• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spouwmuurisolatie bij gevel met strengperssteen

Lid geworden
2 feb 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hoi iedereen,

We hebben enkele firma's laten langskomen om een offerte op te maken voor spouwmuurisolatie te plaatsen.

Bij vooronderzoek van de spouw blijkt dat deze bij ons gemiddeld 7cm breed is, de spouwankers nog mooi blinken (dus niet roesten) en dat de spouw niet vervuild is. Onze spouw zou dus ideaal zijn om te isoleren.

In totaal zijn er 3 firma's langs geweest waarvan er 2 werken met EPS parels en eentje met minerale wol. De firma's die werken met EPS parels zagen geen problemen om de spouwmuur te isoleren, echter de firma die minerale wol plaatst wou ons geen voorstel doen omdat onze gevel opgemaakt is uit strengpers stenen en de kans op vorstschade dus te groot zou zijn.

Er was één firma bij waarvan de vertegenwoordiger werkzaam is als preventieadviseur. De man gaf me de indruk heel veel kennis te hebben van de materie en hij verzekerde me dat onze spouw ideaal was om te isoleren. Hij vertelde me ook dat onze gevel niet geschikt was om te isoleren met minerale wol omdat eps parels meer dampopen zijn en dus beter geschikt is voor onze gevelsteen. Er zou ook geen probleem zijn met slagregen en de spouw was niet vochtig. De man adviseerde ons ook om op de middellange termijn onze gevel te laten renoveren aangezien er wat zouten uit de voegen kwamen, dit was zeker niet dringend, maar wel iets wat we in ons achterhoofd moesten houden.

Ik heb eerlijk gezegd wel vertrouwen in het advies van die man, echter lees ik op veel sites omtrent spouwmuurisolatie dat het niet aangeraden is om de spouw te isoleren bij strengpers stenen ivm mogelijke vorstschade. Wat is jullie mening hieromtrent? Iemand met ervaring hiermee?

Hieronder een voorbeeld van de gevelsteen die wij hebben:

Bijlagen

• strengpers gevel.PNG
    strengpers gevel.PNG
    239 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Waarderingsscore
25
Punten
28
Ik heb geen antwoord op je vraag van hierboven, maar kan je alleen maar vertellen dat het feit dat de vertegenwoordiger een preventieadviseur is, totaal niets te maken heeft met het isoleren van spouwmuren. Als hij die functie gebruikt als verkooptruc, dan maakt hij je blaasjes wijs :)

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Waarderingsscore
108
Punten
43
Geen antwoord op jouw vraag, maar onze eigen ervaring.

Alle firma's die toentertijd zijn langsgekomen stonden -natuurlijk- te springen om onze spouw te vullen. Tot er iemand zei dat de onderste halve meter van de spouw vol met afval lag. Die persoon zei dat hij het niet wou doen in die staat. Vertegenwoordigers die geen offerte willen opmaken zijn bijna de enkele die je moet vertrouwen mijns inziens (onze spouw zelf uitgekuist en die firma laten terugkomen)

Alles hangt af van de vorstbestendigheid van die steen, als die slecht tegen de vorst kan is de kans wel reëel dat ze kapot springen nadat de spouw geïsoleerd wordt, net zoals de verf van geschilderde gevels ineens loskomt... Ga eens op zoek naar de fabrikant van de steen als dat nog mogelijk is.

V

Verwijderd lid 172838

Guest
het enige dat hier van belang is, en wat duidelijk niemand van de firma's gezegd heeft, is dat je MOET hydrofoberen wanneer er spouwisolatie geplaatst wordt.
(hoe vaak moeten we dat nu nog zeggen tegen die firma's...)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan