• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stalen binnendeur zelf maken

Lid geworden
28 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hi,

Ik zou zelf graag een stalen tussenwand met binnendeur maken voor een opening van 2,50 m hoog en 2,37 m breedt. Het idee is om centraal een deur te steken en de zijkanten (links en rechts) op te vullen met glas (gelijkaardig aan onderstaande foto). Welke profielen adviseren jullie om te gebruiken, liefst zou ik zo fijn mogelijke profielen willen gebruiken maar natuurlijk ook stevig genoeg.

Ik heb een snelle schets bijgevoegd van waar ik welke profielen zou gebruiken. Ik heb beroep gedaan op metaalschopper.nl op te zien welke afmetingen courant zijn, om ideaal te zijn zou hier en daar een andere maat beter passen maar die zijn niet beschikbaar volgens mij. Bijvoorbeeld: de blauwe T profielen waarin de deur zal komen zijn in de fijne versie 30x30 wat dus wil zeggen dat de slag waarin de deur komt een (30-4)/2= 13 mm is. Als ik rond de deur een 5mm speling voorzie om de deur goed te kunnen openen dan is er van de slag maar 8 mm over, terwijl het L profiel van de deur 20x20 mm is. Hierdoor is er dus 12 mm van de deur zichtbaar die niet gedekt is door de slag van het T profiel. Mooi zal dit wellicht niet zijn? Bij de 'zware' versie zit ik met hetzelfde probleem maar daar is het zichtbare deel van de deur iets kleiner ( (40-5)/2 - 5 = 12,5 -> 7,5 mm zichtbaar L profiel).

Als glaslatten voor het vaste kader zou ik koker profielen van 15mm gebruiken, voor in de deur 12,5x12,5mm.

Laat gerust maar weten wat jullie denken. Het kan zijn dat dit ook een volledig verkeerde aanpak is :)

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • image001.jpg
    image001.jpg
    73 KB · Weergaven: 40
  • ProfielenSchets_Fijn.jpg
    ProfielenSchets_Fijn.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 40
  • ProfielenSchets_zwaar.jpg
    ProfielenSchets_zwaar.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 40

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Hangt van het gewicht af. Voor welke dikte van veiligheidsglas ga je?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Er bestaan specifieke stalen profielen voor hetgeen jij wil maken, surtout voor de deuren. Dat zijn niet perse het standaard L-ijzer of het standaard T-profiel.
Ik zeg niet dat je dat met die profielen niet kan maken.
Straks eens kijken of ik nog terug vind wat de fabrikant/ verdeler is van die profielen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ga naar toonzaal waar deze (stalen deur) staan en meet eens
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Booischotse Metalen verkoopt oa die specifieke metalen profielen om ramen en deuren mee te maken waarover ik het in een eerder bericht had.
Op deze site vindt je er ook. Voorts heb je ook nog stalen profielen van RP Technik.
 
Lid geworden
28 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag Marburg,

Bedankt voor je antwoord, ik had aan 33.1 gedacht? Of beetje afhankelijk wat er beschikbaar is in gekleurd glas.

Groeten,
S
 
Lid geworden
28 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Booischotse Metalen verkoopt oa die specifieke metalen profielen om ramen en deuren mee te maken waarover ik het in een eerder bericht had.
Op deze site vindt je er ook. Voorts heb je ook nog stalen profielen van RP Technik.
Hartelijk dank Nico, ik neem alvast eens een kijkje op deze websites!
 
Lid geworden
28 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
1
Punten
3
Booischotse Metalen verkoopt oa die specifieke metalen profielen om ramen en deuren mee te maken waarover ik het in een eerder bericht had.
Op deze site vindt je er ook. Voorts heb je ook nog stalen profielen van RP Technik.
Dag Nico,

Ik heb even een kijkje genomen en merk dat deze profielen wel standaard behoorlijk dik zijn. Wellicht omdat deze allemaal inwendig een koker hebben? Om hierin het beslag te verwerken? Deze van mij moet geen klink of slot hebben, dus had gedacht om enkel met een magneet te werken.

Ik vermoed dat ik fijner kan werken met standaard L en T profielen? Spreek mij tegen als ik mis ben hoor :)
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Eerlijk? Geen idee (ik ben geen lasser)...
De deuren die ik heb gezien die gemaakt waren met de profielen RP Technik zagen er toch best slank uit (zelfs met dubbel glas erin gemonteerd).
Het waren ook wel veruit de duurste deuren...
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Dag Marburg,

Bedankt voor je antwoord, ik had aan 33.1 gedacht? Of beetje afhankelijk wat er beschikbaar is in gekleurd glas.

Groeten,
S
Dat weegt 15 kg / m² . dan kan je uitrekenen hoeveel gewicht je profielen moeten ondersteunen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een stalen deur is eigenlijk twee lichte deuren die aan elkaar gelast zijn (eigenlijk met speciale profielen) en waartussen het glas wordt geschoven. Hiervoor worden kokerprofielen gebruikt voor de stevigheid. Met een simpel T-profiel ga je wat meemaken als de deur eens hard dicht gegooid (of gewaaid) wordt. Bij het openen wiebelt dat ook lijk zot (en dat is met de kokerprofielen zelfs ook nog, maar minder).
Een T- of L-profiel is ook niet lichter van uitzicht. Of je nu een L van 30x30 of een koker van 30x30 gebruikt, als je er voor staat is er een even brede rand.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan