- Lid geworden
- 14 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 0
Hallo, ik wil een stal maken voor kippen, ganzen en een 2-tal geitjes, maar hoeveel plaats hebben die beesten ongeveer nodig?
Snel even een tekening gemaakt hoe ik 't zou doen. Dit is m'n voorlopig plan.
Ik zou nooit een voederplaats/hok maken waarvoor ik eerst door een ander dierenhok zou moeten.
Je hebt nu ook heel weinig doorloop ruimte, en dus vooral bruikbare ruimte.
Op deze manier kan je bv voeder lossen, dieren eten geven zonder dat je door 't mest moet, je vuil maakt.
Beetje uitleg (dubbele lijnen zijn muren tot boven, enkele lijnen maar tot bv 1.50m;
Links: Deel voor de geiten, met een drinkbak, liefst automatisch) (blauw) en trog (blauw). Zorgt ervoor dat ze er alleen met hun hoofd/nek, via een hekwerk, aankunnen -> minder verspillen & properder (geen mest of hooi erin), betere controle (komen ze bv allemaal direct hevig eten, of zijn er die wat trager zijn, etc), en op deze manier (hekwerk -> apparte opening per geit) krijgt iedereen de kans om wat krachtvoer te eten (en niet alleen de sterkste die de voederbak domineerd).
Hooiruif (vergeten op tekening) zou ik tegen de muur van de hoofdeur maken, zodat je ze kan eten geven zonder in't hok te moeten ('t kan wel natuurlijk)
2 geitenboxen (handig bij zieke dieren en lammeren. Het groene gedeelte is verstelbare opening (volledig afsluitbaar eventueel), zodat je bv eventueel de lammeren, door heel lage opening bij grond, alleen kunt bijvoederen zonder dat de groten erbij kunnen. Of een plaats hebben waar ze kunnen wegvluchten, op hun gemak willen zijn (ook bv een plaats die je extra droog/zuiver kunt houden -> lammeren zullen 't apprecieren).
Bovenrechts -> kippen hok (nu ik het zo bekijk mag het kippenhok mischien wat groter zijn, maar je kan bv aan de rechterzijde nog een laag afdak maken, zodat de kippen toch ook droog buiten kunnen zitten, en je dus minder ruimte binnen nodig hebt.)
Rechtse zijde -> voederopslag plaats en allerlei materiaal.
rood -> schuifdeuren (betonplexplank bv, die je met een simpele rail en wieltje kan ophangen (plaatsbesparend)
ik weet niet hoe hoog je stal wil maken, maar je kan bv er een klein plafond (boven het geitengedeelte maken), waar je hooi en stro kunt stockeren.
Afmetingen enzo moet ik nog es opzoeken..
Als ik goed heb gelezen, moet de stal ruimte bieden aan 2 geiten. Het lijkt mij overbodig dan nog een apparte box te maken voor een ziek dier of jongen. Geiten zijn zelden ziek en privacy voor de bevalling is erg lux. Het zijn geen mensen hoor!!!
Pigion