Start werken: hoe bepaald?

doddel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Waarderingsscore
179
Punten
63
Je moet binnen de 2 jaar starten met de werken na het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Maar hoe wordt die startdatum bepaald? En wat zijn de consequenties als je bijvoorbeeld na 26 maanden zou willen beginnen?

Amadeo

Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Waarderingsscore
44
Punten
18
Start van de werken is relatief. als het over 2 maanden gaat zou ik enkele piketten in de grond kloppen om het gebouw uit te zetten. Dan ben je ook gestart. Wel aangeven via omgevingsloket!

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
482
Punten
83
Puur om te weten : is er dan ook een einddatum eens je aan een bouw bent begonnen ??
Niet dat ik meteen bouwplannen heb , maar ik zie genoeg gronden waar ze aan begonnen zijn waar echter 2-3 jaar later nog niet veel vooruitgang is....:)
Je kan er idd niet aan doen dat het materiaal ( veel ) duurder wordt en dat er ook af en toe eens een rustpauze tussen zit .

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
262
Punten
83
In volgende gevallen vervalt de volledige omgevingsvergunning:
  • als de verwezenlijking van de vergunde stedenbouwkundige handelingen niet werd gestart binnen de 2 jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning. De termijn van 2 jaar kan op verzoek van de vergunninghouder met twee jaar verlengd worden als die kan aantonen dat de niet-verwezenlijking het gevolg is van een oorzaak die niet kan worden toegerekend aan de vergunninghouder.
  • als het uitvoeren van de vergunde stedenbouwkundige handelingen meer dan drie opeenvolgende jaren wordt onderbroken
  • als de vergunde gebouwen 5 jaar na het verkrijgen van de definitieve omgevingsvergunning nog steeds niet winddicht zijn
  • als de exploitatie van de vergunde inrichting of activiteit niet is begonnen binnen 5 jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning
Start van de werken moet je inderdaad melden in het omgevingsloket. Als je flirt met de tweejarengrens zou ik zeker aanbevelen de start van de werken toch tijdig te melden in het loket. Ik kan me voorstellen dat er een automatische timer in het loket zit die de status van een niet-tijdig gestarte vergunning automatisch als vervallen zal beschouwen. Voor anderen acties zoals verval beroepstermijn etc gebeurt dit immers ook al automatisch. Een vergunning bewust laten vervallen heb ik nog niet geprobeerd ...

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.166
Punten
113
Bij een vervallen vergunning moet je opnieuw een aanvraag indienen, en als de regels tegen dan verscherpt of veranderd zijn moet je je plannen aanpassen.

Die "start" maakt niet noodzakelijk zoveel uit, maar vooral die 5 jaar tot winddichting is van belang.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan