• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stappenplan schilderen gyproc beoordelen

Lid geworden
21 mrt 2012
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik ga mijn keuken/eetruimte binnenkort schilderen.
Over de muren maak ik me weinig zorgen, aangezien ik al vrij veel ervaring heb met het schilderen van muren, maar met gyproc (plafond) schilderen heb ik nog niet zoveel ervaring. Aangezien dat vrij lang geleden is en het nu gaat over een grote ruimte (50 m²) waar veel buitenlicht binnen valt wil ik absoluut zeker zijn dat het resultaat degelijk is. Ik heb al genoeg restaurants gezien waar je die banden vanop 50 meter afstand er ziet uitspringen... Daarom had ik graag feedback gehad op het stappenplan dat ik zou volgen.

Ik verwacht geen perfect resultaat op het niveau van een professional, maar wel dat van een degelijke DHZ'er. Daarbij bedoel ik vooral dat de banden niet zichtbaar meer zouden mogen zijn achteraf en er een mooi egaal resultaat wordt bekomen. Ook hangt er een grote 'bak' in HDF aan het plafond boven waar de kookplaat komt (zo'n bak waar de dampkap in komt). Die bak moet dezelfde kleur krijgen als het plafond.

Ik heb al wat tips gelezen in de historiek van het forum en in de toekomst ga ik gebruik maken van de merken die hier regelmatig worden aangeraden.
Nu had ik al levis verf gekocht en in sé ben ik altijd wel tevreden geweest met het resultaat van Levis verf.

De stappen die ik denk te volgen zijn als volgt:;
1. Stofvrij maken van de gyprocplaten/banden met een licht vochtige doek.

2. Levis lakprimer gebruiken voor de HDF bak (10% verdunnen)

3. In het verleden heb ik op een paar plafonds in huis 'Knauf Diepgrond' gebruikt om het verschil in zuigkracht tussen gyrpoc/banden weg te werken. Maar op zich is dat wellicht niet het meest geschikte product hiervoor en het is ontzettend lopend, dus het wordt wel een smeerboel. (ik ben wel tevreden over het uitzicht van die plafonds, maar dat is in ruimtes met weinig natuurlijk licht)
Ik zou daarom Levis easyclean murprimer gebruiken voor het plafond (dezelfde als voor de muren) en deze dan 10% verdunnen. Ik heb deco1966 al een paar keer zien aanraden om tot 15% te verdunnen, maar ik weet niet of Levis wel kwalitatief genoeg is om tot 15% te verdunnen (in het verleden heb ik die levis primers altijd tot max 10% verdund).

4. 24h wachten, dan volledig opschuren met schuurpapier P240

5. Twee lagen Levis easyclean Keuken & Badkamer (min 6h tussen elke laag en ook daartussen opnieuw opschuren met P240)
Daarbij vraag ik me af of - aangezien ik wel een geschikte primer gebruikt heb - ik die muurverf mag gebruiken voor die HDF bak of ik toch een lakverf moet gebruiken? Een lakverf geeft toch een andere glans, dus die bak zou dan een ander uitzicht krijgen dan het plafond.

Alvast bedankt voor alle feedback en tips die jullie kunnen geven.

Laatst bewerkt:

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
967
Punten
113
Zelf al doe iets zelf probeert, probeert het toch zo professioneel mogelijk te doen.
1. Na het fijn schuren, de vlakken overlopen met een vlakke hand (kwestie van te voelen of er nog oneffenheden zijn. Ontstoffen doen je eerst met de borstel van een stofzuiger (eentje dat een beetje kracht heeft) en dan ga je erover met de vochtige doek.

2. Als je reeds die lak grondverf hebt, ... gebruikt die.

3. Knauf Tiefgrund is voor pleister- en plamuurwerken.
Bij de fase schilderwerken gebruik je een voorstrijkmiddel/fixatie product. bv. https://www.caparol.be/producten/vo...en/sterk-zuigende-ondergrond/capatex-fix-thix is voor mij een aanrader, zeer weinig spatten (bij onverdund gebruik, liefst op een plafond).
Wil je de methode van @deco1966 gebruiken voor mij ook goed, maar ik ben er geen voorstander van.
Ik vind dat een kwalitatief product dat verdund wordt inboet aan zijn kwaliteit en eigenschappen.

4. De komende dag zal de temperatuur terug toenemen en is het geadviseerd om langer te wachten na het aanbrengen van een primer, min en effectief 48 uren te respecteren.

5 Bekijkt het resultaat na één afwerkingslaag.
Naar uw schrijven zou u al een aangekleurde primer toepassen en afhankelijk van de gekozen kleur kan één afwerkingslaag goed aangebracht voldoende zijn.
Goed aangebracht staat voor voldoende verf verdeelt op de m² en mooi uitgerold.
Je mag zeker de muurverf schilderen op de HDF bak, gebruikt eventueel een verfroller bv. ANZA Antex 18cm voor de wand en 15 of 10cm voor de HDF bak.
Het tussenschuren doe je met P280 of P320 voor de eventuele tweede afwerkingslaag.

Lid geworden
21 mrt 2012
Waarderingsscore
2
Punten
3
Bedankt voor het advies!
Ik had voor mijn weekje verlof al geprimed (10% verdund), maar ik heb je advies meegenomen voor de twee eindlagen (één laag bleek toch onvoldoende)
Ik ben tevreden met het resultaat, maar ik ga de volgende keer toch gaan voor nog een beter resultaat.
Ik ga in de toekomst zeker die CapaTex 'ns gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: pkt
Lid geworden
28 aug 2012
Waarderingsscore
23
Punten
18
Even over over kwaliteiten .
Als een fabrikanten aanraden dat je 10% moet verdunnen verlies je geen kwaliteit. Dit wil zeggen dat het product zo chemisch ingesteld is dat het nodig is .
Producten die je tot 10% mag of kan verdunnen zullen vb minimaal dekking inleveren maar wederom niet in kwaliteit.
Fabrikanten zouden gek zijn moest ze de 2 bovenstaande aanraden en hun producten hierdoor minderwaardig maken.

Transparant voor strijk kan je vinden in 100 merken . Kijk vooral dat je niet over fixeert anders werkt het omgekeerd.
Primer durf ik naar gelang muur of plafond 5 a10% verdunnen naar gelangd hoe dik het product in (zo goed als elke fabrikant staat dit toe , sommige bevelen het aan)
Afwerken ik 2 lagen bij voorkeur .
Hier zeggen sommige 1ste laag ook verdunnen andere dan weer niet . (Beetje goesting )
2de laag zou ik niet verdunnen buiten als de afwerking heel dik is ingesteld. Hiermee bevorder je vaak wat de vloei eigenschap en gaat hij iets strakker staan .
Rollen is goesting . Anza micmex of Storch durastar kan je niet mee missen.
Goed verzadigen en niet leeg rollen Ookal voelt het alsof er veel verf in je roll zit .
Hou rekening met temperatuur . + 24 Grade is sportief . Zou ik niet doen .
Alle ramen en deuren dicht ! Geen tocht .
Geen airco of ventilatie . Airco droogt de lucht waardoor je afwerking sneller droogt . Meer kans op baan vorming .
Plafonds : Laat u gaan ! Pappen om te hebben ! 😆. Succes

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan