• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Stadstuin met hoogteverschil - vraagje bij muurtjes metsen

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Waarderingsscore
56
Punten
28
Ik ben eens aan't kijken voor mijn tuintje definitief te beslissen.

Hierbij de huidige toestand:

img_1226.jpg

img_1225.jpg

Eerst mets ik een muurtje van +/- 80 cm over de hele breedte (aanzet is gegeven) tot waar het 'hoog' terras komt, op een bestaande betonnen put en betonnen vloer. Daarna komt links een langwerpige vijver op hoogte van boventerras, 72 cm boven laag gedeelte, ongeveer 1 meter diep, gefundeerd op nieuwe stroken beton.

Nu wou ik aan de rechterzijde ook een 'bak' metsen voor in te kunnen planten, even breed als de trap (+/- 1 meter, in het midden), zodat ik niet met een nutteloze trap van 3,2 meter breed zit, of een balustrade moet zetten. In deze bak zit 70 cm zwarte zand dan, en daaronder oude betonnen put.

VRAAGJES:

'plantenbak':

- mag ik dit metsen met de overschot van de snelbouw, of gewoon alles in holle betonblokken doen (kwestie van overschotjes op te werken indien mogelijk)?

- onderin drainage voorzien? worteldoek erin rondom?

vijver:

- moet dit tot op -80 gefundeerd? Ik heb maar tot -40 nodig, funderingszool inbegrepen. Muurtje is maar 1m hoog.

Alle tips & suggesties meer dan welkom!

Best alles metsen met betonblokken, (rode snelbouw) verpulvert in contact met grond.

Doordat de plantenbak op een gesloten betonplaat komt is het best om drainage te voorzien die buiten de bak uitgeeft.

Tegen de bestaande buitenmuur, is dit een tuin- of gevelmuur? Toch best een waterkering voorzien , dit kan met een verticale drainmat enof een folie te plaatsen.

Diepte fundering vijver. afhankelijk van draagkracht grond. Ik zou toch eerder naar -60 gaan.

luk

vb Bekijk bijlage 1722Bekijk bijlage 1723Bekijk bijlage 1724

Bijlagen

• 2012 03 26 001.jpg
    2012 03 26 001.jpg
    19,4 KB · Weergaven: 1
  • 002_1.jpg
    002_1.jpg
    28,4 KB · Weergaven: 1
  • 2012 03 26 007.jpg
    2012 03 26 007.jpg
    28,1 KB · Weergaven: 1
Bekijk bijlage 1731

Je kan ook ev rechtstreeks in 'afgewerkte' stenen metsen, wegen wel een pak maar dan holle blokken. Zeker zijn dat je betonnen putdeksel dit kan dragen. En drainage voorzien, anders

wordt het maar een natte brij erin als het dicht is onderaan..

Bijlagen

• 6988598310_1374489970_n.jpg
    6988598310_1374489970_n.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 2
Bedankt voor de zeer nuttige tips al!

Waterkering tegen de muur had ik inderdaad nog niet aan gedacht, moet er uiteraard komen.

Gewoon dikke bouwplastiek, of iets anders? Wat is een verticale drainmat juist?

De muurtjes wil ik aan de buitenzijde afwerken met dezelfde houten beplanking als de achtergevel, dus 'afgewerkte' stenen zijn gelukkig niet nodig.

De betonnen put is een rechthoekige bak, met een klein metalen deksel op, ongeveer een 50 cm hoog. Geen idee waarvoor ze ooit diende, is onder een achterbouw van een achterbouw uit gekomen ;) Ze is alleszins stevig genoeg om wat dan ook te dragen hoor.

Andere tips & tricks nog steeds welkom, alvast bedankt!

Die put toch eens van dichter bekijken. Het zou niet de eerste put zijn die doorzakt

Kan je hem niet gebruiken als regenwaterput, zwembad, vijver? :D

janvanlandeghem;1727781 wrote:
Die put toch eens van dichter bekijken. Het zou niet de eerste put zijn die doorzakt

Kan je hem niet gebruiken als regenwaterput, zwembad, vijver? :D

De put is maar een goede 2 op 1 meter, ongeveer 0,5 meter hoog.

Hij zat al redelijk vol met rommel, ik heb er nog een deel rommel bijgeduwd en volgegooid met zand zo goed als ik kon, en hij verdwijnt onder de nieuwe tuin nu :D

Qua volume en toestand niet de moeite om nog geld in te steken, anders had ik ze gerecupereerd.

Hierbij enkele foto's van het resultaat, bedankt allemaal voor de tips!

Enkel de zand moet nog verplaatst worden, maar dat is een werkje voor later.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan