Stenen douchebak op OSB plaatsten

• Tags badkamer Sanitair vloeren vloeropbouw watervoorziening
  • Lid geworden
    14 jun 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Wij zijn een badkamer aan het creëren op onze eerste verdieping.
    De vloer is hier een balken structuur met OSB

Voor de douchebak hebben wij een stenen variant die dus ook een vlakke massieve onderkant heeft.
    Rond de douchbak komt een parketvloer.
    Nu vragen wij ons af of we deze gewoon rechtstreeks op de OSB kunnen verlijmen met tegellijm of dat we hiertussen nog een waterdichting moeten plaatsen eg kerdi of iets dergelijks.
    Rond de douchebak zouden we parket met de parketlijm verder afwerken.

Is dit mogelijk of zijn er andere betere oplossingen en is het noodzakelijk een extra kering toe te voegen?

Kerdi daar brengt niets op. Gewoon plaatsen op de vloer. afgewerkte vloer opzitten rondom de douchebak.

... een stenen variant ..
    Welke steen ? Natuursteen? Zandsteen? Kleigesteente ? Keramische ?
    Keramische mag zo want 100% waterdicht ( de goede kwaliteit tenminste )
    Natuursteen ? dan toch graag een soort.
    Basalt en graniet zou kunnen, blauwe hardsteen is ff nakijken uit welke streek hij komt en wat de afwerking is.
    Marmer idem dito , afhankelijk van de kwaliteit en soort marmer
    Travertijn, zandsteen, klei - ? mag je vergeten .

Ik zou daar toch kerdimat steken.
    Je moet sowieso je wanden in de kerdi uitvoeren , dan is de vloer meegenomen

Hallo, Bedankt voor de reactie.
    Met verdere informatie gaat hier om composiet meer specifiek de Ideal Standard Ultra Flat S
    i.life douchebak.

Heb je die al gekocht? Want dezelfde douchebak wordt onder verschillende merken verkocht met verschillende prijzen. Eentje die zeker waterdicht is: de balmani andes solid surface versie van x2o.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie dat oplossen met de afvoer/sifon. Kunnen jullie daar bij moest er een probleem zijn of kiezen jullie ervoor om indien nodig het plafond open te breken?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie dat oplossen met de afvoer/sifon. Kunnen jullie daar bij moest er een probleem zijn of kiezen jullie ervoor om indien nodig het plafond open te breken?
    Ik heb hier na 15 jaar het plafond (gyproc) mogen opensnijden...

En dat was dan de optie waar je bewust voor gekozen hebt?
    Ik had mij er eigenlijk al bij neergelegd dat ik de douchebak verhoogd zou plaatsen zodat ik (met moeite) aan de sifon zou geraken. Maar dat is dan nog geen garantie dat tegen je de lekkage doorhebt alles eronder zo nat is geworden dat het (inclusief verhoogje) uitbreken wordt. Enkel het plafond open leggen is dan misschien het minst erge.

Ik had mij er eigenlijk al bij neergelegd dat ik de douchebak verhoogd zou plaatsen zodat ik (met moeite) aan de sifon zou geraken. Maar dat is dan nog geen garantie dat tegen je de lekkage doorhebt alles eronder zo nat is geworden dat het (inclusief verhoogje) uitbreken wordt. Enkel het plafond open leggen is dan misschien het minst erge.
    Tsjah, je kan er dan aan om eens te kijken wat het probleem is, maar eraan werken... Wordt dan toch nog plafond of douchebak uitbreken.

Bewust gekozen is veel gezegd. Eerder gewoon niet over nagedacht.

En zoals Kaffe zegt, om er aan te kunnen moet je toch langs onder dat gaat niet lukken met een verhoogje.

En een inspectieluik in een gyproc plafond in de keuken zie ik precies ook niet zitten.

Nu was het ff vloeken, vierkant uit het plafond snijden, afvoer terug vastdraaien (wss losgetrild door werken aan de douche) en binnenkort dat gat terug dichtmaken, plamuren en schilderen.

Zo blijft ne mens bezig 😉😂

Zou dat zeker niet doen met tegellijm. Wel met polymeerlijm (tec7, fix all high Tack,...)

@koebeest, aan een sifon van een douche kan je nooit zonder te breken. Koop u een deftig exemplaar van Geberit of Viega en als dat goed geplaatst is zal dat ook niet nodig zijn.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan