We leggen een terras aan.
Alles is uitgegraven, de opbouw van de fundering zal volgens het boekje gebeuren.
Welk boekje ?
Want de opbouw van je terras bepaalt welke type goot je
kan gebruiken.
Bij grote keramische tegel gelijmd op een ontkoppelingsmat /drainmat moet je een gootline gebruiken die zowel het hemelwater op maaiveld hoogte opvangt als deze dat via de drainmat wordt aangevoerd.
Werk je met een drainbeton, een waterdoorlatende stabilisébedding of wordt er gelegd op een zandbed?
Bv met een drainbeton of waterdoorlatende stabilisé ( zonder mortel of zonder lijm ) kan je openstaande waterdoorlatende voegen gebruiken en als je dan werkt met veel voegjes ( ik denk bv kleiklinker in de zand geslagen ) dan moet je zelfs geen goot voorzien.
Voorwaarde is wel dat je ondergrond voldoende waterdoorlatend is . Dus op kleigronden mag je dat vergeten.
Je ziet ik loop al in je eerste zin vast met wat kan ik hier met een gerust hart adviseren.
Enkel nog de afwatering, wat gebruiken we best?
Het is een terras van ongeveer 47m², een rechthoek die echter gescheiden wordt van de tuin door een laag muurtje. We maken de afweging tussen een standaard afvoergoot of lijnafwatering. De enige reden waarom ik geen lijnafwatering zou gebruiken is omdat ik vrees dat deze te weinig debiet aan kan op dergelijke oppervlakte wanneer het hier nog maar eens goed door regent... Wat is jullie insteek? is dit terras te groot voor lijnafwatering of kan het toch?
Die muur zit daar een drainagestreng achter ? Indien niet waar gaat het water achter deze muur naar toe ? Zijn er drainbuisjes in de muur gestoken of is deze muur waterdoorlatend ( bv rotsstenen of een draadpaneel met lava in)
Is de grond achter de muur ( hoger stuk) afwaterend naar die muur of weg van de muur gelegd?
En wat is de grondsoort ? Zand, leem of klei?
Als je terras NIET waterdoorlatend is dan weet je dat je moet rekening houden met minimum 25 liter regen/sneeuw per vierkante meter.
Terras is 4 meter in afwatering dat geeft dus 100 liter water dat er moet opgevangen worden in het gootelement.
Als je een gootelement hebt van 6x10 x100 heb je dus een opvang van 6 liter. Gelukkig zit daar een afvoer op van 110mm . Je water is snel genoeg weg. En 25 liter per vierkante meter zal niet elke regendag voorvallen.
Als je twijfelt neem dan een gootelement van 10x10x100 daar buffer je 10 liter in.
Op die gootelementen kun je dus verschillende types van roosters leggen. Gaande van de sleufrooster in verzinkt staal tot de gepoederlakte in alle kleuren. Tot desingenroosters .
De inloopdoorsnede ( pff , dus anders gezegd hoeveel open ruimte zit er in zo' n rooster) is natuurlijk afhankelijk van het type. Maar die platte komen dus allemaal zo rond de 400-500cm² per lm.
Oftewel 25l/m² is dus 25l /10.000*500
Conclusie je rooster kan dus 1,25 liter hemelwater doorlaten per LM per seconde .
Die discreet of homeline of lijnafwatering heeft een inloopdoorsnede van 90cm² per lopende meter of anders gezegd, er van uitgaand dat er 25liter water per vierkante meter valt dan kan die lijn 25L/10.000cm² * 90cm² = 0,225 liter per lopende meter per seconde doorlaten.