• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stihl   RG-KM onkruidknipper of  FH-KM struiksnoeier

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Heeft er iemand ervaring met de onkruidknipper RG-KM (rond, recipro) en/of de struiksnoeier FH-KM 145°  (recht, recipro) van Stihl ?

RG-KM onkruidknipper

onkruidknipper.jpg


                                                                                                                                     FH-KM struiksnoeier

struiksnoeier.jpg


De onkruidknipper bestaat uit twee ronde getande messen die een recipro beweging maken, alhoewel er ook bestaan die er hetzelfde uitzien en waarbij de twee messen een tegengestelde ronddraaiende beweging maken zoals de Idech Power Rotary Scissors
Idech

Ergens lijkt mij de continu ronddraaiende beweging een soepeler beweging, anderzijds zal een recipro beweging misschien makkelijker het onkruid opnemen tussen de tanden (telkens even stilstaan) om te snijden.

De struiksnoeier is sowieso een recipro beweging.
Ik weet dat een klassieke heggenschaar makkelijk blokkeert met het snijden van gras.
Waarschijnlijk is hier de vorm van de tanden specifiek voor gras ?
Het is ook een vrij kort mes, in tegenstelling tot een heggenschaar.
Maar kan je dan omgekeerd, met zo'n struiksnoeier wel een haag scheren (bv bovenkant) ?

Een trimmer met draad of mes werkt in principe goed maar alles wordt weg gekatapulteerd en nogal tot moes vermalen met alles ook vol gespat.
Deze tools hebben dat nadeel niet maar wat zijn hun nadelen (of andere voordelen) ?

Dus mocht er iemand hebben kunnen vergelijken tussen deze twee tools en de klassiek trimmers/bosmaaiers graag wat commentaar en liefst ook een vergelijking en wat de verschillen zijn in gebruik en de voor- en nadelen.

De tools zelf zijn niet goedkoop (375) en werken enkel met het combisysteem van Stihl (benzine of batterij).
Ik veronderstel dat deze toch vrij duurzaam zijn dan ?
En kunnen deze ook de wat wildere begroeiing aan (mijn tuin gaat over in een bos) ?
 

Bijlagen

  • onkruidknipper.jpg
    onkruidknipper.jpg
    19 KB · Weergaven: 0
  • struiksnoeier.jpg
    struiksnoeier.jpg
    16,6 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
17 apr 2020
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onkruidknipper geen ervaring mee,

struiksnoeier werkt goed voor struiken en hagen bij te snoeien.

gras kan ook maar moet traag, anders verstoppen de messen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Over welk onkruid hebben we het ?

Heb je doorgeschoten grassen dan werk je ofwel met een bosmaaier ( geen trimmer, dat is voor gazonboordjes ) MAAR je moet wel de werkwijze volgen. Bosmaaiers met grasmes , kapmes of draad verpulveren het gras niet. Als dit gebeurt dan is je werkhandeling verkeerd. Wegkatapulteren ??? Ja als er een steentje op het maaiveld zit en ik zit daar op met mijn mes, maar anders zie ik het gras toch niet weggeschoten worden, integendeel dit legt netjes op een gang, op hoop , dadelijk klaar om af te voeren.

Ofwel mai je dit met een maaibalk, handig voor grote oppervlaktes , machine is wel een motoculteur type.

Heb je bramen, houtige onkruiden , netels, klein struikgewas of ander oerwoudspul dan neem je een ... bosmaaier maar met een zaagblad , kapmes of struikmessen op. 

Stihl heeft een breed assortiment van zaagbladen, messen en draad voor op bosmaaier of combimachinens.

Combimachine heeft het voordeel dat je met 1 moterblok verschillende toestellen kunt aansluiten, bosmaaier, haagschaar, verlengde steelkettingzaag, borstel, freesjes , kantenmaaier , bladblazer, ... Nadeel , waar berg je al dat leuk speelgoed op 
biggrin.gif
Graptje. Prijs van moterblok is duurder en de machine is iets zwakker.

Bosmaaier : bij dikwijls gebruik is dit voor mij handiger omdat het toestel sterker is en je werkt met een ossehoornshandvat en dat heb je niet op de combi toestellen.

Bovenstaande toestellekes zijn eerder voor sporadisch gebruik. Je hebt wat hoog gras met wat bramen en hier en daar wat distels dan is de rg handig .

De FH is GEEN (lang) grassnijder !!! 

De FH is een snoei/haagschaar voor het bijwerken van bodembedekkers of vormsnoei op massieven. Je snoeit daarmee bolklimop, lonicera of zelfs epimedium en maagdenpalms. 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Wanneer je grote stukken afdoet kan je inderdaad net zoals een zeis, tegen de draairichting van de bosmaaier in, het gras neerleggen.
Nu, ook daar vliegen er afgesneden stukken een eindje verder.
Maar aan zijkanten, en rond diverse obstakels zie je toch dat er heel veel rondvliegt.
Dat op zich kan je nadien wel wegblazen maar tegelijk heb je toch een massa hele kleine natte stukjes die overal tegen plakken.
Daarom dat die RG me wel aantrok.

Ik had een filmpje van Stihl zelf gezien waarbij ze met de FH-KM lang gras afsnijden:
FH
Daar spreken ze in de tekst over een power scythe (= zeis) en zie je in het filmpje duidelijk dat er gras mee wordt gesneden en ook enkel gras wordt getoond in hun promo filmpje over de FH
Op de Stihl site hier in Europa tonen ze enkel een foto maar waarbij ze toch ook gras aan het afsnijden zijn !

fh.jpg


BoerkeDree geeft aan dat dan toch niet optimaal verloopt en het blijkbaar dus toch eerder bedoeld is om struiken te snoeien.

Volgens wat Stihl je wil doen geloven wordt de RG gebruikt op plaatsen waar er risico is voor personen en bv wagens (opspattende steentjes), en wordt die RG daar continu gebruikt, dus zeker niet sporadisch.
Vandaar dat ik wat gebruikerservaring zoek.

Hier heb ik oa een stuk van anderhalve meter tussen mijn tuin en het bos.
Dat is overwegend wild gras, wel met boomstronken onder, veel mollehopen, bomen die steeds opnieuw proberen te groeien en dan aan de zijkant diverse grove struiken.
Dan zal ik daarvoor misschien toch best gaan voor een bosmaaier met gepast zaagblad.
Over die combi-toestellen zal ik een ander topic openen, kwestie van de informatie later makkelijker terug te vinden door andere vraagstellers.
 

Bijlagen

  • fh.jpg
    fh.jpg
    192,8 KB · Weergaven: 0

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik raad je af met de FH-KM gras af te doen, het toestel kan die hoeveelheid gras niet echt 'trekken', en het gaat gewoon traag.

Als je overweegt gras EN haag af te doen, zou ik voor een Combi gaan en de FH-KM enerzijds en een driehoeksmes anderzijds.

 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Bedankt Marburg, dan is het duidelijk ondertussen:  je kàn met de FH gras afdoen maar dan enkel heel locaal, dus kleine hoeveelheden op plaatsen waar het handiger is dan met ander gereedschap.

Heeft er iemand praktische ervaring met de RG ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wij hebben hier enkel al 3 motorhaagscharen liggen, nee 4

1 combi toestel , 2 gewoon met lang en kort blad lage toeren en hoge toerental (dus een voor loofhout te snoeien en de andere voor buxus en taxus en dan nog ' ne lange '

Al die toestellen zijn allemaal specifiek aangekocht voor het snoeien van hagen , struiken, topiaire en vormsnoei. 

Allemaal worden ze bij het hagen snoeien wel eens gebruikt om dat gras onder de haag  te maaien of die smeerwortel of dien klimop . MAAR dan zijn we bezig met de hagen!

Pakken we het hoog gras aan of de bramen of de netels of de grachtkanten ? Dan nemen we de bosmaaier vast of de combibosmaaier ( of beide)

Zit ik ergens met struiken die wegmoeten ? Dan vervang ik mijn slagmes op de bosmaaier in het zaagblad en dan moet ik zien dat ik geen bomen van cc 15 cm mee omleg.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Die RG wordt blijkbaar heel weinig gebruikt  
regular_smile.png

Nu, aangezien de werking recipro is zoals bij de FH zal dit voor mij dan toch ook niet aangewezen zijn en zal ik gaan voor een snijblad en een slagblad of zaagblad.

Toevallig zie ik hier een firma passeren die het voetpad aan het kortzetten is  ..  met een snijdraad.

Wat is zo het meest gebruikt of is het handigste werken voor wild gras met struiken en zo bij ?
Volgens de tekst van Stihl is een slagmes voor zowat alles goed.
Maar als er dan onverwacht iets hard of te stevig materiaal tussen zit blokkeert dat hard ?
Daarmee heeft een snijblad met 8 tanden dan minder risico ?

Of gebruiken de meesten gewoon de snijdraad ?
Ik heb vroeger nog zwaar onkruid en hoge wilde gewassen afgedaan met die elektrische Ryobi en een vrij dikke, verstevigde snijdraad en dat ging op zich redelijk.

Wat zijn dan de praktische  verschillen tussen die draad en een snijmes of slagmes ?

autocut_c_26-2.jpg


grassnijblad.jpg


grassnijblad-8.jpg


slagmes.jpg
 

Bijlagen

  • autocut_c_26-2.jpg
    autocut_c_26-2.jpg
    24,6 KB · Weergaven: 1
  • grassnijblad.jpg
    grassnijblad.jpg
    18 KB · Weergaven: 1
  • grassnijblad-8.jpg
    grassnijblad-8.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 1
  • slagmes.jpg
    slagmes.jpg
    27,4 KB · Weergaven: 0

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Wat ik dacht een fout te zijn in de specs van Stihl:

FSA 130  (dubbele handgreep) werktijd met AP300 batterij:    tot 85 minuten
FSA 130 R   (ronde handgreep) werktijd met AP300 batterij:    tot 40 minuten

Is uitgelegd doordat de meting bij een FSA 130 is met een grassnijblad van 260 mm
Bij de FSA 130 R met een maaikop met diameter van 420 mm

Door de grotere snijoppervlakte heeft een maaikop meer vermogen (stroom) nodig.

Dan zou ik verwachten dat je met een maaikop ook vlugger vooruit gaat in het soort onkruid dat je zowel met een maaikop als met een grassnijblad kan doen ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Hier gebruiken we regelmatig de nylon kop. Handig en overal toepasbaar . 

Slagmessen heb ik ook liggen en wordt er sporadisch opgezet als we tussen de netels en bramen enzo zitten

Ons zaagmes ( of cirkelzaag dus) zetten we op als we struwelen en opschot moeten verwijderen.

Ga je een toestel aankopen dan zou ik sowieso een nylon nemen en dan het driehoekig slagmes. Al de rest is voor specifiek gebruik en dan nog als je er uren mee aan de slag moet. Met een nylan maaai je ook netels maar het duurt iets langer. 

Sla je met een slagmes tegen een obstakel dan moet je DRINGEND maaitechnieken leren. Ik krijg torekes als ik hier die gemeentemannen zie, nee hoor maaien. Continu die slag van tegen een paaltje , nylon breekt af, en daar gaat de volgende 10 cm weer. Je moet met je toestel zo staan dat de kap tegen het object komt en dit voor een  15° . Dus oefen met de positie van de kap ten opzichte van een obstakel.

O en als je met een slagmes tegen een paaltje komt ? Je toestel wordt terug geslagen. ff  stoppen en controleer je slagmes op schade. Als je ervaring hebt dan moet je zelf neit stoppen dan hoor e aan de veranderde geluidshoogte van je toestel dat er iets mis is. 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Inderdaad moet je wel kijken wat je doet, bij stenen en palen ga je je gerief kapot maken maar ook een boom zal wel problemen krijgen wanneer je daar iedere keer die snijdraad laat inslaan.

In principe denk je bij steviger onkruid vlug aan een mes, maar zoals ik reeds aangaf heb ik met een snijdraad vroeger nog zelfs héél stevig struikgewas afgedaan, dat was met een Oregon Nylium Starline, draad met een doorsnede in de vorm van een sterreke.
En ik verschoot hoe lang die meeging.

Het laden van zo'n Stihl AutoCut C 26-2 maaikop ziet er ook wel handig uit:
gewoon doorsteken en opdraaien.
 
Lid geworden
17 apr 2020
Berichten
67
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maaidraad is voor alles groen bruikbaar, wel de draad op voorhand in een emmerke met water zetten voor ene nacht

houtachtige zaken kan je nadien wegwerken met een zaagblad
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Voor het overige is het eigenlijk vooral je materiaal leren kennen. Als ik de allereerste keer mijn hellingen te lijf ging met het slagmes heb ik menig 'tik' uitgedeeld aan uitstekende stenen, maar ik zou er nu mee kunnen beeldhouwen.

Ik heb je in een eerder antwoord de combi aangeraden, maar als ik eerlijk moet zijn heb ik ondertussen zelf 2 combi's omdat ik het beu was voortdurend te wisselen tussen de heggeschaar en het slagmes. Heb de beide vaak gelijktijdig nodig, er groeit vanalles door elkaar op mijn domein en het ene gaat sneller met de heggeschaar en het andere gaat sneller met het slagmes.

 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ok Marburg, dat klinkt aannemelijk  
regular_smile.png


Mag ik vragen, heb je dan enkel dat heggeschaar-hulpstuk voor de combi, of heb je daarnaast ook nog een 'normale' heggeschaar ?

Op een combi is dat namelijk een stuk langer. Werkt dat makkelijker ?

Allez, ik bedoel kun je dat even goed gebruiken voor een gewone haag te scheren (2m hoog) of is daar een gewone heggeschaar toch wel handiger ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan