• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stervende beukenhaag

Lid geworden
18 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedenavond,

Mijn vrouw en ik zijn vorig jaar verhuisd en moeten voor de eerste keer in ons leven een tuin onderhouden. De motivatie is er zeker, alleen de kennis ontbreekt nog (heel) wat. Vandaar dat we even jullie kennis en advies komen vragen zodat we wat kunnen bijleren.

Onze beukenhaag (twee stroken van elks ongeveer 50m) begint sinds enkele weken op meerdere plaatsen af te sterven. We hebben een sterk vermoeden dat engerlingen hier de boosdoener zijn. De gazon zit vol putten (2cm dia) van vogels op zoek naar iets lekkers en na een klein stukje uit te graven vinden we er 3 op 30cm². Onder de haag heb ik ook een stukje gegraven en daar zaten ze jammer genoeg ook.

We zijn een beetje verrast door de snelheid. Op enkele weken tijd van lichtgroen blad naar volledig verschrompeld op ongeveer 10 stammen.

Nu luidt onze vraag: wat kunnen we hieraan doen?

Van de gazon lig ik niet wakker maar de haag baart me wel zorgen. Hoe herstel je dit nadat er op meerdere plaatsen 1/2/3 stammen na elkaar het begeven?

Een collega heeft me het product "Perlka" aangeraden, voornamelijk voor de gazon, maar na wat opzoeken zou ik dit liever niet gebruiken en me eerst wat verdiepen in materie rond gezonde bodems.

Alvast bedankt voor jullie advies.

IMG_20230817_175723.jpg

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Perkla is een HANDELSNAAM en verkoopt allerlei produkten van meststoffen tot gif waarvan de meeste dan nog gebonden zijn aan de fytolicentie , dus partikulier niet te verkrijgen.

Eerst en vooral je moet zeker zijn dat het hier gaat over engerlingen en niet over bv de taxuskever ( die ook op andere hagen /gazon kan zitten)
neem een foto van zo'n kever en plaats deze hier

Het is te gek om produkten aan te raden en dan geen resultaat te hebben omdat er geen engerlingen zitten maar roze poolse waterkonijnen :ROFLMAO:

Lid geworden
18 aug 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Perkla is een HANDELSNAAM en verkoopt allerlei produkten van meststoffen tot gif waarvan de meeste dan nog gebonden zijn aan de fytolicentie , dus partikulier niet te verkrijgen.

Eerst en vooral je moet zeker zijn dat het hier gaat over engerlingen en niet over bv de taxuskever ( die ook op andere hagen /gazon kan zitten)
neem een foto van zo'n kever en plaats deze hier

Het is te gek om produkten aan te raden en dan geen resultaat te hebben omdat er geen engerlingen zitten maar roze poolse waterkonijnen :ROFLMAO:

Ik ben gaan graven om een foto voor je te nemen maar vreemd genoeg kom ik nu geen enkele engerling meer tegen. Misschien dan toch een andere oorzaak?

De taxuskever heb ik hier nog niet gezien maar deze lijkt wel erg op de schildwantsen die vorige winter massaal het huis binnen kwamen. Ik heb wat foto's opgezocht en wat we enkele weken geleden tegen kwamen waren met zekerheid engerlingen met hun pootjes en zwart uiteinde.

Kan ik nu nog iets doen om de haag te helpen?

Ik kreeg er enkel een bericht over, heb alleen de mail gelezen, nog niet gebruikt. Ook een niet-lid kan (enkele) foto's bekijken. https://data.secureserver.be/pcs/waardplanten.nsf/plantresult?openform&plant=Fagus

Interessante website ik bekijk het vanavond wat beter.

Bijlagen

• IMG-20230819-WA0000.jpg
    IMG-20230819-WA0000.jpg
    331,1 KB · Weergaven: 18
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan