Stenen en modder in waterput

• Tags afvoerbuizen riolering waterput
  • kingskawn

Lid
    Lid geworden
    5 jul 2007
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    18
    We hebben 2 waterputten van elk 10.000L en een infiltratieput van 4000L. De ruwbouw is net gedaan, de aansluitingen zijn gedaan met de putten, maar nog niet op de riolering. Ze zijn leeggetrokken dus er zit in de 3 putten nog een 15cm water in. Nu zag ik daar stenen inliggen want deze heeft gedurende de ganse winter zonder betonnen 'contour' (ken de naam niet) gezeten met als resultaat dat het teveel aan water/modder erin gekomen is.
    Omdat het een nieuwe put is en nog geen composteerbaar materiaal inzit, dus geen methaan, is het wat veiliger om erin te gaan en gewoon alles te kuisen met een spade en emmer, of eerder niet?
    Het beste zou zijn dat ik een aanzuigtube zou hebben, zoals die dat riolering komen leegmaken in de straat, maar ik kan dat niet huren?

1748093963675.jpeg 1748094021327.jpeg1748093973399.jpeg 1748093985757.jpeg

Beetje zand en stenen kunnen echt geen kwaad hoor.

Het beste zou zijn dat ik een aanzuigtube zou hebben, zoals die dat riolering komen leegmaken in de straat, maar ik kan dat niet huren?
    Vraag bij een boer in de buurt om even met zijn mestwagen langs te komen of bel naar een bedrijf wat beerputten leeg maakt. Die hebben van die zuigwagens.

Was net hetzelfde bij mijn zoon.
    Dompelpomp/dweilpomp erin en dan met borstel en vuilblik alles eruit halen. Ondertussen ook wat extra water erin om te spoelen.
    Vergt wat tijd en is het gemakkelijkst met 2 personen te doen.

Kuip in de put, met dompelpomp. Scheppen tot het water weg is. Proper maken met tuinslang.

Kruip in de put is wat ik zeker NIET zou doen. Kennis van ons is zijn vader verloren door het uitkuisen van een regenwaterput, vorming van waterstofsulfide in de put.
    Voor wat het maar kost, laat zo'n reinigingsfirma komen en op een kwartier is de kous af..

Ja inderdaad, ik hoor van sommigen om erin te kruipen niet aangewezen te zijn of minstens met 2 te zijn om de andere er te kunnen uithalen op het moment dat nodig is. Ik hoor ook dat er mensen zijn die er toch inkruipen. De put is not nieuw, is er al zo'n groot gevaar ?

Ik hoor ook dat er mensen zijn die er toch inkruipen. De put is not nieuw, is er al zo'n groot gevaar ?
    Ik heb een put onder mijn oprit van 12m³ en ben daar ook al ingekropen om deze schoon te maken.
    Zou ik het opnieuw doen? Ja. Maar inderdaad best met 2 zijn (telkens maar 1 iemand in de put) en ik denk na om na het leegtrekken van de put een uurtje een ventilator naar beneden te richten, kwestie dat er verse lucht inkomt.

Of je nu alleen bent of met 2 dat gaat in geval van onwel worden niet helpen. Je krijgt die persoon er zelf nooit uit.
    Ik leg de leeggetrokken waterput en de aparte voorfilterput eerst 24 uur open zodat er wat luchtcirculatie is.

Ja inderdaad, ik hoor van sommigen om erin te kruipen niet aangewezen te zijn of minstens met 2 te zijn om de andere er te kunnen uithalen op het moment dat nodig is. Ik hoor ook dat er mensen zijn die er toch inkruipen. De put is not nieuw, is er al zo'n groot gevaar ?
    De tweede persoon is om de hulpdiensten te waarschuwen... anders lig je er met twee in...

of minstens met 2 te zijn om de andere er te kunnen uithalen op het moment dat nodig is.
    Vergeet dat maar hoor, dat er iemand bij staat betekent inderdaad niet dat er dan niks kan gebeuren.
    Een bewusteloos persoon alleen uit een put bovenhalen is eigenlijk onmogelijk en bij het ook in de put gaan valt de 'redder' ook bewusteloos (of erger).

Edit, Roland en Robocop waren me voor :)

Hier had ik bij het aanpassen van de oude regenput (oa een nieuwe grotere bij geplaatst) die eerst een tijdje verlucht dmv een ventilator die ik via de voorfilter had aangesloten (verse lucht kwam onderaan de put binnen).

1748272764089.png

Voor zij die denken aan een bladblazer, die geeft een veel groter debiet en de put is dan vlug verlucht, maar ga dan niet zomaar er mee blazen.
    Ten eerste zal die bladblazer de naar buiten geblazen gassen terug opzuigen en ten tweede hang jij dan boven de put en gaat die gassen inademen. Dus ook daarbij moet er een langere buis zijn zodat er verse lucht naar beneden wordt geblazen en jij er niet boven hangt.

Door microbiële anaerobe afbraak van organisch materiaal kan er in de put waterstofsulfide (H2S) ontstaan met de typische rotte-eieren geur.
    Maar weet dat bij hogere concentraties er een paralyse van de reukzenuwen kan gebeuren waardoor de geur niet meer waargenomen wordt. Al dan niet geur ruiken is dus geen goede test.

Bij een goed werkende put met een goede voorfilter zal dit in principe niet gebeuren maar als je in jouw put moet is dat wel voor een reden.
    Het gebeurt vooral bij septische putten (en je zou verschieten hoe dikwijls dat dat gebeurt) maar dus ook bij een regenput is er risico.

Waterstofsulfide zakt omlaag dus moet je de verse lucht (bijna) onderaan inbrengen.
    Anders kan je bij het bukken in de put toch nog de gassen inademen.
    Eenmaal de put verlucht moet je in geval van een dikke sliblaag er wel aan denken dat bij het omroeren daarvan (uitscheppen) er terug gas kan vrijkomen.

Toch nog een beetje toelichting. De 2 waterputten zijn juist aangesloten op het dak dus dat is enkel regenwater dat erin is gelopen. De putten hebben de ganse winter opengelegen dus al de modder errond is erin gelopen ook. Ik heb gisteren met een dompelpomp de putten leeggetrokken en wat erover blijft in de septische put (dat nog geen verbinding heeft) is een dikke laag modder. Daar zit niets van organisch afval in denk ik dus ook geen H2S.

Fototje
    1748506918018.jpeg

Alles langs één kant opgehoopt 🤨

en nu maar hopen dat die putten niet komen bovendrijven

Wie heeft die putten geplaatst ?
    Iemand met een beetje ervaring zal 1. de putten vullen met (proper water -stadswater-)na plaatsing
    2. het deksel dichtcementeren om instroom van vuil te voorkomen. (en om ter voorkomen dat bv kinderen in de put kunnen vallen)
    3. na aansluiten van alle leidingen het deksel weer terug netjes afweken. (zie 2.)
    4. erop toezien dat degene die om welke redenen dan ook de put open maakt, deze netjes terug dicht (zie 2)

Terechte opmerking, gelukkig zitten ze er goed in en bewegen ze niet

Wie heeft die putten geplaatst ?
    Iemand met een beetje ervaring zal 1. de putten vullen met (proper water -stadswater-)na plaatsing
    2. het deksel dichtcementeren om instroom van vuil te voorkomen. (en om ter voorkomen dat bv kinderen in de put kunnen vallen)
    3. na aansluiten van alle leidingen het deksel weer terug netjes afweken. (zie 2.)
    4. erop toezien dat degene die om welke redenen dan ook de put open maakt, deze netjes terug dicht (zie 2)
    De aannemer maar het is de eerste keer dat we dit doen, als ik nu alles lees, had ik het anders aangepakt. Ze hebben veel te lang gewacht om het dicht te cementeren waardoor (met het plastiek deksel) al het water naar binnen sijpelde met modder. Nu heb ik gezien dat er een hoopje modder ligt en ik heb al een offerte gevraagd om het leeg te zuigen maar ik denk niet dat de aannemer die zal betalen.

Tsja, of ze nu goed zitten en nu niet bewegen wil eigenlijk niets zeggen.
    Als het grondwater stijgt en je put is leeg dan wil ik er echt niet bij zijn als die naar omhoog komt.
    Moet zelfs niet veel zijn om je buizen te laten knappen.
    ...
    En die 'drijvende 'put valt NOOIT terug hoor.

ja maar moet ik altijd mijn hart vasthouden als het lange tijd droog is en de putten zijn leeg? Grondwater op dat stukje terrein ligt lager

Tsja, of ze nu goed zitten en nu niet bewegen wil eigenlijk niets zeggen.
    Als het grondwater stijgt en je put is leeg dan wil ik er echt niet bij zijn als die naar omhoog komt.
    Moet zelfs niet veel zijn om je buizen te laten knappen.
    ...
    En die 'drijvende 'put valt NOOIT terug hoor.
    En als je het goed wil doen, de dronkenput in Middelkerke . Zo zie je maar eens wat waterkracht kan doen .

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan