Stappenplan installatie laadpaal controle

Lid geworden
13 jan 2013
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo allemaal,

Ik heb de vraag al enkele keren zien passeren maar blijkbaar zit er hier en daar toch enige nuance in de oplossing daarom heb ik nog niet een volledig antwoord kunnen vinden op een vergelijkbare vraag op het forum.
Momenteel wil ik een laadpaal plaatsen in een 12jaar oud prive woning nog zonder zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke, een standaard opzet dus. Elektriciteit en domotica heb ik toen helemaal zelf gedaan, dus ik dacht ook de laadpaal zelf te installeren. Als mijn stappenplan klopt dan denk ik dat dit ook wel moet lukken.
Het huis is 4x300N 25A, de auto zelf is maar een PHEV met 3.7kw max laden, maar ik wil 11kw kunnen voorzien in noodgeval voor een andere wagen/bezoeker.
Het stappenplan dat ik nu heb is:

• Verzegeling van de hoofddifferentieel 300mA losknippen.
  • Parallel op deze hoofddifferentieel een nieuwe differentieel zetten type A 30mA want de lader heeft geïntegreerde DC-lekbeveiliging
  • Daar achter een automaat van 25A type C
  • Vervolgens een Homewizard kwh WIFI monitor 3F
  • Al deze onderdelen worden verbonden met 6mm2 kabels of mag het in de kast dunner? Ik wou eerst een kamgeleider voor de drie nieuwe modules maar de homewizard heeft zijn ingang vanboven en niet van onder, dus kabels heb je altijd nodig.
  • Vanuit de Homewizard vertrekt een groene XGB cca 5G6mm2 door PVC buizen op de muur/plafonds over een 18m richting garages. Ook al is het niet prive verplicht, ik wou kiezen voor XGB en dikte puur uit veiligheid als we ooit wat moeten updaten aan de lader en sterker willen gaan dan 11kw. Dan hoeven we geen nieuwe kabel te steken mocht het AREI strenger geworden zijn bij herkeuring.
  • De laatste paar meter zal de STP-kabel voor de load balancing mee in dezelde opgaande PVC buis uit de kelder gevoerd worden richting lader zodat we geen twee buizen op de muur zien en ook maar 1 doorvoer hebben door de wartel.
Voorzien jullie hier problemen mee qua veiligheid, performantie of keuring? De reden waarom ik nog geen merk lader vermeld is dat ik voor de Wallbox Pulsar Plus wou gaan, maar na wat reviews gelezen te hebben ivm slechte connectiviteit in een mesh omgeving en slechte kwaliteit van materialen en onbestaande klantendienst, gaan we waarschijnlijk toch voor een andere gaan.

MVG

Laatst bewerkt:
  • Verzegeling van de hoofddifferentieel 300mA losknippen.
  • Parallel op deze hoofddifferentieel een nieuwe differentieel zetten
Waarom parallel aan de hoofddiff en niet gewoon "na de hoofddiff"?
  • type A 30mA want de lader heeft geïntegreerde DC-lekbeveiliging
correct
  • Daar achter een automaat van 25A type C
Waarom 25A? Beetje vreemde keuze.
Ik neig ook eerst de automaat en dan de diff 30mA te zetten.

• Al deze onderdelen worden verbonden met 6mm2 kabels of mag het in de kast dunner?
Het mag dunner als je rekent op die max 25A. Maar je kiest voor een overdimensionering met de 5G6 voor moest er later een upgrade komen. Dan lijkt het me logisch dat je die overdimensionering ook toepast op je interne bedrading (en daar dus ook 6mm² toepast), anders is dan ook maar een beetje stom.

Waarom parallel aan de hoofddiff en niet gewoon "na de hoofddiff"?
Op het forum zag ik inderdaad beide opties voorkomen met een voorkeur voor parallel. Op zich heb ik niets tegen deze achter de hoofddff te plaatsen, dan heb ik ook weer één punt om heel mijn kast uit te zetten.

Waarom 25A? Beetje vreemde keuze.
Ik neig ook eerst de automaat en dan de diff 30mA te zetten
Voor 11kw leek me 25A al boven de 80% overdimensie te komen. Maar ik wil er gerust ook een 32A in steken. Over de volgorde spreek ik me niet uit. Dat is nieuwe info voor mij.

Het mag dunner als je rekent op die max 25A. Maar je kiest voor een overdimensionering met de 5G6 voor moest er later een upgrade komen. Dan lijkt het me logisch dat je die overdimensionering ook toepast op je interne bedrading (en daar dus ook 6mm² toepast), anders is dan ook maar een beetje stom
De overdimensie van de kabel is meer uit voorzorg. Die 18m gaat door plekken waar ik waarschijnlijk nooit meer aan ga geraken als de kelders verder afgewerkt worden. In de kast kabels/automaten/diffs vervangen als het zou moeten is uiteraard toegankelijker. Maar je hebt gelijkt, ik zal die kabels in dezelfde dikte plaatsen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan