• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

stal voor dieren

Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo, ik wil een stal maken voor kippen, ganzen en een 2-tal geitjes, maar hoeveel plaats hebben die beesten ongeveer nodig?

Kippen hebben over het algemeen niet zoveel plaats nodig. Wat ze wel leuk vinden is een stok om op te slapen (ongeveer 1 m boven de grond) en een nest om eieren te leggen. Ganzen ga je denk ik niet snel naar binnen zien komen om te slapen maar als je ze binnen wil hebben hebben ze iets meer plaats nodig dan de kippen. Geitjes slapen ook liever iets hoger op een plank. Bij ons vochten ze er voor wie op de plank mocht slapen in de stal. Over het algemeen liggen ze ook liever op de droge grond dan op beton. Ze graven een soort putje waar ze iedere avond gaan slapen (als ze niet op de plank kunnen). Hoe groot je stalletje moet zijn hangt er natuurlijk vanaf hoeveel kippen/ganzen/geiten je wil gaan houden. Ga je ook eens jonge geitjes hebben? Zorg dan voor een soort box in je stal waar je het jonge moedertje apart kan zetten met haar jongen de eerste dagen.Zorg ook voor een plaats waar je wat hooi kan stapelen in je stalletje en voorzie zeker water en stroom binnen.Absolute noodzaak is tochtvrij en droog. Concreet: Kippen: 1m²/kip, ganzen: 1,5m²/gans, geiten: 2,5m² per geit.

plannetje van hoe die van mij eruit gaat zien:

stal%20grondplan.jpg

Opmerkingen over het plannetje:

- Voor een 6 tal kippen is de ruimte goed. Wel voorzien in een legkastje ca. 60 x 40 cm. Deze op enige hoogte plaatsen. Onder de zit-stokken maak je een gladde plaat, 1 M van de vloer. Deze vangt de mest op en je hebt ruimte onder de plaat voor een voerbak en water.

- Voor de Geiten zou ik 1 ruimte maken. Wel een apparte ruimte of kast voor het voer voor alle beesten. Dit ook i.v.m. ratten. Een apparte box voor moeder geit met jong is nauwelijks nodig. Als er jongen komen/zijn, kan je een tijdelijk schot of gaas zetten. Na enkele dagen kan moedergeit en jong terug naar de groep.

Pigion

In de grote ruimte van de stal zouden de geiten slapen. Uit ondervinding weet ik dat een box hebben als je geiten hebt echt wel geen overdreven luxe is. Niet alleen als je met lammeren zit maar ook als je eens een zieke geit hebt. Je kan op die manier het dier rustig afzonderen. bij ons thuis hadden we 2 boxen en daarbovenop stapelden we enkele balen hooi en stro. Je moet inderdaad zorgen dat je iets kast hebt om je voeder in te plaatsen. Liefst ook iets van de grond.

Snel even een tekening gemaakt hoe ik 't zou doen. Dit is m'n voorlopig plan.

Ik zou nooit een voederplaats/hok maken waarvoor ik eerst door een ander dierenhok zou moeten.

Je hebt nu ook heel weinig doorloop ruimte, en dus vooral bruikbare ruimte.

Op deze manier kan je bv voeder lossen, dieren eten geven zonder dat je door 't mest moet, je vuil maakt.

Beetje uitleg (dubbele lijnen zijn muren tot boven, enkele lijnen maar tot bv 1.50m;

Links: Deel voor de geiten, met een drinkbak, liefst automatisch) (blauw) en trog (blauw). Zorgt ervoor dat ze er alleen met hun hoofd/nek, via een hekwerk, aankunnen -> minder verspillen & properder (geen mest of hooi erin), betere controle (komen ze bv allemaal direct hevig eten, of zijn er die wat trager zijn, etc), en op deze manier (hekwerk -> apparte opening per geit) krijgt iedereen de kans om wat krachtvoer te eten (en niet alleen de sterkste die de voederbak domineerd).

Hooiruif (vergeten op tekening) zou ik tegen de muur van de hoofdeur maken, zodat je ze kan eten geven zonder in't hok te moeten ('t kan wel natuurlijk)

2 geitenboxen (handig bij zieke dieren en lammeren. Het groene gedeelte is verstelbare opening (volledig afsluitbaar eventueel), zodat je bv eventueel de lammeren, door heel lage opening bij grond, alleen kunt bijvoederen zonder dat de groten erbij kunnen. Of een plaats hebben waar ze kunnen wegvluchten, op hun gemak willen zijn (ook bv een plaats die je extra droog/zuiver kunt houden -> lammeren zullen 't apprecieren).

Bovenrechts -> kippen hok (nu ik het zo bekijk mag het kippenhok mischien wat groter zijn, maar je kan bv aan de rechterzijde nog een laag afdak maken, zodat de kippen toch ook droog buiten kunnen zitten, en je dus minder ruimte binnen nodig hebt.)

Rechtse zijde -> voederopslag plaats en allerlei materiaal.

rood -> schuifdeuren (betonplexplank bv, die je met een simpele rail en wieltje kan ophangen (plaatsbesparend)

ik weet niet hoe hoog je stal wil maken, maar je kan bv er een klein plafond (boven het geitengedeelte maken), waar je hooi en stro kunt stockeren.

Afmetingen enzo moet ik nog es opzoeken..

Argyle wrote:

Snel even een tekening gemaakt hoe ik 't zou doen. Dit is m'n voorlopig plan.

Ik zou nooit een voederplaats/hok maken waarvoor ik eerst door een ander dierenhok zou moeten.

Je hebt nu ook heel weinig doorloop ruimte, en dus vooral bruikbare ruimte.

Op deze manier kan je bv voeder lossen, dieren eten geven zonder dat je door 't mest moet, je vuil maakt.

Beetje uitleg (dubbele lijnen zijn muren tot boven, enkele lijnen maar tot bv 1.50m;

Links: Deel voor de geiten, met een drinkbak, liefst automatisch) (blauw) en trog (blauw). Zorgt ervoor dat ze er alleen met hun hoofd/nek, via een hekwerk, aankunnen -> minder verspillen & properder (geen mest of hooi erin), betere controle (komen ze bv allemaal direct hevig eten, of zijn er die wat trager zijn, etc), en op deze manier (hekwerk -> apparte opening per geit) krijgt iedereen de kans om wat krachtvoer te eten (en niet alleen de sterkste die de voederbak domineerd).

Hooiruif (vergeten op tekening) zou ik tegen de muur van de hoofdeur maken, zodat je ze kan eten geven zonder in't hok te moeten ('t kan wel natuurlijk)

2 geitenboxen (handig bij zieke dieren en lammeren. Het groene gedeelte is verstelbare opening (volledig afsluitbaar eventueel), zodat je bv eventueel de lammeren, door heel lage opening bij grond, alleen kunt bijvoederen zonder dat de groten erbij kunnen. Of een plaats hebben waar ze kunnen wegvluchten, op hun gemak willen zijn (ook bv een plaats die je extra droog/zuiver kunt houden -> lammeren zullen 't apprecieren).

Bovenrechts -> kippen hok (nu ik het zo bekijk mag het kippenhok mischien wat groter zijn, maar je kan bv aan de rechterzijde nog een laag afdak maken, zodat de kippen toch ook droog buiten kunnen zitten, en je dus minder ruimte binnen nodig hebt.)

Rechtse zijde -> voederopslag plaats en allerlei materiaal.

rood -> schuifdeuren (betonplexplank bv, die je met een simpele rail en wieltje kan ophangen (plaatsbesparend)

ik weet niet hoe hoog je stal wil maken, maar je kan bv er een klein plafond (boven het geitengedeelte maken), waar je hooi en stro kunt stockeren.

Afmetingen enzo moet ik nog es opzoeken..

Je zou bv ook de kippenschuifdeur kunnen veranderen in een deur en in de linkermuur van het kippenhok plaatsen -> better oppervlakte gebruik, ->meer/properdere stockage ruimte

Naar gelang het aantal dieren kan je de groote van de ruimtes aanpasen, het aantal boxen, etc.

Voer kan je best bewaren in van die (kleinere) blauwe PE Tonnen, MET DEKSEL..

Beste manier om ratten/muizen enzo te vermijden is een betonnen vloer. (tegels, klinkers, etc) hebben ze ni liever, en dan toegang tot het voer ontzeggen.

Ook bij het goed kunnen afsluiten (bij mijn tekening moet ze al uit hun hok & via de schuifdeur) is belangrijk bij dieren (zeker bij krachtvoer)

Als ik goed heb gelezen, moet de stal ruimte bieden aan 2 geiten. Het lijkt mij overbodig dan nog een apparte box te maken voor een ziek dier of jongen. Geiten zijn zelden ziek en privacy voor de bevalling is erg lux. Het zijn geen mensen hoor!!!

Pigion

Pigion wrote:
Als ik goed heb gelezen, moet de stal ruimte bieden aan 2 geiten. Het lijkt mij overbodig dan nog een apparte box te maken voor een ziek dier of jongen. Geiten zijn zelden ziek en privacy voor de bevalling is erg lux. Het zijn geen mensen hoor!!!

Pigion

idd, voor de TS is 't idd een beetje overkill om 2 (zelfs 1 box te hebben). Alhoewel je bij geiten ook soms zeer dominaten dieren hebt, en de kleintjes van de andere verdrukken.

Het is dan zeer aan te raden dat bv de geit alleen kan voor de bevalling (bv bij koud weer de lammeren nog niet naar buiten kunnen, maar de ander geiten wel, en of je die box dan kan gebruiken via een zeer lage opening, alleen de lammeren in kunnen (rusten, bijvoederen met krachtvoer indien nodig, etc)

Het is geen privacy, omdat ze wel graag de andere geiten nog zien, maar het beste voor de lammeren. Meestal gaat het goed zonder box, maar als het 1 keer misgaat en je de volgende dag dode lammetjes hebt, dan zou ge willen da ge toch een box had gemaakt (tijdelijk of permanent)

Kwa oppervlakte denk ik dat 2 geiten ook met 2m2 toe kunnen komen. Zolang ze een tochvrije drooge ruimte hebben om te eten en slapen.

Door een box te gebruiken moet je als je lammetjes hebt ook minder ruimte hebben in 't alg. hok, en kan je de totale oppervlakte beperkt houden.

Voor de kippen: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23554

Geiten vertonen geen dominant gedrag. Bokken echter wel. Doch ik zou niet aanraden een bok er bij te nemen. Je krijgt dan gegarandeerd ruzie met de buren vanwege de penetrante stank.

Mocht het tussen 2 geiten echt niet goed gaan, dan verkoop je de ruziemaakster en neemt een andere geit.

We moeten gezond bijven denken en niet trachten de menselijke normen op dieren los te laten.

Je kan zelfs overwegen kippen en geiten in 1 ruimte onder te brengen. Voor de kippen dan een hoge slaapplaats (stok) maken. Voor het stelen van het elkaars voer moet je oplossing bedenken. Ik heb gezien dat meerdere beesten in 1 ruimte, heel goed kan.

Pigion

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan