Geen nachtverlaging.
Weet er iemand of er iets mis is met mijn instellingen. Laat maar weten als er informatie ontbreekt. Alvast bedankt

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
911
Punten
113
4 graden te veel noem ik niet "iets te warm"
Hoeveel graden wordt het dan als je de stooklijn op 0.10 zet met een gevraagde temp van 20graden waarbij je zegt dat het iets te koud wordt?
Normaal kan je toch met voldoende kleine incrementen de stooklijn finetunen.

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
4 graden te veel noem ik niet "iets te warm"
Hoeveel graden wordt het dan als je de stooklijn op 0.10 zet met een gevraagde temp van 20graden waarbij je zegt dat het iets te koud wordt?
Normaal kan je toch met voldoende kleine incrementen de stooklijn finetunen.
Als ik me goed herinner had ik de temperatuur toen nog op 21,5 staan. Met 0,1 werd het te fris dus ben dan terug naar 0,15 gegaan en ben dan de temperatuur naar beneden beginnen halen om het wat frisser te maken. Met de graden lijkt het dat ik wat gevoeliger kan bijregelen dan met de stooklijn

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
911
Punten
113
Ook de gewenste binnentemperatuur die je instelt heeft een impact op hoe de srookliijn tot uiting komt. Door de stooklijn aan te passen en tegelijk de gewenste binnenteperaruur te veranderen, ben je 2 variabelen aan het veranderen. Zet de gewenste binnenteperatuur dus op 1 waarse, bijvoorbeeld 21 graden, en blijf daar dan even van af. Dan ga je finetunen met de stooklijn. Doe 1 enkele aanpassing wacht enkele dagen en noteer dan wat het verschil is tussen gewenste binnentemperatuur en werkelijke binnentemperatuur (en bij welke buitentenperatuur). Het doel is om het verschil zo klein mogelijk te krijgen.
Overigens zijn er normaal 2 variabelen waarmee je de stooklijn kan instellen: het basispunt en de inclinatie. Jij spreekt precies maar over 1 variabele, ik vermoed de inclinatie. Als het buiten relatief warm is, kan je best gaan finetunen met het basispunt. Als het buiten heel koud is, kan je best gaan finetunen met de inclinatie. Maar altijd maar 1 variabele tegelijk aanpassen en een paar dagen wachten om het effect van de aanpassing te laten stabiliseren.

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
Ook de gewenste binnentemperatuur die je instelt heeft een impact op hoe de srookliijn tot uiting komt. Door de stooklijn aan te passen en tegelijk de gewenste binnenteperaruur te veranderen, ben je 2 variabelen aan het veranderen. Zet de gewenste binnenteperatuur dus op 1 waarse, bijvoorbeeld 21 graden, en blijf daar dan even van af. Dan ga je finetunen met de stooklijn. Doe 1 enkele aanpassing wacht enkele dagen en noteer dan wat het verschil is tussen gewenste binnentemperatuur en werkelijke binnentemperatuur (en bij welke buitentenperatuur). Het doel is om het verschil zo klein mogelijk te krijgen.
Overigens zijn er normaal 2 variabelen waarmee je de stooklijn kan instellen: het basispunt en de inclinatie. Jij spreekt precies maar over 1 variabele, ik vermoed de inclinatie. Als het buiten relatief warm is, kan je best gaan finetunen met het basispunt. Als het buiten heel koud is, kan je best gaan finetunen met de inclinatie. Maar altijd maar 1 variabele tegelijk aanpassen en een paar dagen wachten om het effect van de aanpassing te laten stabiliseren.
Bedankt voor je hulp. Zowel met de min10 van vorige week als de plus 10 deze week zit de binnentemperatuur constant op 23-23,5. Dus ik gok dat de inclinatie goed is. Anders zou deze toch variëren naar gelang de buitentemperatuur?
De aanpassingen die ik heb gedaan zijn over een paar weken gebeurd sinds december. Dus ik heb altijd een paar dagen gewacht tot alles stabiliseerde

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
911
Punten
113
Als het tempverschil tussen gewenste en werkelijke binnentemperatuur altijd ongeveer hetzelfde is bij sterk uit elkaar liggende buitenteperaturen, dan zit je inderdaad goed met je inclinatie. Nu nog vooral je basispunt van de stooklijn finetunen.

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
Als het tempverschil tussen gewenste en werkelijke binnentemperatuur altijd ongeveer hetzelfde is bij sterk uit elkaar liggende buitenteperaturen, dan zit je inderdaad goed met je inclinatie. Nu nog vooral je basispunt van de stooklijn finetunen.
Doe ik dit door de minimum temperatuur aan te passen? Die staat nu op 15 graden. Mag ik die gewoon een paar graden lager zetten?

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
658
Punten
113
De uitleg van Vaillant over hun stooklijn-parameter staat in dit document op pag. 135 en 136.

Eigenlijk zou je ons het schema van uw hydraulisch ontwerp moeten kunnen tonen... Mijn vermoeden is dat je gewoon meesurft op het pendelen van de wp. Een wp stopt met draaien wanneer de geleverde temp. ca. 4°C boven de gevraagde temperatuur ligt (op lage temp. modus).

Uw vloer-vw heeft waarschijnlijk een lage thermische inertie (wat eigenlijk net positief is) wat maakt dat die netjes die pendeling weet te volgen... mogelijks heb je:
  • Een dunne chape-laag.
  • Korte legafstanden.
  • Grote buisdiameters.
  • Wapeningsnet in de chape.
  • Geen (extra) buffervat.
  • Hoog pompdebiet.
En op uw collector heb je waarschijnlijk ook geen thermostatische mengkraan (of de temperatuur ervan staat hoger ingesteld dan wat de WP effectief levert).

Ik zou ook eens kijken of je het pompdebiet van de wp niet kan verlagen...

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
658
Punten
113
Ik zou ook eens kijken of je het pompdebiet van de wp niet kan verlagen...
Op pagina 136 van datzelfde document zie ik dat de WP dat zelf doet (door een tijdje te stoppen met pompen) mits de juist instelling.

De parameter "Binnencompensatie" moet dan op "Thermostaat" staan:

Thermostaat: functie zoals compensatie, toch wordt bijkomend het CV-circuit uitgeschakeld als de gemeten gewenste kamertemperatuur + 3/16 K hoger is dan de ingestelde gewenste kamertemperatuur. Als de kamertemperatuur opnieuw + 2/16 K onder de ingestelde gewenste kamertemperatuur daalt, dan wordt het CV-circuit opnieuw ingeschakeld. Het gebruik van de kamerthermostaat leidt in combinatie met een zorgvuldige gekozen stooklijn tot een optimale regeling van de CV-installatie.
Als ik uw openingsbericht herlees, had je dit wel eerst zo ingesteld? En net dit gaf aanleiding tot schommelingen?

Als je spreekt van "uitschakelen van de thermostaatsregeling", zet je de parameter "Binnencompensatie" dan op "Geen" of op "Compensatie"?

Laatst bewerkt:

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
Staat op "geen". Als ik die wel aanzet begint het pendelen (van de vloer temperatuur voornamelijk). De vloer wordt opgewarmd, het wordt te warm in huis, warmtepomp gaat uit, vloer koelt af, huis koelt af, binnentemperatuur zakt en warmtepomp gaat terug aan. Het zakken van de binnentemperatuur gaat zodanig traag dat er dan geen stralingswarmte van de vloer meer af komt.
Nu ik dit afgezet heb blijft de temperatuur en het comfort constant in huis maar zit ik met een groot verschil tussen gevraagde temperatuur en kamertemperatuur (waardoor ik de thermostaat functie niet kan gebruiken).
Ik heb (gebaseerd op het energieverbruik) ook niet echt het idee dat de warmtepomp nu pendelt.

Ik kan de minimum temperatuur niet lager dan 15 graden instellen.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
658
Punten
113
Omgekeerd, als je de thermostaatregeling weer aanzet, zet je de parameter ipv. "Geen" dan op "Compensatie" of "Thermostaat"?

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
Omgekeerd, als je de thermostaatregeling weer aanzet, zet je de parameter ipv. "Geen" dan op "Compensatie" of "Thermostaat"?
Die stond op thermostaat en nu op geen.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
658
Punten
113
En deze voorwaarden van Vaillant zijn ook voldaan:

– De thermostaat is in de woonruimte gemonteerd.​
– De thermostaat of evt. de afstandsbediening VR 91 is in de functie Zonetoewijzing aan de zone toegewezen, waarin de thermostaat resp. de afstandsbediening VR 91 geïnstalleerd is. Als u geen zonetoewijzing uitvoert, dan is de functie Binnencompensatie buiten werking.​

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
288
Punten
63
Ja. Binnencompensatie staat uit zoals ik hierboven beschreven heb (met de reden)

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
658
Punten
113
Dan zou ik eens teruggaan naar een minder extreme stooklijn van 0,4 en dan de binnencompensatie uit ("Geen") en de temperatuur op de VRC instellen op 20°C.

Vervolgens meet je met een externe thermometer de vertrektemperatuur van de wp en de buitentemperatuur en vergelijk je dit met de grafiek op p. 135 en dit dan bij verschillende buitentemperaturen.
Op die manier kan je controleren of de wp zelf behoorlijk werkt (en regelt samen met de VRC 700).

Als je ondertussen een schema weet te vinden...

Lid geworden
4 mrt 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo! Hopelijk is de topic starter nog actief hier, want ik heb exact hetzelfde voor met mijn Vaillant warmtepomp, met uitzondering van de te hoge temperaturen. Als ik Binnencompensatie op Thermostaat zet, dan koelen de andere kamers sneller af. Als ook de kamer met de thermostaat eindelijk als laatste afkoelt moet de pomp op volle toeren werken om alles overal weer op temperatuur te krijgen. Vervolgens herhaalt het proces zich.

Ik heb de Binnencompensatie wel al op “Compensatie” gezet ipv. “Thermostaat” en dat leek wel te lukken. Daardoor negeert de pomp de thermostaat en maak hij warm water aan op basis van de buitentemperatuur. In alle kamers krijg ik zo een gelijke warmte. Op een ander forum zei men me wel dat ik moest opletten dat mijn Delta T niet te laag werd want dat de pomp dan zou beginnen pendelen. Maar geen idee wat ze daarmee bedoelen. Met deze instelling draaid mijn warmtepomp bijna de ganse dag op een laag pitje en ligt mijn dagelijks verbruik zo’n 7 a 10kWh hoger dan tegenover buiten het stookseizoen. Maar ik denk dat dat een normaal verbruik is om een gans huis te verwarmen, niet?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.526
Punten
113
Lange tijd aan een stuk op lage temperatuur verwarmen is beste oplossing

Bovenaan