Hallo allemaal,
Ik heb de vraag al enkele keren zien passeren maar blijkbaar zit er hier en daar toch enige nuance in de oplossing daarom heb ik nog niet een volledig antwoord kunnen vinden op een vergelijkbare vraag op het forum.
Momenteel wil ik een laadpaal plaatsen in een 12jaar oud prive woning nog zonder zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke, een standaard opzet dus. Elektriciteit en domotica heb ik toen helemaal zelf gedaan, dus ik dacht ook de laadpaal zelf te installeren. Als mijn stappenplan klopt dan denk ik dat dit ook wel moet lukken.
Het huis is 4x300N 25A, de auto zelf is maar een PHEV met 3.7kw max laden, maar ik wil 11kw kunnen voorzien in noodgeval voor een andere wagen/bezoeker.
Het stappenplan dat ik nu heb is:
MVG
Ik heb de vraag al enkele keren zien passeren maar blijkbaar zit er hier en daar toch enige nuance in de oplossing daarom heb ik nog niet een volledig antwoord kunnen vinden op een vergelijkbare vraag op het forum.
Momenteel wil ik een laadpaal plaatsen in een 12jaar oud prive woning nog zonder zonnepanelen, warmtepompen en dergelijke, een standaard opzet dus. Elektriciteit en domotica heb ik toen helemaal zelf gedaan, dus ik dacht ook de laadpaal zelf te installeren. Als mijn stappenplan klopt dan denk ik dat dit ook wel moet lukken.
Het huis is 4x300N 25A, de auto zelf is maar een PHEV met 3.7kw max laden, maar ik wil 11kw kunnen voorzien in noodgeval voor een andere wagen/bezoeker.
Het stappenplan dat ik nu heb is:
- Verzegeling van de hoofddifferentieel 300mA losknippen.
- Parallel op deze hoofddifferentieel een nieuwe differentieel zetten type A 30mA want de lader heeft geïntegreerde DC-lekbeveiliging
- Daar achter een automaat van 25A type C
- Vervolgens een Homewizard kwh WIFI monitor 3F
- Al deze onderdelen worden verbonden met 6mm2 kabels of mag het in de kast dunner? Ik wou eerst een kamgeleider voor de drie nieuwe modules maar de homewizard heeft zijn ingang vanboven en niet van onder, dus kabels heb je altijd nodig.
- Vanuit de Homewizard vertrekt een groene XGB cca 5G6mm2 door PVC buizen op de muur/plafonds over een 18m richting garages. Ook al is het niet prive verplicht, ik wou kiezen voor XGB en dikte puur uit veiligheid als we ooit wat moeten updaten aan de lader en sterker willen gaan dan 11kw. Dan hoeven we geen nieuwe kabel te steken mocht het AREI strenger geworden zijn bij herkeuring.
- De laatste paar meter zal de STP-kabel voor de load balancing mee in dezelde opgaande PVC buis uit de kelder gevoerd worden richting lader zodat we geen twee buizen op de muur zien en ook maar 1 doorvoer hebben door de wartel.
MVG
Laatst bewerkt: