Stofvrij maken voor PUR

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag iedereen,

Binnen 2 weken komen ze de ramen bij ons plaatsen, en onmiddellijk erna komt de PUR en de chape (zodat die nog kan drogen tijdens het bouwverlof).
In principe gaan de mannen van de PUR ook nog eerst stofvrij maken, maar dat is een kost die we willen vermijden door dit zelf te doen.
Alleen is nu de vraag hoe we dit best aanpakken:

-Hoe stofvrij (en steentjesvrij) dient de bouw te zijn?
- De mannen van den elektriek en loodgieterij hebben er echt een zootje van gemaakt door bv. leidingen te leggen bovenop het slijpsel. Is het echt de bedoeling dat alles rond en onder de leidingen weg is van stof en steentjes? Sommige leidingen zijn echt wel strak tegen de betonplaat vastgepind en amper omhoog te krijgen. Is dat een groot probleem voor de PUR?
- Moeten mortelresten voor het indekkenv an de leidingen ook allemaal opgekuist worden (zie foto als voorbeeld)?
- Wij zijn bezig met eerst een manuele ronde (grote stukken, bezems, blik en borstel) vooraleer met een (industriële) stofzuiger er door te gaan, maar stofzuigen we best al eens voor de plaatsing van de ramen en dan nog eens erna (net voor de PUR komt)?
- Zijn er aanbevelingen voor type stofzuigers?

Bedankt alvast voor alle tips!

Bijlagen

• 20210609_184521.jpg
    20210609_184521.jpg
    203,9 KB · Weergaven: 53

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
910
Punten
113
Hoe stofvrij (en steentjesvrij) dient de bouw te zijn? Volledig stofvrij en vrij van stenen en alles wat los ligt. Dweilen hoeft zeker niet, maar je moet toch bijna van de vloer kunnen eten :p
- De mannen van den elektriek en loodgieterij hebben er echt een zootje van gemaakt door bv. leidingen te leggen bovenop het slijpsel. Is het echt de bedoeling dat alles rond en onder de leidingen weg is van stof en steentjes? Sommige leidingen zijn echt wel strak tegen de betonplaat vastgepind en amper omhoog te krijgen. Is dat een groot probleem voor de PUR? Die hebben er geen zootje van gemaakt hoor, dat kan je helemaal niet vermijden, en hoeft ook geen probleem te zijn. Het is net goed dat ze strak vastgepind liggen en niet omhoog kunnen komen, dat is een vereiste voor de PUR-spuiters. Dus je gaat gewoon eerst overal met (fijne) borstel door, ruimt alles op. Daarna ga je met stofzuiger langs de leidingen, tussen de leidingen, rond de leidingen, en alles wat niet wordt opgezogen (bvb onder een autostrade van 20 naastliggende preflexbuizen) mag blijven liggen aangezien dat ook geen probleem zal geven voor de PUR.
- Moeten mortelresten voor het indekkenv an de leidingen ook allemaal opgekuist worden (zie foto als voorbeeld)? Die mag je in principe laten zitten of liggen als ze EN vast zitten EN geen koudebruggen veroorzaken (dus er overal genoeg isolatie kan gespoten worden)
- Wij zijn bezig met eerst een manuele ronde (grote stukken, bezems, blik en borstel) vooraleer met een (industriële) stofzuiger er door te gaan, maar stofzuigen we best al eens voor de plaatsing van de ramen en dan nog eens erna (net voor de PUR komt)? Ik zou niet stofzuigen voor de ramen komen, die mannen maken ook nog stof, en dubbel werk word ik zelf erg moe en ambetant van. Op 1 dag met twee man breng je dat makkelijk in orde hoor.
- Zijn er aanbevelingen voor type stofzuigers? Nee, elke goede stofzuiger kan dat aan, het is maar stof en kleine steentjes.

Tip : vergeet je knielappen niet. Er met je neus opzitten zorgt dat je goed stofzuigt ;)

Eendraadschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
515
Punten
113
Bij grote projecten wordt er niet meer gestofzuigd, er wordt enkel eens grondig geborsteld zodat het steenpuin weg is en voor de rest wordt er niet meer naar gekeken. Pur spuiters doen er ook niet meer moeilijk over als er niet gestofzuigd is en er nog een laagje stof op de vloer ligt.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
910
Punten
113
Bij grote projecten wordt er niet meer gestofzuigd, er wordt enkel eens grondig geborsteld zodat het steenpuin weg is en voor de rest wordt er niet meer naar gekeken. Pur spuiters doen er ook niet meer moeilijk over als er niet gestofzuigd is en er nog een laagje stof op de vloer ligt.
En is dat uit gemakzucht? tijdsdruk?luiigheid? of omdat is aangetoond dat het nutteloos stofzuigerwerk is en geen invloed heeft op de kwaliteit van plaatsing?

Lid geworden
3 jun 2019
Waarderingsscore
3
Punten
18
Wij hebben grondig gestofzuigd vooraleer de PUR kwam. Heb de zaterdag mijn architect gecontacteerd want vond het echt een serieus werk en dacht dat ik overdreef. Zijn 2 dagen en een halve met 2 personen bezig geweest voor een 300m2. Wel om een bouwstofzuiger naar de Aldi geweest want de gehuurde stofzuiger werkte niet goed. Dus wat tijd verloren. En zonder voet maar met het uiteinde van de steel alles opgezogen.
Succes!

NicoP

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
216
Punten
63
Eerst grondig gestofzuigd en daarna een blauwachtig/melkachtig product met de rugsproeier vernevelt om het laatste fijn stof te fixeren. Maar ik durf begod nie meer zeggen welk merk of welk proct dat was.
Quasi geen overspray gehad, praktisch geen vuiligheid met andere woorden.

c00kie

Big boss
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
557
Punten
113
Zijn er aanbevelingen voor type stofzuigers? Nee, elke goede stofzuiger kan dat aan, het is maar stof en kleine steentjes.
Uhm... geen "huisstofzuiger" want die gaat geen uur mee in een bouwwerf. Dus alles wat industrieel is, is goed. Wij hebben toen één gekocht, en gebruiken die 15 jaar later nog altijd... maar je kunt die ook gewoon huren bij boels ofzo.

layho1

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
189
Punten
43
Er zijn ook firma's die je bouw komen stofzuigen met een industriële stofzuiger(ter voorbereiding van pur)

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
251
Punten
63
bouwstofzuiger van de Lidl, doet beter zijn werk dan een huisstofzuigerke en tis minder dan 100 euro.

ik zou toch goed uw best doen om dat zo proper mogelijk te maken, alles wat los zit, moet weg. ge wilt toch dat die PUR in de best mogelijke omstandigheden gespoten wordt. een weekend werk met 2 man.
tis niet het fijnste werk maar ook niet het ergste.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.079
Punten
113
Ik heb een karcher gekocht. Werkt goed, verliest na een bouw geen zuigkracht.
Wel altijd zakken gebruiken, dat verlengt de levensduur enorm.

Vincenth90

Nieuw Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik wil hier nog op dit topic inpikken.

Bij de vensters en deuren waarbij de dorpel even hoog komt als de vloerpas, wordt daar best het kimblok gestoken alvorens men PURt, of komt deze op de PUR te staan om de koudebrug tussen vloer en dorpel tegen te gaan?

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
251
Punten
63

Bij de vensters en deuren waarbij de dorpel even hoog komt als de vloerpas, wordt daar best het kimblok gestoken alvorens men PURt, of komt deze op de PUR te staan om de koudebrug tussen vloer en dorpel tegen te gaan?
die staat toch al lang wanneer er gepurt wordt?

Vincenth90

Nieuw Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Waarderingsscore
8
Punten
8

Misschien even kaderen, betreft een renovatie.
Dorpel ligt er reeds, en ik vroeg me dus af of er nog een kimblok direct achter en tegen de dorpel dient te komen vooraleer men PURt.
Afgaande van jouw reactie, neem ik aan ja?

Hoe bevestig ik deze kimblokken op de betonvloer? Gewoon met mortel/cement?

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
251
Punten
63

Dorpel ligt er reeds, en ik vroeg me dus af of er nog een kimblok direct achter en tegen de dorpel dient te komen vooraleer men PURt.

waar wel of niet een kimblok moet daar kan ik niet op antwoorden, ik kan wel zeggen dat die niet plakken op gewone mortel, je moet geschikte lijm gebruiken.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.079
Punten
113

waar wel of niet een kimblok moet daar kan ik niet op antwoorden, ik kan wel zeggen dat die niet plakken op gewone mortel, je moet geschikte lijm gebruiken.
Bwoah
Mortel met compactuna, dan staan die ook vast.

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Waarderingsscore
1
Punten
8
dag iedereen,

ondertussen hebben ze succesvol gechaped bij ons, dus we hebben ons best gedaan alles goed stofvijr te krijgen :)
Maar nu kwam volgende vraag: hoe puin/-stofvrij dient de chape nu op zijn beurt te zijn voor het vloerwerk (keramische parkettegels beneden en vinyl boven)? De bezetters hadden overal vloerbedekking gelegd, maar bij het opkuisen daarvan is uiteraard heel wat stof en ook (klein) puin terug op de chape gekomen. Is dat een probleem voor het vloeren, of dient alles volledig stofvrij te zijn zoals voor de chape?

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
312
Punten
63
Wij hebben eens met borstel gedaan om alle grof puin af te halen gedaan, daarna met bouwstofzuiger en dit was genoeg.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
voor vinyl zal de ondergrond mooi vlak moeten zijn. Misschien egaliseren ze daar nog.
Chape moet toch nog even drogen, daarna vvw opstartprogramma nog. Als er hoopjes liggen na het bezetten, kan je die verwijderen met bv plamuurmes. Verder maak je die mooi proper voor de vloerder komt, want ondertussen zal er nog wat stof op komen.

Bovenaan