• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stevig half muurtje maken voor overloop/vide. Steen? Gipsplaat? ... ?

Lid geworden
22 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

Een jaartje geleden kochten we ons nieuwe huis. Na enkele andere klussen zijn we nu aan de gang boven / vide toegekomen.
Op de foto zien jullie de huidige balustrade/leuning. Hier voelen we ons echter niet echt veilig bij. Ons dochtertje is momenteel nog maar 5 maanden, maar ik heb al nachtmerries gehad over wanneer ze kan kruipen....
Het idee is om hier een half hoog muurtje (±120cm) ofzo te maken zodat het wat dichter en voor ons gevoel veiliger is.
Wat raden jullie aan qua stevigheid? Zelf dacht ik aan een metalstud constructie met OSB en gipsplaat er tegen, maar hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Zal dit stevig genoeg zijn om bv tegen te leunen of de per-ongelukke val te incasseren zonder dat we alsnog 3 meter lager liggen?

Alle tips en adviezen welkom!

Bijlagen

• PXL_20241022_091204683.jpg
    PXL_20241022_091204683.jpg
    167 KB · Weergaven: 55
  • PXL_20241022_091158829.jpg
    PXL_20241022_091158829.jpg
    199,1 KB · Weergaven: 54
  • PXL_20241022_091216163.jpg
    PXL_20241022_091216163.jpg
    145,4 KB · Weergaven: 54
Misschien kan de balustrade dienst doen als structuur in de constructie? Ik vermoed dat die stevig bevestigd staat?
Je kan deze behouden en er rond werken met OSB en gipsplaat. 't Is wel wat meer gepruts.
Zelf zou ik het met een houten kader uitwerken i.p.v. metalstuds (persoonlijke voorkeur). En voldoende verankeringspunten voorzien in de vloer en muur.

Je kan het muurtje langs weerszijden in de muur bevestigen zie ik. Als je dat ook nog eens op enkele plaatsen in de vloer kan bevestigen kan je balustrade geen kant meer op. Ik zou het wel in hout doen, is toch nog iets steviger dan metalstuds voor deze toepassing. Maak een raamwerk van SLS’en (38x89), bevestig daar langs 1 zijde OSB op en werk af met gyproc. Probeer wel rechtstreeks op je chape te werken.

Ik heb hier iets gelijkaardigs gedaan waarbij mijn balustrade volledig vrijstaand is met enkel verankering in de vloer (chemische verankering tot in de betonplaat) en dat beweegt voor geen millimeter.

Een kruipende kleuter laat je toch nooit alleen boven?
Aan de trap op gelijkvloers komt toch een traprekje?

En zoals hierboven vermeld, tijdelijke oplossing

Als het niet nodig is, zou ik die niet wijzigen.

Mijn zus heeft een soort veiligheidsnet gebruikt, speciaal voor dergelijke doeleinden (maar de balustrade was bij haar anders samengesteld).

Inderdaad, over deze problematiek bestaat al een zeer uitgebreid topic van @Brebelco met heel veel foto's en tips & advies, die zo een halfhoog wandje heeft gezet. Ik moest daar ook direct aan denken, maar @Kaffe was rapper..
Als je dat zou overwegen, dan vind je in dat topic veel uitleg + de beschrijving van de firma Gyproc hoe je dat precies moet aanpakken.

Los daarvan, samen met anderen stel ik me ook de vraag hoe dat er visueel zou uitzien als je rond heel die hoek een gyprocwandje gaat zetten. Nu geeft dat een geweldig dieptezicht en wisselwerking met buiten. Voor zo een halfhoge wand moet je een dubbele metalstud naast elkaar zetten voor de stabiliteit. Je gaat veel licht en ruimte verliezen. + 120 hoog, is echt wel hoog. Dat wordt visueel een heel zware blok in die hoek die je wil plaatsen.
En hoe ga je die mooi aanwerken aan de zijkant van dat bordes?

Een kruipende kleuter laat je toch nooit alleen boven?
Aan de trap op gelijkvloers komt toch een traprekje?
Kruipende kleuters zijn geen gevaar. Pas als ze 2 - 3 jaar zijn en op verkenning gaan en leren traplopen wordt het pas gevaarlijk..

Ze zijn rapper dan je denkt hoor @albarius . Onze niet-kruiper die dan wel graag stapte zodra hij dat doorhad stond op 18 maand wel plots bovenaan de trap ;) beetje uit het niets en was ook verschieten.

Een glazen balustrade houdt het open gevoel, maar per lopende meter is dat toch al snel 750 euro.

Ondanks dat ik eerder van gemetselde muurtjes hou ... zou ik in deze situatie ook eerder kiezen voor een glazen borstwering.
Dat is inderdaad niet goedkoop zoals @Caroto reeds opmerkt (ik hoorde ook al eens prijzen van 900 EUR/lm).

Het neemt visueel geen ruimte in. Neemt geen mooi invallend licht weg (zeker met dat hoge schuine raam boven de voordeur).
Een glazen borstwering sluit bovendien mooi aan bij de stijl van het huis..
Bovendien nodigt een dunne glazen borstewering minder uit voor kinderen om er over te hangen.
Het kan in tegenstelling tot een muurtje met minimale destructie, want zo'n glazen borstwering kan langs de kopse kant van de druklaag.
En het aantal lopende meters valt precies ook nog wel mee.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan