Je moet binnen de 2 jaar starten met de werken na het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Maar hoe wordt die startdatum bepaald? En wat zijn de consequenties als je bijvoorbeeld na 26 maanden zou willen beginnen?
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Start werken: hoe bepaald?
grandscenicman
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 4 dec 2011
- Waarderingsscore
- 482
- Punten
- 83
Puur om te weten : is er dan ook een einddatum eens je aan een bouw bent begonnen ??
Niet dat ik meteen bouwplannen heb , maar ik zie genoeg gronden waar ze aan begonnen zijn waar echter 2-3 jaar later nog niet veel vooruitgang is....
Je kan er idd niet aan doen dat het materiaal ( veel ) duurder wordt en dat er ook af en toe eens een rustpauze tussen zit .
Niet dat ik meteen bouwplannen heb , maar ik zie genoeg gronden waar ze aan begonnen zijn waar echter 2-3 jaar later nog niet veel vooruitgang is....
Je kan er idd niet aan doen dat het materiaal ( veel ) duurder wordt en dat er ook af en toe eens een rustpauze tussen zit .
knessel
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 8 jul 2006
- Waarderingsscore
- 262
- Punten
- 83
In volgende gevallen vervalt de volledige omgevingsvergunning:
- als de verwezenlijking van de vergunde stedenbouwkundige handelingen niet werd gestart binnen de 2 jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning. De termijn van 2 jaar kan op verzoek van de vergunninghouder met twee jaar verlengd worden als die kan aantonen dat de niet-verwezenlijking het gevolg is van een oorzaak die niet kan worden toegerekend aan de vergunninghouder.
- als het uitvoeren van de vergunde stedenbouwkundige handelingen meer dan drie opeenvolgende jaren wordt onderbroken
- als de vergunde gebouwen 5 jaar na het verkrijgen van de definitieve omgevingsvergunning nog steeds niet winddicht zijn
- als de exploitatie van de vergunde inrichting of activiteit niet is begonnen binnen 5 jaar na het verlenen van de definitieve omgevingsvergunning
Stefaan Van Slycken
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2017
- Waarderingsscore
- 1.166
- Punten
- 113
Bij een vervallen vergunning moet je opnieuw een aanvraag indienen, en als de regels tegen dan verscherpt of veranderd zijn moet je je plannen aanpassen.
Die "start" maakt niet noodzakelijk zoveel uit, maar vooral die 5 jaar tot winddichting is van belang.
Die "start" maakt niet noodzakelijk zoveel uit, maar vooral die 5 jaar tot winddichting is van belang.
Ik begrijp niet waarom de ”start” minder belangrijk zou zijn dan ”water- en winddicht” ?
Start van de werken melden is onvoldoende om gestart te zijn. Ik meende mij te herinneren dat je bouw tot boven de grond moet komen. Ik vond volgend topic terug op het forum: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/verjaring-of-vervallen-bouwvergunning.256591/
Start van de werken melden is onvoldoende om gestart te zijn. Ik meende mij te herinneren dat je bouw tot boven de grond moet komen. Ik vond volgend topic terug op het forum: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/verjaring-of-vervallen-bouwvergunning.256591/