• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Steunbalken verstevigen (nodig)?

Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik ben elektriciteit door de steunbalken aan het steken, en erop aan het leggen in sleuven (in 16, 20 & 25mm PVC buizen). Nu heb ik dit reeds gedaan in onze eetkamer waar nu alle meubelen opstaan en vier mensen wonen, dus normaal maak ik met niet te veel zorgen Maar In het salon waar ik nu bezig ben is een steunbalk die lichtjes gekanteld is en die een klein beetje kraakt als ik er op stap of er vanaf stap plus alle planken gestapeld erbovenop. +/- 150 kilo als ik ermee opsta. als ik er een beetje op spring hoor ik niets

De balken zijn 18 hoog, 6 breed. Acht van 5 meter lang en connecteren aan een trapkozijn. Zes van 6 meter lang, en gaan tot in de volgende muur. Allemaal met een HoH van 36-38 ondersteund door een muur op 4 meter. Rond het midden zijn dubbele balken gelegd om de marmeren schouw te ondersteunen. Schouw is aan de zeide zonder buizen.

Scema 1.png

cross.png

zou ik nu:
A) onder de gaten voor elektriciteit van alle balken (alleen in in het salon) verbindingsankers plaatsen (400x30x8mm)
B) twee grenen balk (50x50x390) aan weerszijde van de probleem steunbalk schroeven
C) Allebei
D) maak ik me teveel zorgen

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
E) Leg een multiplexplaat in de lengterichting (met de balken mee) over de zone met leidingen en schroef die degelijk vast. In het gangpad mag je de platen dwars leggen.

Hoe ga je de rest van de vloer afwerken?
 
Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
de leidingen ging ik inderdaad afdekken met multiplex. Bovenop de balken komen de originele planken (vol hout 1.5mm) en daarop kliklaminaat (ook 1.5).

Maar de vraag ging voornamelijk of ik veel steunkracht verlies met mijn aanpassingen en of het wel nodig is om de balken te verstevigen.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als je de multiplex deftig vastzet niet.
 
Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik maak me nu niet echt zorgen over de buizen of het gewicht daar, maar meer over het globale gewicht dat de balken in deze kamer al dan niet kunnen dragen, en of dit nu verminderd is, met gaten en sleuven aan die kant?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ja, dat is verminderd maar door de multiplex-platen wordt dat weer gecompenseerd.

Ga de leidingen nu niet te dicht tegen de muren leggen zodat je daar genoeg "vlees" in het hout over hebt om de multiplex vast te schroeven. Aan de kant van het salon zit de uitsparing op 14 cm... net genoeg voor twee (verspringende) schroeven.

Aan de kant van het gangpad maakt het niet veel uit... de overspanning is daar klein.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
De gaten die midden in de balk zijn geboord geven zo goed als geen sterkteverlies.
De gleuven zouden dat wel kunnen doen maar in dit geval waarbij ze redelijk dicht bj het steunpunt zitten is ook dat te verwaarlozen mede ook door het feit dat de balkafstand minder dan 40 cm is en dat er twee maal twee aan elkaar gekoppelde balken tussen zitten.
Ik zou er zeker niet van wakker liggen ! Optie D dus :)
 
Lid geworden
2 mei 2018
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Was al aan het denken dat mijn redenering niet klopte en jullie bevestigde dit :)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan