spouwmuurisolatie: EPS parels, minerale wol en PUR

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo iedereen,

Ik wil de spouwmuren van mijn bestaande woning naisoleren. Er zijn al een aantal aanbieders bij ons langs geweest en elke aanbieder zweert natuurlijk bij zijn eigen product. Ik ken er op dit vlak niet heel veel van en heb nu moeite om de keuze te maken van welk soort isolatie het uiteindelijk zal worden. Voor zo ver ik zelf al begrepen heb zijn dit voor en nadelen van de soorten isolatie:

Minerale wol:

+ Een goede isolatiewaarde

+ Goede geluidsdemping

- Mogelijk wordt de spouw niet goed gevuld als deze niet helemaal proper is

- (dit is volgens mij een fabeltje) inzakken van de spouwisolatie na verloop van tijd.

EPS parels:

+ Goede isolatiewaarde

- Soms slechte vermenging met lijm waardoor korrels door weersomstandigheden gaan vliegen

PUR (opencellig):

+ Overal goed aangesloten geisoleerd

- laagste isolatiewaarde van de 3

- mogelijk ongezond en milieuonvriendelijk

Er is slechts 1 firma langsgeweest die alle 3 de vormen aanbieden (Pluimers) en zij raden me aan om EPS korrels te gebruiken omdat de spouw niet helemaal zuiver is op 1 van de 2 plaatsen waar ze een gaatje geboord hebben.

Mijn vraag is vooral wat ik nu best kan kiezen. Wat zou je zelf (niet) kiezen en waarom? Wat zijn jullie eventuele ervaringen met de verschillende soorten spouwisolatie?

Ik weet dat er al verschillende posts zijn over spouwisolatie maar heb er geen recente gevonden die het proberen samenvatten.

Lid geworden
25 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ikzelf heb voor de EPS parels (grijze) gekozen, hiervoor was de reden dat ze goed isoleren en ook nog minder problemen geven indien er vocht in uw spouwmuur zou komen.

Indien er vocht (slagregen,...) komt wordt deze afgegeven van de ene parel naar de andere (maar wel naar beneden door zwaartekracht) en niet horizontaal naar de binnenmuur en zij zijn ongevoelig voor vocht.

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
verbuyst;1981091 wrote:
Ikzelf heb voor de EPS parels (grijze) gekozen, hiervoor was de reden dat ze goed isoleren en ook nog minder problemen geven indien er vocht in uw spouwmuur zou komen.

Indien er vocht (slagregen,...) komt wordt deze afgegeven van de ene parel naar de andere (maar wel naar beneden door zwaartekracht) en niet horizontaal naar de binnenmuur en zij zijn ongevoelig voor vocht.

En je bent tevreden? Welke firma is er bij jou geweest? Je voelt het verschil in comfort? Hoe breed was jullie spouw?

Lid geworden
25 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb deze vorig jaar zelf gedaan omdat het nu over een klein stuk ging voor de badkamermuur (benedenverdieping). Afmeting van de muur 3*2.5, geen tot bijna niets van bouwafval in de spouw (spouw 6cm). Zoek maar een aannemer voor zo'n klein project.

Bij de volgende muren laat ik wel een firma komen om 6*3/3*4/3*3 omdat hiervoor een stelling nodig zal zijn op de grond van de buur en op het dak van de andere buur of komen die werkmannen enkel met een lader?

http://www.rovul.nl/

Van het comfort kan ik weinig zeggen, aangezien bij deze werken ook 12cm dakisolatie erbij gestoken is en ook een nieuw raam. Het is beter dan vroeger, maar wat het aandeel van de eps parels is weet ik niet.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mijn persoonlijke ervaring met EPS parels: deze sluiten perfect aan zelfs in de voegen en via de kleinste kieren. Een nadeel van EPS is wel dat je moet opletten voor muizen, maar ik denk dat ze zich ook wel een weg kunnen banen door glaswol en misschien zelfs ook pur. De goede aansluiting is geen pluspunt maar net een minpunt bij pur.

Lid geworden
7 okt 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat je best voor neopixels van BASF gaat. De prijsverschillen zijn enorm en ik zou niet de eerste de beste nemen. Infrax steunt met 6€ per vierkante meter. De prijs hier ging van 110 vierk meter x 15 tot 145 vierk meter x 19.5 . Ikzelf heb inlichtingen genomen bij duurzaam wonen. Het gaat in mijn geval over eps parels.

freshter

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2014
Waarderingsscore
0
Punten
6
Erg bedankt voor de reacties al!

Beurt;1981648 wrote:
De goede aansluiting is geen pluspunt maar net een minpunt bij pur.

Wat bedoel je hier precies mee? Waarom zou het bij EPS parels een pluspunt zijn en bij PUR net een minpunt?

Jeanpierre1;1981690 wrote:
Ik denk dat je best voor neopixels van BASF gaat. De prijsverschillen zijn enorm en ik zou niet de eerste de beste nemen. Infrax steunt met 6€ per vierkante meter. De prijs hier ging van 110 vierk meter x 15 tot 145 vierk meter x 19.5 . Ikzelf heb inlichtingen genomen bij duurzaam wonen. Het gaat in mijn geval over eps parels.

Ik heb uiteindelijk inderdaad voor EPS parels gekozen. Neopixels die geplaatst zullen worden door de firma Pluimers. Lijkt mij een firma die al veel ervaring heeft met isoleren van spouwmuren. Zij boden me alle 3 de soorten aan en hebben aangeraden om neopixels te plaatsen.

Moesten er nog anderen zijn die hun ervaringen willen delen, is dit altijd handig voor de volgende persoon die op zoek is naar deze informatie.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
freshter;1981872 wrote:
Erg bedankt voor de reacties al!

Beurt;1981648 wrote:
De goede aansluiting is geen pluspunt maar net een minpunt bij pur.

Wat bedoel je hier precies mee? Waarom zou het bij EPS parels een pluspunt zijn en bij PUR net een minpunt?

Die parels vullen elke holte in je spouw op, hoe klein deze ook mag zijn en zelfs via de kleinste kieren. Ik heb een klein stuk afgebroken dat gevuld was met eps parels en waarin ook wat steenpuin zat. Die spouw was op zijn smalst 3 cm breed en er staken nog eens 2 cm dikke mortelbaarden uit, dus het was echt een worst case spouw. Die parels zaten overal tussen en rond, tot in de kleinste putjes in de voegen toe. Als je ooit met pur schuim gespoten hebt weet je dat dit onmogelijk is met pur, er zullen altijd holtes blijven zeker ook waar het aansluit op andere pur lagen. In de studies over naisolatie van de spouw met pur zie je dit ook steeds weerkomen bij vulling van proefstukken.

Lid geworden
30 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier minerale wol (Knauf Supafill). Neemt geen vocht op en is nog luchtdoorlatend (infeite te vergelijken met een donsdeken).

Spouwen zijn goed gevuld, veel hangt af van de firma die het komt doen.

Wij hebben geen EPS-parels genomen omdat deze met een watergedragen lijm aan elkaar hangen. Door de jaren heen kan deze lijm beginnen loskomen.

Ook niet gekozen voor PUR omdat ik geen chemische brol in mijn spouw wou hebben.

Bovenaan