Stakingen in de bouwsectoren!

Fluvius

Nieuw Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
23
Punten
8
Denk dat er nog een onrustige tijd gaat komen in de bouwsectoren met stakingen omdat werkgevers onvoldoende respect hebben met hun werknemers.Screenshot_20211114-205556_Drive.jpg

Tornadinho

Gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
411
Punten
63
Het is een algemeen probleem dat bij veel mensen leeft dat er "geen respect" is op het werk, en met hoge inflatie dit jaar en volgend jaar zal de verzuring nog verder toenemen. Er zullen maar weinig sectoren vrij zijn, verder is er veel werk dus gemakkelijker om grote mond te hebben.

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
821
Punten
113
Ik krijg ook wekelijks veel vacatures aangeboden als elektricien, dus is eigelijk heel makkelijk met huidige werkgever uit te spelen om een loonsverhoging te krijgen als ik wil.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.038
Punten
113
Binnenkort zijn er geen elektriciens meer, en kunnen ze ze net als bij alle andere handenarbeid gaan zoeken in andere landen.
Wij werden bedankt als helden omdat we bleven werken in de 'essentiële sectoren' tijdens de lockdowns. Als bedanking kregen we nog eens een reorganisatie :censored:

Die loonsverhoging van 0,4% is doorgaans ook maar voor de minimumlonen dacht ik, dus dat is helemaal nutteloos.
Bonne chance als je staakt 😉

Fluvius

Nieuw Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
23
Punten
8
Binnenkort zijn er geen elektriciens meer, en kunnen ze ze net als bij alle andere handenarbeid gaan zoeken in andere landen.
Wij werden bedankt als helden omdat we bleven werken in de 'essentiële sectoren' tijdens de lockdowns. Als bedanking kregen we nog eens een reorganisatie :censored:

Die loonsverhoging van 0,4% is doorgaans ook maar voor de minimumlonen dacht ik, dus dat is helemaal nutteloos.
Bonne chance als je staakt 😉
De loonsverhoging van 0,4 procent is voor iedereen.

Vakbonden zetten regering onder druk: “Loonsverhoging van slechts 0,4 procent zal leiden tot acties”

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
253
Punten
83
Klopt, het is 'overal' crisis, 'niemand' voelt zich gewaardeerd en 'iedereen' wilt meer opslag.

Elk individu zal wel goede redenen hebben om iets extra's te vragen (ja, ik ook :) ).
Macro-economisch is dat echter niet altijd een goed idee.

Staken zal in sommige gevallen werken, in andere gevallen maakt het dan weer dat een bedrijf sluit/naar het buitenland verhuist. Wat is dan beter? (maar ook die vraag heeft op individueel niveau een ander antwoord dan op macro-economisch niveau) :)

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
358
Punten
83
dus is eigenlijk heel makkelijk met huidige werkgever uit te spelen om een loonsverhoging te krijgen als ik wil.
Heb je dit dan al geprobeerd ?
Veel kans dat je werkgever zegt dat ie dan wel uitkijkt naar een onderaannemer , ook als die moeilijk te vinden is....IEDEREEN IS VERVANGBAAR , jij dus ook ( al is niet iedereen even makkelijk te vervangen )

Iedereen denkt wel dat ie recht heeft op "opslag" of gewoonweg meer of evenveel loon als de anderen die er nog rondlopen in het bedrijf , effectief die opslag binnenhalen is volgens mij veel moeilijker dan wat ik hier zomaar ff lees.

En ja , ook ik vind voor mezelf dat ik opslag verdien :)

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.038
Punten
113
Staken zal in sommige gevallen werken, in andere gevallen maakt het dan weer dat een bedrijf sluit/naar het buitenland verhuist
Een uitzondering niet te na gelaten, zal staking nooit een reden zijn om te sluiten of verhuizen. Een bedrijf dat kleine beetjes wil afpakken van zijn eigen werknemers, probeert gewoon de citroen leeg te knijpen zodat het hogere personeel hun zakken kan vullen daarmee. Dit wegens onkunde om echt een succesvol bedrijf te creëren. Als ze willen sluiten of emigreren, doen ze dit vroeg of laat toch. Dan kan je beter staken als er nog wat geld in de pot zit dan om de 3 jaar aan je loon- en arbeidsvoorwaarden laten knibbelen om uiteindelijk als een onderbetaalde ontslagen te worden zonder dat er nog geld in de pot zit.

En staken helpt hoor :LOL:

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
263
Punten
63
Oh maar met deze staking zullen ze enkel de lokale kmo met enkele Belgische personeelsleden treffen hoor... en die hebben het vaak al lastig...

Op grotere werven wederom veel buitenlanders en (schijn) zelfstandigen

koen24

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
224
Punten
63
Tja.... Dit is natuurlijk weer een topic dat politiek getint dreigt uit te draaien , maar hoe je het ook draait of keert, het is natuurlijk die politiek die wetten vooropstelt , die loonnnormwet, die er voor zorgt dat de komende 2jaar de lonen zeker niet meer dan met 0.4% mogen stijgen …..

Dit in tijden dat de verhogingen overal en in alle sectoren de pan uit swingen, :

- Prijzen van energie die exploderen...;

- Alle prijzen in de supermarkt, hoever loop je nog met 50€....

- Om de 2 weken tanken, telkens ligt het iets hoger

- vorige week krijg ik binnen :
1637005368021.png

Soudal silirub +20% !!!!!!

- onze verzekering voor ambulante zorgen 8,35% omhoog (over onze jaarlijkse plafond, wordt niet gesproken, die blijft gewoon op wat het initieel was....) Alles gerechtvaardigd , calculatie a.d.h.v. gezondheidsindex....

En dan …..
heb je de loonnormwet, die alles vastlegt op 0,4% voor de komende jaren.... Hoe moeten mensen zich daar nu bij voelen ?

Je kan nu wel zeggen , er bestaat het indexeringsmechanisme, maar dat is maar een uitgeholde lightversie van wat het zou moeten zijn, een formule , waar een aantal zaken in-en uit gegooid zijn om de uitkomst wat in het belang te laten uitdraaien, maar bovenstaande voorbeelden van verschillen in indexaties t.o.v. indexaties lonen doen toch de wenkbrouwen fronsen :unsure:

Als je die evoluties van de loonnomwet nu eens bekijkt van de afgelopen 10 - 12 jaar , je kan toch moeilijk stellen dat men 'de werknemers' echt fameus in de watten gelegd heeft sinds 2009 :

1637005817024.png

en dat mondt dan wel eens uit in sociale onrust hé …..

En de Politiek ? Die stond er bij , keek er naar en liet begaan....

Je kan zeggen van PVDA wat je wil , maar ik heb veel respect voor hun mandatarissen uit het parlement die het willen stellen met een gewoon werknemersloon om te kunnen ervaren hoe het leven is onder het gevoerde beleid.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
874
Punten
113
En als de lonen stijgen, dan gaan de eenheidsprijzen ook omhoog, zo simpel is da.

koen24

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
224
Punten
63
En als de lonen stijgen, dan gaan de eenheidsprijzen ook omhoog, zo simpel is da.

Ja tuurlijk dat , maar in zelfde grootteorde ?

Over lonen worden harde discussies gevoerd , over cijfertjes na de komma,

Ik zie in de stijging van de eenheidsprijzen toch andere grootteordes

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
874
Punten
113

Volgens ik heb opgevangen zou er dit jaar nog een coronapremie worden toegekend aan arbeiders/bedienden uit de bouwsector,

eenheidsprijzen bestaan uit loon en materiaal , het materiaal wordt ook duurder (mede door de duurdere lonen voor het bewerken/verhandelen)

Fluvius

Nieuw Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
23
Punten
8

Volgens ik heb opgevangen zou er dit jaar nog een coronapremie worden toegekend aan arbeiders/bedienden uit de bouwsector,

eenheidsprijzen bestaan uit loon en materiaal , het materiaal wordt ook duurder (mede door de duurdere lonen voor het bewerken/verhandelen)
Staat toch in eerste bericht dat die coronapremie maar een magere 100 euro gaat zijn.

koen24

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
224
Punten
63

Staat toch in eerste bericht dat die coronapremie maar een magere 100 euro gaat zijn.

En die 'coronapremie' , die 100€ of die paar 100€ die men nu zal geven in de hoop de mensen stil te houden , die premie die je dan krijgt in de vorm van 'consumptiecheques' tja, probeer er maar eens uw stijgende energierekening mee te betalen

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Klopt, het is 'overal' crisis, 'niemand' voelt zich gewaardeerd en 'iedereen' wilt meer opslag.

Elk individu zal wel goede redenen hebben om iets extra's te vragen (ja, ik ook :) ).

Staken zal in sommige gevallen werken, in andere gevallen maakt het dan weer dat een bedrijf sluit/naar het buitenland verhuist. Wat is dan beter? (maar ook die vraag heeft op individueel niveau een ander antwoord dan op macro-economisch niveau) :)
Hoorde vandaag van een ober dat hun restaurant gouden maanden draait.
een omzet van 10k per dag.

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
33
Punten
18
Dan vraag ik me af of waarom die elektriekers (of anderen) niet zelfstandig beginnen. Komt wel wat bij kijken weet ik. Maar als je kijkt naar wachttijden en hoe je als klant behandeld wordt qua communicatie/tijdslijnen (ok soms waarschijnlijk ook in de andere richting) lijken het net nu toch mooie tijden voor wie zelfstandig wil proberen; of loonsverhoging wil gedaan krijgen. Is er onderling veel concurrentie?
Of is dat veel te kort door de bocht?

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
223
Punten
63

Hoorde vandaag van een ober dat hun restaurant gouden maanden draait.
een omzet van 10k per dag.
Dat zou best kunnen, maar ik veronderstel dat totale omzet van de voorbije 2 jaar niet zo mooi is, laat staan de winst.
Dus één goeie maand is niet direct reden om grote opslag te beginnen beloven of eisen toch?

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
223
Punten
63
Tja.... Dit is natuurlijk weer een topic dat politiek getint dreigt uit te draaien , maar hoe je het ook draait of keert, het is natuurlijk die politiek die wetten vooropstelt , die loonnnormwet, die er voor zorgt dat de komende 2jaar de lonen zeker niet meer dan met 0.4% mogen stijgen …..

Je kan nu wel zeggen , er bestaat het indexeringsmechanisme, maar dat is maar een uitgeholde lightversie van wat het zou moeten zijn, een formule , waar een aantal zaken in-en uit gegooid zijn om de uitkomst wat in het belang te laten uitdraaien, maar bovenstaande voorbeelden van verschillen in indexaties t.o.v. indexaties lonen doen toch de wenkbrouwen fronsen :unsure:
Ok, de index is niet perfect, dat zal niemand betwisten, maar om hem dan maar te negeren is natuurlijk wel heel goedkoop.
Wet zegt heel duidelijk 0.4 bovenop de index voor 2021-2022, wat dus neerkomt om 4.4%. Indexatie in augustus 2021 en wellicht januari 2022.
4.4% is toch al minder triestig dan 0.4%, niet?
Idem met het tabelletje dat je hierboven toont. Daar mag je overal 2 of 4% bijtellen.
En het feit dat iedereen de index onvolmaakt vindt, maar wel als verworven beschouwt en dus niet meerekent is ook direct de reden dat de index wellicht nooit meer aangepast wordt.
Wie durft daar nog zijn vingers aan branden om eens de berekening van index in vraag te stellen.

De loonnorm van nu 0.4% is ook niet door de werkgevers of bepaalde politieke partijen uitgevonden om de werknemers een kloot af te draaien.
Dat is berekend op objectieve wijze door onafhankelijke instantie.

koen24

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
224
Punten
63

Ok, de index is niet perfect, dat zal niemand betwisten, maar om hem dan maar te negeren is natuurlijk wel heel goedkoop.
Ik weet niet waar je het uithaalt dat deze genegeerd worden, ik spreek enkel van een uitgeholde lightversie van wat de realiteit is , dit door gehocus pocus van de calculatie ervan.

Wet zegt heel duidelijk 0.4 bovenop de index voor 2021-2022, wat dus neerkomt om 4.4%. Indexatie in augustus 2021 en wellicht januari 2022.
4.4% is toch al minder triestig dan 0.4%, niet?
Idem met het tabelletje dat je hierboven toont. Daar mag je overal 2 of 4% bijtellen.
Mag ik even uw bronnen van die "2 à 4%" ?
Ik ken weining sectoren die de afgelopen jaren 4% bijgekregen hebben via indexering.
Ook dit jaar was dit voor veel sectoren nauwelijks 2%...
in 2008 vlak voor de financiële crisis is er het laatst een indexering van de lonen gebeurd van 4%, maar nadien ??

Volgend jaar zijn er sectoren die 3 à 4 % zullen behalen vanaf januari in tegenstelling tot dat dit zoals je laat uitschijnen vrij standaard is

En het feit dat iedereen de index onvolmaakt vindt, maar wel als verworven beschouwt en dus niet meerekent is ook direct de reden dat de index wellicht nooit meer aangepast wordt.
Wie durft daar nog zijn vingers aan branden om eens de berekening van index in vraag te stellen.

De loonnorm van nu 0.4% is ook niet door de werkgevers of bepaalde politieke partijen uitgevonden om de werknemers een kloot af te draaien.
Dat is berekend op objectieve wijze door onafhankelijke instantie.
Tot in hoeverre de NAR een onafhankelijke instantie is kan ik niet over oordelen.

Ik begrijp enkel het ongenoegen dat je overal telkenmale opnieuw opvangt :
"wij moeten discussiëren, ruziën, … over 0,4% , cijfertjes na de komma, maar rondom ons zien we alles met dikke procenten stijgen"

Misschien moet "die berekening door die onafhankelijke instantie" ook eens nader bekeken worden.....

Bovenaan