Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Steeds klonters in Knauf Finish 2

Gielleke

Lid
Lid geworden
30 jun 2009
Waarderingsscore
7
Punten
18
Hallo iedereen,

Weet iemand raad aub?
Voor het pleisteren gebruik ik 2 producten waar te zeer tevreden over ben.
Basis laag met Knauf Duo Light, en een afwerkingslaag met Knauf Finish 2
Echter bij het aanmaken van de Finish 2 blijf ik steeds klonters hebben na het mixen.
Dit is echter het enige product waarbij ik dit fenomeen heb.
De klonters geven naar afwerking echter geen probleem, maar starten zonder is best nog beter...

Gebruik iemand van jullie dit product ook?

Ik doe ook eerst water in de kuip en laat deze even "drinken".
Dit product mix ik met mijn kleine handboormachine.
Ik heb al eens van type mixerstaaf gewisseld maar zonder resultaat...
De gebogen gebruikte ik als eerste, de rechte om te proberen

11440.jpg 11441.jpg

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Mvg,

Mijn mengstaaf is gelijk aan uw tweede (rechts) maar van een ander merk, het merk Collomix heeft het model KR met onderaan een schuine platte lip die uw mengsel naar omhoog draait. Hou uw staaf zo recht mogelijk, mixer draait naar rechts en gij beweegt naar links (tegendraads).
Uw Model 1 is voor het mengen iets een grote ketel, bv. > 10liter verf enz ...

Ok,
De Finish 2 maak ik doorgaans wel volledig op zijn volle inhoud klaar dus ongeveer 20 kg...

Er zijn verschillende redenen waarom je klonters hebt (of kan hebben):

1/ Boormachine: welke snelheid draai je af? Gips mag op slechts 500 toeren / minuut maximum afgedraaid worden, anders draait die zot. Ideaal is een mixer die enkel gemaakt is om te mixen, die kunnen niet te hoog in hun toeren gaan en zijn krachtig genoeg om zo een zak door een ter zetten.

2/ Je mengstaven: die zijn allebei minder geschikt voor de toepassing die je wil doen. Geen van beide "slaat" tegen de gips de eerste trekt de gips omhoog, de tweede draait er gewoon door. Ik gebruik een model als volgt: https://vostools.be/producten/machi...ng-mm3-140-x-600-mm-vp6-ref-fc-071614-117643/ Dat zijn platte rechtopstaande schoepen en die slaan tegen de gips zodat de klonters kapot gaan.
Hou er ook rekening mee dat je geen te kleine maat van mixer mag nemen om een dergelijke hoeveelheid gips door elkaar te zetten.

3/ Doe nooit alle water ineens in een kuip en dan gips er bij. Hou wat water over dat je er later bij doet om de jusite consistentie te bereiken. Als je iets minder water doet, kan de gips ook wat minder rondzwemmen en minder makkelijk klonters vormen.

4/ Hoe doe je de gips in het water: zachtjes instrooien? Of ineens er in kappen? je moet zacht instrooien zodat er ineens genoeg water tussen de gipskorrels zit.

4/ Hoe groot is je recipiënt waarin je mixt? Zo'n zak doe je in een kuip van max 40 liter. Zo kan de gips niet weglopen en is er genoeg tegendruk vanuit de kuip om de gips terug in de richting van de mixer te duwen.

Ik denk je probleem een combinatie van voorgaande opsomming.
Zelf werk ik altijd met de gewone Fix&Finish. Overal op stock en al heel lang op de markt.
Heel kleine klontertjes moet je niet over panikeren. Ideaal is dat niet, maar die lossen vanzelf op in de loop van het verwerkingsproces. Tegen je met je spackmes rond gaat, zijn die normaal gezien al weg.

@albarius

Bedankt voor je uitgebreide uitleg omtrent mijn probleem!
Ik ga alvast eens proberen om een ander type mixerstaaf te gebruiken zoals u...

Nogmaals dank,
Mvg,

Terug
Bovenaan