• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

steenslag 'ontharden'

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
363
Punten
83
Waar we ons huis gebouwd hebben, stond vroeger een kleine bungalow. Naar die bungalow lag al een 40-tal jaar een toegangsweg van steenslag (ik vermoed een soort ardeens grind). Door alle werkzaamheden (betonwagens, vrachtwagens, etc) is deze toegangsweg dermate dichtgeslibd, dat we nu bij de minste regenval met grote plassen zitten.
Op zich moet er nog een nieuwe laag grind aangevoerd worden (van een 5-tal cm), maar ik vrees dat we met dit waterprobleem zullen blijven zitten. De vraag is dus: is er een simpele manier om die bestaande verdichtte laag terug waterdoorlatend te maken? Simpel, want het gaat over een goeie 120 meter...

meest simpele oplossing die ik kan bedenken, is er eens met de tandenbak van mijn minigraver over gaan; deze bak is ong. even breed als het spoor en de tanden zijn een 10cm lang

of ga ik het zo alleen maar erger maken? Want het geheel is nu wel goed stabiel

Kan dat je met de tandebak diep genoeg geraakt maar ik twijfel er aan.
Die verdichting gaat dieper zitten dan 10 cm .
Test uit met een betonijzer in de grond te kloppen hoe diep dat de verdichting zit.

Plassen heb je omdat enerzijds de bodem nu is verdicht maar ook omdat de oprit niet tonrond is gelegd.
Die verdichting kan je alleen wegwerken met je opbouw te herzien. Dus alles er uit en terug herleggen met de juiste materialen en onder de juiste afwatering , tonrond dus, midden hoger dan de zijkanten. Dit moet ook in de bedding al reeds uitgevoerd worden !!! Je zit met nogal vettige grond als ik me nog goed kan herinneren.
In de bedding leg je aan weerskanten een drainbuis die het hangwater van die tonronde bedding ga opvangen en afvoeren. Drainstrengen lopen dus evenwijdig aan de oprit.

Zorg voor granulaat waar de NUL fractie niet in voorkomt !

Waarom boor je niet met een grondboor van 8 cm een verticaal gat in het diepste punt van zo'n plas?
Vul deze op met lava of grof betonpuin ( 6/20) .
Je zal nog wel wat plassen hebben maar als je je nieuwe laag over legt dan schraap je eerst de zijkanten van je bestaande oprit even af. en verhoog daarmee het midden. Dril aan
Spreid dan je nieuwe laag grind ook weer tonrond over de oprit

Een tonronde bedding, is nog uit de tijd dat nonkel Julius en tante Cleopatra met de scepter zwaaiden . Het kan véél beter .

wel straf dat tank cleo en nonk juul hun paadjes er nog altijd er spic en span bijliggen .
na 2000 jaar

Ik moet de eerste >>>grindweg<<< aangelegd door de Romeinen nog tegenkomen die na 2000 jaar er nog spik en span bijligt . Heirwegen daarentegen is een ander verhaal met als eindafwerking kasseien en is niet van toepassing op de TS zijn toegangsweg aangelegd in grind . Het kan véél beter .

Het gaat /ging niet over grindweg maar over het principe van tonrond aangelegde verhardingen .

En als je , in een slecht waterdoorlatende ondergrond je cunnet ( uitgraving) niet bolrond legt maar hol of vlak dan krijg je GEEN afwatering naar de zijkanten van de uitgraving. Maar hoopt het water zich op in je bedding, met alle gevolgen van dien.

Of de afwerking ( eindlaag) nu grind, dolomiet, klinkers of tegels of kassei ligt ... speelt geen rol.
Door tonrond te straten zal grotendeels van het water bovengronds afvloeien naar de zijkanten waar het wordt opgevangen in een goot.
Deels zal het water doordringen in de ondergrond en funderingslagen en zal door de tonronde opbouw van het cunnet en /of funderingslagen vlot worden afgevoerd naar de ... zijkanten , waar door middel van drainstreng of grindstreng het water kan afgevoerd worden of geinfiltreerd.

Bestaat al zo'n 2000 jaar hoor, en wordt nog altijd toegepast in oa. de wegenbouw.

Maar meer en meer wordt dit systeem meer toegepast in de prive om de zeer eenvoudige rede: wetgeving
Verbod om hemelwater af te voeren naar openbaar domein
Verplichting om hemelwater te bufferen, te infiltreren op eigen terrein
verbod op gebruik van fytoprodukten op verhardigen die aflopen naar openbaar domein.

Maar je beantwoord de vraag niet.
Hoe kan het nog veel beter ?

@Zenikda ben ook wel benieuwd hoe jij dit dan zou aanpakken?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan