• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

stilstaand water in douche

Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi allen,

4 jaar geleden een  IDEAL inloopdouche laten installeren maar de laatste tijd ervaren we steeds vaker dat het water niet (snel genoeg) wegtrekt.
Het is echter geen verstoppig dmv haar- en/of zeepresten want ontstoppers en andere producten verhelpen het probleem niet.

In het "putje" is een rand rondomrond die het water afvoert.
Het lijkt er op dat het probleem zich hier ergens moet bevinden:
- wanneer we met een ontstopper eens goed doorduwen plopt er iets in de afvoer waarna er geen probleem meer is.
- In het afvoerputje zit ook een rubberen dop. Geen idee waar deze juist voor dient maar zodra ik deze losmaak loopt alles perfect door. (zie foto's).

Mijn vraag:
Wat loopt er hier juist mis en waartoe dient die rubberen dop juist? Mag ik deze permanent verwijderen? (verleiding is groot).

mvg
 

Bijlagen

  • img_20161123_071707701.jpg
    img_20161123_071707701.jpg
    2 MB · Weergaven: 6
  • img_20161123_071800111.jpg
    img_20161123_071800111.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 4

tom_elise

Lid
Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
183
Waarderingsscore
6
Punten
18
Die rubberen dop overbrugt uw sifon. Als het goed afloopt wanneer je deze verwijdert, dan weet je al dat het niet in de afvoerbuis zit maar in de sifon zelf. Volgens mij dus toch vuil in de sifon (haren e.d.)
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Als het water weer eens niet goed wegloopt, doe dan de sifon eens open en kijk eens wat daar in zit.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
En grijp ook niets steeds naar ontstopper... sifon regelmatig proper maken.
 
Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
tom_elise zei:
Die rubberen dop overbrugt uw sifon. Als het goed afloopt wanneer je deze verwijdert, dan weet je al dat het niet in de afvoerbuis zit maar in de sifon zelf. Volgens mij dus toch vuil in de sifon (haren e.d.)

 
Gery zei:
Als het water weer eens niet goed wegloopt, doe dan de sifon eens open en kijk eens wat daar in zit.

Hi Tom, Gery,

Ik zie enkel 3 vijzen die via een ijzeren ring het geheel aan de douchebak vasthouden.
Het water gaat langs een inzet "filtertje" naar beneden en zo langs de zijkanten terug naar boven in een soort van overloopje. Hierna denk ik dat het water in de sifon komt maar ik zie geen manier om hier aan te geraken. Ondertussen weet ik dat het om een VIEGA Tempoplex Plus gaat. (zie bijlage)

Zou het mogen om die dop er uit te halen?
Mario_ zei:
En grijp ook niets steeds naar ontstopper... sifon regelmatig proper maken.

ik heb nergens gesteld dat ik steeds naar ontstopper grijp. We hebben 1 malig dit gebruikt wat me logisch lijkt als er water in je douche blijft staan.
 

Bijlagen

  • si_v5_tempoplex-plus.png
    72,2 KB · Weergaven: 3
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het water gaat langs een inzet "filtertje" naar beneden en zo langs de zijkanten terug naar boven in een soort van overloopje. Hierna denk ik dat het water in de sifon komt

Hetgeen je hier beschrijft is de sifon, verder zit er geen meer.  Dat middelste verticale buisje eindigt onderaan een stukje boven de bodem, hier loopt het water onderdoor naar de zijkanten, de reserende ruimte rond dat buisje, en van daaruit loopt het iets hoger door de afvoerbuis weg. Die afvoerbuis zit iets hoger opdat er water zou blijven staan rond en in dat buisje. Het is dat water dat het waterslot (sifon) vormt en belet dat de reuk vanuit de afvoerbuis via het buisje tot in de badkamer zou kunnen komen. 

Je moet eens nazien of dat buisje genoeg ruimte laat onderaan om het water naar de zijkanten te kunnen laten doorstromen. Kijk ook eens of er op die bodem geen zand of aanslag zit die de opening onder dat buisje kleiner zou kunnen maken. 
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
3ch3l0n schreef:

Het water gaat langs een inzet "filtertje" naar beneden en zo langs de zijkanten terug naar boven in een soort van overloopje. Hierna denk ik dat het water in de sifon komt maar ik zie geen manier om hier aan te geraken.

Het geheel is de sifon.
Zou het mogen om die dop er uit te halen?

Die dop is een reinigingsstop, zonder die stop heb je geen sifon.
ik heb nergens gesteld dat ik steeds naar ontstopper grijp. We hebben 1 malig dit gebruikt wat me logisch lijkt als er water in je douche blijft staan.

Logisch is dat niet. Logisch is dat je de sifon zuiver maakt.
 
Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gery zei:
3ch3l0n schreef:

Het water gaat langs een inzet "filtertje" naar beneden en zo langs de zijkanten terug naar boven in een soort van overloopje. Hierna denk ik dat het water in de sifon komt maar ik zie geen manier om hier aan te geraken.

Het geheel is de sifon.
Zou het mogen om die dop er uit te halen?

Die dop is een reinigingsstop, zonder die stop heb je geen sifon.
ik heb nergens gesteld dat ik steeds naar ontstopper grijp. We hebben 1 malig dit gebruikt wat me logisch lijkt als er water in je douche blijft staan.

Logisch is dat niet. Logisch is dat je de sifon zuiver maakt.

Ik denk dat ik zelf wel kan beslissen wanneer ik in mijn eigen huis ontstopper gebruik.
Die sifon is zo clean als maar kan zijn. Zoals eerder gezet... geen haar- of zeepresten.
Lijkt me gewoon een idioot ontwerp. Die "rand" rondomrond is veel te smal en niet bereikbaar maar al het water moet daardoor naar de afvoer.

Voor zover ik het als buitenstaander begrijp zorgt die reinigingsdop er voor dat er geen geur uit de afvoer komt. Als dat zo is smijt ik die er uit. Liever een geur dan een inloopdouche die elke keer langzaam overloopt.

Thanks!
 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Beste, de douche is reeds 4 jaar in werking en het is pas de laatste tijd dat het water niet snel genoeg wegloopt?

Uw conclusie dat het idioot ontwerp zou zijn, is dan ook te snel genomen. Dat die buitenrand te smal en te moeilijk bereikbaar is klopt mins inziens ook niet, de gehele sifon is daarentegen zeer gemakkelijk bereikbaar en te reinigen. Misschien ken je de juiste werkwijze niet, je moet gewoon dat middelstukje er even uitnemen.

Verder gebruiken zonder stankafsluiter is geen oplossing. Vandaag stinkt het misschien niet , maar met andere weersomstandigheden kan het zijn dat de stank plots niet mee te harden zal zijn.

Trouwens, niemand heeft hier gezegd dat je geen ontstopper mag gebruiken telkens er iets niet goed wegloopt. Er is enkel aangegeven dat het logischer is om eerst de sifon na te zien. Is daar niks mis mee, dan moet je gaan ontstoppen, ofwel met producten , ofwel mechanisch.
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
Je kan eens proberen om de een alleszuiger (natzuiger) de sifon leeg te stofzuigen.

 
 

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
768
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zit er verluchting op de standleiding van de douche?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ontbreekt daar niet nog een extra inzet "mandje" op je foto's dat ervoor zorgt dat er geen haar in de afvoerbuis kan? Nummer 2 op de afbeelding hierboven. Anders kan ik al raden wat er gebeurd is:

- Afvoer loopt niet meer goed door.
- Afvoer verstopt door haar in mandje.
- Open doen
- Eikes, dat mandje hangt vol met haar, wat een viezigheid.
- Mandje weg
- ....
- Afvoer loopt niet meer goed door.
- Afvoer verstopt door haar in de buizen zelf.
- Open doen
- Waarvoor dient dit rubbertje?
- ...

 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan