Stenen en modder in waterput

• Tags afvoerbuizen riolering waterput
  • kingskawn

Lid
    Lid geworden
    5 jul 2007
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    18
    We hebben 2 waterputten van elk 10.000L en een infiltratieput van 4000L. De ruwbouw is net gedaan, de aansluitingen zijn gedaan met de putten, maar nog niet op de riolering. Ze zijn leeggetrokken dus er zit in de 3 putten nog een 15cm water in. Nu zag ik daar stenen inliggen want deze heeft gedurende de ganse winter zonder betonnen 'contour' (ken de naam niet) gezeten met als resultaat dat het teveel aan water/modder erin gekomen is.
    Omdat het een nieuwe put is en nog geen composteerbaar materiaal inzit, dus geen methaan, is het wat veiliger om erin te gaan en gewoon alles te kuisen met een spade en emmer, of eerder niet?
    Het beste zou zijn dat ik een aanzuigtube zou hebben, zoals die dat riolering komen leegmaken in de straat, maar ik kan dat niet huren?

1748093963675.jpeg 1748094021327.jpeg1748093973399.jpeg 1748093985757.jpeg

Dan zal je toch eerst effe moeten gaan rekenen .
    Je put leeg weegt ???
    Put zit x cm onder maaiveld ?
    Put heeft diepte van Y cm ?

Reken alles uit
    Hou in gedachte dat grondwater drukt met met een volume of gewicht van 1 ton per kuub.
    als het gewicht van de put en de grond er bovenop, kleiner is dan de opwaartse druk van het grondwater dan komt de put omhoog.

en nu maar hopen dat die putten niet komen bovendrijven
    Terechte opmerking, gelukkig zitten ze er goed in en bewegen ze niet

Tsja, of ze nu goed zitten en nu niet bewegen wil eigenlijk niets zeggen.
    Als het grondwater stijgt en je put is leeg dan wil ik er echt niet bij zijn als die naar omhoog komt.
    Moet zelfs niet veel zijn om je buizen te laten knappen.
    ...
    En die 'drijvende 'put valt NOOIT terug hoor.
    En als je het goed wil doen, de dronkenput in Middelkerke . Zo zie je maar eens wat waterkracht kan doen .
    Impressionant 😱

als het gewicht van de put en de grond er bovenop, kleiner is dan de opwaartse druk van het grondwater dan komt de put omhoog.
    Je vergeet rekening te houden met de kleefkracht van de grond. Die werkt nog in het voordeel, om de put op zijn plaats te houden.

Je vergeet rekening te houden met de kleefkracht van de grond. Die werkt nog in het voordeel, om de put op zijn plaats te houden.
    Maar dat is ook niet eeuwig durend en is niet van toepassing als de put pas of recent geplaatst is . Het hangt ook nog af van de doorlaatbaarheid van de grond die voor de toevoer van het grondwater zorgt .

Ja, heren, maar wat wilt u nu zeggen?
    Ik mag mijn waterput dus nooit gebruiken omdat hij misschien komt boven te drijven?
    Die put is toch gemaakt om leeg te gebruiken, of niet?
    Op dit moment zijn de meeste regenputten toch ongeveer wel leeg?
    Enfin, 2 weken geleden misschien, ondertussen beetje geregend.

Ik mag mijn waterput dus nooit gebruiken omdat hij misschien komt boven te drijven?
    Ofwel zorg je ervoor dat hij nooit volledig leeg is
    Ofwel giet je er wat beton over
    Ofwel doe je niets en neem je de kans dat er ooit iets kapot is

Ofwel zorg je ervoor dat hij nooit volledig leeg is
    Ofwel giet je er wat beton over
    Ofwel doe je niets en neem je de kans dat er ooit iets kapot is
    En hoeveel is "niet volledig leeg"?

En dan is eht antwoord uiteraard, "dat kan je niet zomaar zeggen", afhaneklijk van grondwaterstand, soort bodem, gewicht van de put.
    Maar dat zijn allemaal dingen die geen kat weet over zijn regenput.

Met andere woorden, zijn we hier over hypothetische risico's bezig, of kennen we inderdaad gevallen waarbij een put na enkele jaren gebruik vanzelf omhoog komt?
    Tijdens plaatsing en de eerste maanden, dat is een gekend risico, maar eens effectief in gebruik, heb ik zelf nog nooit gehoord van een put die weer omhoog komt. Maar uiteraard is mijn al dan niet ervaring statistisch niet zo relevant.

De gevallen waarbij er eentje naar boven komt is dan nog net na plaatsing zonder opvullen. Eens dat die put er een half jaar zit..

De gevallen waarbij er eentje naar boven komt is dan nog net na plaatsing zonder opvullen.
    Pas geplaatst en nog niet afgewerkt of aangevuld tot maaiveldhoogte is hier dus wel een grote risicodrager .

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan