Stenen vervangen in gevel?

• Tags gevel gevelmetselwerk gevelwerken metselwerk nieuwbouw PUR stenen
  • Lid geworden
    5 nov 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    In mijn nieuwbouwwoning zaten een aantal stenen die stuk of gebroken waren. De nieuwbouwer heeft die in overleg vervangen. Ik verwachtte dat dit zou gebeuren met specie, maar het is gedaan met purschuim. Het voegen moet nog gebeuren, dus we zien er straks niets van.

Mijn zorg is dat de muur op die plek zwakker wordt of dat de voeg gaat scheuren over 10 of 20 jaar. Is die zorg terecht? Als dat zo is, welk argument draag ik aan om dit te verhelpen?

Bijlagen

• IMG_20251103_114056.jpg
      IMG_20251103_114056.jpg
      327,2 KB · Weergaven: 60
    • IMG_20251103_114246.jpg
      IMG_20251103_114246.jpg
      279,8 KB · Weergaven: 60
    Hoeveel zijn het er?

Indien maar een paar, denk ik eerlijk gezegd dat het minder werk is om dit zelf uit te krabben en op te vullen met een mortel, dan de discussie te moeten aangaan.

Het zijn er 15. Maar ik mis nog de argumentatie om dit aan te kaarten. Wat gebeurd er met deze stenen na 10, 20 of 50 jaar?

(Ben het met jullie eens dat het 'er niet uit ziet', maar dat is straks weg met de voeg. Om het zelf te doen zie ik niet zitten.)

pur is niet drukvast. Diene pur zal uwe steen wel even op zijn plaats houden maar is structureel niets waard imo. Zal verkruimelen door uv-invloed. Stuur er ne foto van naar uwe voeger en die zal het wel opstoppen voor hij voegt. Als hij daar extra voor aanrekent zou ik dat gewoon doorsturen naar uw metsers. Alé, die kunt ge eigenlijk geen metsers noemen als ze zoiets doen.

Als het er geen 5 naast mekaar zijn die enkel met pur vastzitten is er structureel imo geen probleem.

En ze zetten ramen vast met pur ???

Denk dat we overdrijven
    15 stenen dat is bijna een kwart van een vierkante meter metselwerk op ... hoeveel vierkante meters ?
    En zitten ook nergens zo'n vervangende stenen op cruciale plaatsen en of tippen.
    Als daar een nieuwbouw zou gaan instuiken dan stel ik me meer vragen op de rest van het metselwerk.

Niet vergeten dat deze voegen nog verder worden afgewerkt met voegsel, dus qua zonne-invloeden zal er weinig sprake van zijn.
    En wie zegt dat dit pur is en niet iets anders ?
    Uit je bezorgdheid aan de aannemer en voeger en laat het samen overeenkomen.
    Trouwens na 20 jaar gaat er wel ergens een barstje in je voegsel ergens zitten hoor, maak je maar geen illusies.

Het zijn losse stenen op verschillende plekken in de gevel. De aannemer en ik hebben overlegd en na wat gesteggel garandeert hij mij dat er nooit wat gaat gebeuren met deze 15 stenen. Dat laat ik hem op papier zetten :)

Ik denk overigens dat de metselaar dat niet zelf heeft gedaan, maar een 'serviceteam' die deze stenen heeft vervangen.

Snap goed dat er na 20 jaar barstjes en dergelijke komen, ging me puur om dat deze stenen anders zijn vastgezet en zo wellicht de muur negatief beïnvloeden.

Laatst bewerkt:
    Gho op papier, wat is dat waard? Veel succes daarmee. Garandeert uw voeger ook dat zijn voegen daarop gaan hechten en "nooit" gaan loskomen en wil die dat ook op papier zetten?

Ik snap niet dat daarover gesteggeld moet worden. Het is ochgod rond 15 stenen wegkrabben en opvullen in de diepte met mortel.

Maarbon, finaal zou ik het zelf doen.

Nee, die zetten ze vast met doken / schroeven.

Maar idd het effect bij deze enkele stenen gaat nihil zijn.
    Je kan dat gaan uitkrabben en dieper opvoegen, maar of dat meer stevigheid gaat bieden ....

Denk dat we overdrijven
    15 stenen dat is bijna een kwart van een vierkante meter metselwerk op ... hoeveel vierkante meters ?
    En zitten ook nergens zo'n vervangende stenen op cruciale plaatsen en of tippen.
    Als daar een nieuwbouw zou gaan instuiken dan stel ik me meer vragen op de rest van het metselwerk.

Niet vergeten dat deze voegen nog verder worden afgewerkt met voegsel, dus qua zonne-invloeden zal er weinig sprake van zijn.
    En wie zegt dat dit pur is en niet iets anders ?
    Uit je bezorgdheid aan de aannemer en voeger en laat het samen overeenkomen.
    Trouwens na 20 jaar gaat er wel ergens een barstje in je voegsel ergens zitten hoor, maak je maar geen illusies.
    Ramen staan hopelijk vast met doken :p

't is geen ramp, maar ik zou mij schamen om dat zo af te leveren.

Nog contact met de architect? Laat die bevestigen dat dit een aanvaardbare oplossing is...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan