• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stank uit overloop wastafel

Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Wij hebben een dubbele wastafel van Franke in de keuken. Op de linker wastafel zit een overloop, op de rechter niet.

Probleem dat we hebben is dat de overloop regelmatig stinkt. Ik moet die dan demonteren en helemaal proper maken, er zit meestal wat smurrie in het buisje van de overloop.

Het is zo'n systeem: http://www.lira.com/images/products/items/art1745tpr.jpg Zoals je kan zien komen de overloop en de gewone afvoer vlak naast elkaar samen. Het is dus onvermijdelijk dat er af en toe een beetje water van de gewone afvoer naar de overloop terugloopt. Dit water blijft dan staan en na een tijd begint dit uiteraard te stinken.

Kent er iemand hier een oplossing voor? Bestaat er een beter systeem dat compatibel is met onze wastafel?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
De buis die komt van de zijwand in de lavabo  moet horizontaal met een lichte afwatering in de hoofdafvoer worden gemonteerd. Onder de hoofdafvoer moet een sifon geplaatst worden die alles afsluit
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Wij gieten daar regelmatig (2 keer per week) een beetje WC-net buizenreiniger in. Ook in de afvoeren.

En paar keer per jaar met de stomer doorblazen (ook de spoelbak zelf en de aflopen doen we paar keer per jaar met de stomer - je zou versteld staan van wat er uit de kleine spleetjes komt)

Zelf heb ik de sifon (het waterslot dat de geuren uit de rioleringsbuizen tegenhoudt) helemaal achteraan in de kast gemonteerd, om maximaal nuttige kastruimte over te houden. Nadeel daarvan is dat er redelijk veel buis tussen waterslot en afloop overblijft. Daarin blijven restjes kleven met de gekende muffe geur tot gevolg.

WC-net helpt wel, naar ons gevoel. Maar het moet toch redelijk vaak gebeuren.

De buizen losmaken om te reinigen heb ik nog nooit gedaan.

zoiets dus, gewoon verkrijgbaar in de supermarkt:

asset-385384.jpg
 
Lid geworden
1 jul 2016
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar zei:
De buis die komt van de zijwand in de lavabo  moet horizontaal met een lichte afwatering in de hoofdafvoer worden gemonteerd. Onder de hoofdafvoer moet een sifon geplaatst worden die alles afsluit

Volledig eens !
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
lukanar zei:
De buis die komt van de zijwand in de lavabo  moet horizontaal met een lichte afwatering in de hoofdafvoer worden gemonteerd. Onder de hoofdafvoer moet een sifon geplaatst worden die alles afsluit

Klopt, maar met dit systeem (http://www.lira.com/images/products/items/art1745tpr.jpg) valt er niet veel te kiezen: het buisje dat van de overloop komt schuift gewoon in de waste en wordt vastgeschroefd. Er valt niet veel de kiezen qua afwatering...

Een sifon is uiteraard aanwezig, maar de stank zit na de sifon.
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
D I Y zei:
Wij gieten daar regelmatig (2 keer per week) een beetje WC-net buizenreiniger in. Ook in de afvoeren.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar hoe krijg je dat in de overloop gegoten??? Bij ons zijn dat gewoon een paar fijne veritcale streepjes. Met een hele fijne trechter? 2 keer per week lijkt mij wel heel veel...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Gewoon een beetje in het dopje doen en tegen de streepjes houden. Een groot deel loopt er langs, maar dat vindt dan toch zijn weg tot in het afvoerputje. 

Nog eens nagevraagd bij de madam: overloop is maar om de paar weken, afvoerputje is wekelijks. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Originele afvoermaterialen met overloop , een sifon zoals het hoort en een afvoersysteem zoals het hoort. Je moet al een hypergevoelig reukorgaan hebben om dan nog iets te ruiken dunkt me. Ik heb in zuke gevallen in ieder geval nog nooit een probleem geroken, zonder ook ooit iets van chemische producten te moeten gebruiken. Dat is niet nodig lijkt mij.

Hoe groot kan het restantje zijn dat eventueel al eens kan achterblijven in zo'n kort overloopbuisje dat toch elke keer bij het leeglopen van de spoelbak mee gespoeld wordt?

En hoe wordt die geur waargenomen? Door zeer aandachtig en in opperste concentratie uw neus zo dicht mogelijk tegen het overlooproostertje te houden? Of ruik je het zomaar bij het passeren? In het laatste geval zal er toch wel iets anders mis zijn vrees ik.
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
charel zei:
Originele afvoermaterialen met overloop , een sifon zoals het hoort en een afvoersysteem zoals het hoort. Je moet al een hypergevoelig reukorgaan hebben om dan nog iets te ruiken dunkt me. Ik heb in zuke gevallen in ieder geval nog nooit een probleem geroken, zonder ook ooit iets van chemische producten te moeten gebruiken. Dat is niet nodig lijkt mij.

Hoe groot kan het restantje zijn dat eventueel al eens kan achterblijven in zo'n kort overloopbuisje dat toch elke keer bij het leeglopen van de spoelbak mee gespoeld wordt?

En hoe wordt die geur waargenomen? Door zeer aandachtig en in opperste concentratie uw neus zo dicht mogelijk tegen het overlooproostertje te houden? Of ruik je het zomaar bij het passeren? In het laatste geval zal er toch wel iets anders mis zijn vrees ik.

Als het erg is ruik je het in heel de keuken. Het is nochtans wel de overloop. Als ik het buisje losmaak en alles proper maak dan ruik je weer een paar maanden niets.

Wij laten wel nooit de spoelbak vol (of leeg) lopen: wij hebben een afwasmachine en wassen losse spullen gewoon onder de kraan af. Misschien is dat de oorzaak van het probleem: het overloopbuisje wordt nooit mee gespoeld.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Bij ons hetzelfde: na een paar maand geen onderhoud begin je het te ruiken wanneer je aan de gootsteen staat. 

En wij gebruiken de bakken ook nooit om af te wassen, hoogstens eens om alles af te spoelen eer het in de vaatwas gaat. 

Ik heb wel een extra lange buis tot aan de sifon (deze zit achteraan in de onderkast om meer kastruimte beschijbaar te hebben) dus vermoed ik dat het daaraan ligt. 

Het wekelijkse onderhoud is preventief en het feit dat de frequentie 'wekelijks' is, is omdat de poetsvrouw dat doet...
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Ok bedankt voor de reacties. Ik zal eens zo'n busje afvoerreiniger kopen, dat zal het wel oplossen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik vraag mij af of af en toe eens een 'kneepje' dreft in dat overloopje, uurtje laten afzakken en inwerken en dan wat warm water erdoor niet even effectief zou zijn in jouw geval (bij ons vrees ik voor de lange buis naar de sifon - maar misschien zit daar ook niet het probleem).
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan