• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spouwisolatie + binnenisolatie.

Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste



Omdat we onze huidige gevelsteen willen behouden, zijn we van plan om spouwisolatie (5cm) aan te brengen. De onderste 80cm van de buitenmuren is echter in 35 cm dikke volle steen, dus daar hebben we geen spouw. Om die koudebruggen toch wat te verminderen had ik gedacht aan dunne isolatieplaten (2 cm) aan de binnenzijde waarop dan het pleisterwerk kan aangebracht worden. Ik dacht aan styrofoam IB. Op die manier is de binnenisolatie een stuk kleiner dan de spouwisolatie, waardoor ik denk dat het inertie-effect van de muur een groot deel behouden blijft.



Hieromtrent heb ik 2 vragen:

1) Klopt mijn redenering hier? Zijn er nadelige gevolgen die ik mogelijk over het hoofd zie?

2) Op welke manier dienen de isolatieplaten aan de muur bevestigd worden? Ik wil zo wienig mogelijk plaats verliezen dus had ik gedacht om de isolaite rechtstreeks op de muur aan te brengen. Het is een oud huis, ik heb de plaaster verwijderd, maar het oppervlak is dus eerder bultig ipv vlak.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Divino wrote:
Beste



Omdat we onze huidige gevelsteen willen behouden, zijn we van plan om spouwisolatie (5cm) aan te brengen. De onderste 80cm van de buitenmuren is echter in 35 cm dikke volle steen, dus daar hebben we geen spouw. Om die koudebruggen toch wat te verminderen had ik gedacht aan dunne isolatieplaten (2 cm) aan de binnenzijde waarop dan het pleisterwerk kan aangebracht worden. Ik dacht aan styrofoam IB. Op die manier is de binnenisolatie een stuk kleiner dan de spouwisolatie, waardoor ik denk dat het inertie-effect van de muur een groot deel behouden blijft.



Hieromtrent heb ik 2 vragen:

1) Klopt mijn redenering hier? Zijn er nadelige gevolgen die ik mogelijk over het hoofd zie?

2) Op welke manier dienen de isolatieplaten aan de muur bevestigd worden? Ik wil zo wienig mogelijk plaats verliezen dus had ik gedacht om de isolaite rechtstreeks op de muur aan te brengen. Het is een oud huis, ik heb de plaaster verwijderd, maar het oppervlak is dus eerder bultig ipv vlak.





Een heel goed materiaal om dat te doen:

http://www.aerogel.com/markets/building-interior.html



enig nadeel: serieus duur.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Wat ga je gebruiken als afwerking voor de isolatie?
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
gewoon bepleisteren...
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Dan zou ik het met foamglas doen. Gewoon met mortel met goed wat compactuna in ertegen vastzetten, of met de bitumenlijm van foamglas zelf, nadien een stuk staalwapening erop (wel erdoor vijzen) en bepleisteren. Isoleert minder goed, en je hebt het ook niet kleiner dan 4 cm dikte, maar het is sterk en volledig waterdicht en werkt niet.
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
Divino wrote:
Beste



Omdat we onze huidige gevelsteen willen behouden, zijn we van plan om spouwisolatie (5cm) aan te brengen. De onderste 80cm van de buitenmuren is echter in 35 cm dikke volle steen, dus daar hebben we geen spouw. Om die koudebruggen toch wat te verminderen had ik gedacht aan dunne isolatieplaten (2 cm) aan de binnenzijde waarop dan het pleisterwerk kan aangebracht worden. Ik dacht aan styrofoam IB. Op die manier is de binnenisolatie een stuk kleiner dan de spouwisolatie, waardoor ik denk dat het inertie-effect van de muur een groot deel behouden blijft.



Hieromtrent heb ik 2 vragen:

1) Klopt mijn redenering hier? Zijn er nadelige gevolgen die ik mogelijk over het hoofd zie?

2) Op welke manier dienen de isolatieplaten aan de muur bevestigd worden? Ik wil zo wienig mogelijk plaats verliezen dus had ik gedacht om de isolaite rechtstreeks op de muur aan te brengen. Het is een oud huis, ik heb de plaaster verwijderd, maar het oppervlak is dus eerder bultig ipv vlak.





Een heel goed materiaal om dat te doen:

http://www.aerogel.com/markets/building-interior.html



enig nadeel: serieus duur.



Mja en bovendien hou ik niet zo van gyproc-afwerking.
 
Lid geworden
2 nov 2009
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt wrote:
Dan zou ik het met foamglas doen. Gewoon met mortel met goed wat compactuna in ertegen vastzetten, of met de bitumenlijm van foamglas zelf, nadien een stuk staalwapening erop (wel erdoor vijzen) en bepleisteren. Isoleert minder goed, en je hebt het ook niet kleiner dan 4 cm dikte, maar het is sterk en volledig waterdicht en werkt niet.



Voor toepassing op wanden zelfs minimum 5cm. Dat plaatsverlies is voor mij wel een probleem, bovendien gaat de inertie van mijn muur op die manier ook bijna volledig verloren. Kan ik die mortel met compactuna ook niet gebruiken met styrofoam IB?
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Divino wrote:
jandc wrote:
Divino wrote:
Beste



Omdat we onze huidige gevelsteen willen behouden, zijn we van plan om spouwisolatie (5cm) aan te brengen. De onderste 80cm van de buitenmuren is echter in 35 cm dikke volle steen, dus daar hebben we geen spouw. Om die koudebruggen toch wat te verminderen had ik gedacht aan dunne isolatieplaten (2 cm) aan de binnenzijde waarop dan het pleisterwerk kan aangebracht worden. Ik dacht aan styrofoam IB. Op die manier is de binnenisolatie een stuk kleiner dan de spouwisolatie, waardoor ik denk dat het inertie-effect van de muur een groot deel behouden blijft.



Hieromtrent heb ik 2 vragen:

1) Klopt mijn redenering hier? Zijn er nadelige gevolgen die ik mogelijk over het hoofd zie?

2) Op welke manier dienen de isolatieplaten aan de muur bevestigd worden? Ik wil zo wienig mogelijk plaats verliezen dus had ik gedacht om de isolaite rechtstreeks op de muur aan te brengen. Het is een oud huis, ik heb de plaaster verwijderd, maar het oppervlak is dus eerder bultig ipv vlak.





Een heel goed materiaal om dat te doen:

http://www.aerogel.com/markets/building-interior.html



enig nadeel: serieus duur.



Mja en bovendien hou ik niet zo van gyproc-afwerking.



Bwa, je kan ook fermacell gebruiken of totaal iets anders. 't spul blijft goed plakken met Soudal Hightac en Tec7. Het zou met niet vebazen moest je er gewoon over kunnen pleisteren.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Divino wrote:
Beurt wrote:
Dan zou ik het met foamglas doen. Gewoon met mortel met goed wat compactuna in ertegen vastzetten, of met de bitumenlijm van foamglas zelf, nadien een stuk staalwapening erop (wel erdoor vijzen) en bepleisteren. Isoleert minder goed, en je hebt het ook niet kleiner dan 4 cm dikte, maar het is sterk en volledig waterdicht en werkt niet.



Voor toepassing op wanden zelfs minimum 5cm. Dat plaatsverlies is voor mij wel een probleem, bovendien gaat de inertie van mijn muur op die manier ook bijna volledig verloren. Kan ik die mortel met compactuna ook niet gebruiken met styrofoam IB?



Ik heb zelf ook stukken met 4 en zelfs 3 cm gedaan, totaal geen probleem. Wall board heb je vanaf 4 cm dikte. Je thermische inertie gaat slechts in beperkte mate verloren, aangezien foamglas ook een goede thermische diffusiviteit heeft (= weerstand tegen opwarming of afkoeling). Styrofoam 'werkt' te veel om met mortel vast te zetten. Foamglas zit zelfs nog iets lager dan beton; polystyreen werkt 7 keer zo hard als beton of 14 keer harder dan baksteen...
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
kan je problemen krijgen met de ingesloten muur?

tussen spouw en binnenisolatie ...



grtz

Olaf
 

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
886
Waarderingsscore
1
Punten
0
En hoe zit het met schimmelvorming, als je geen dampscherm of vochtbufferend materiaal neemt?



Wij hebben pavatherm+ leem.
 

Figofreak

Lid
Lid geworden
21 apr 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
1
Punten
16
Ik heb zowat hetzelfde probleem.

Mijn "oude" muur heeft ook geen spouw, noch enige isolatie.

Ik had gedacht aan het behandelen binnen en buiten met "muurdicht" van Aquaplan om vocht doorslag te vermijden.

En daarna pur-isolatiepanelen (blauwe, 2cm dik) rechtstreeks op de binnenmuur kleven met tec-7.

Daarop zouden steenstrips (2 cm dikte) komen.

Zo blijft mijn "ruimteverlies" beperkt tot maximaal 5 cm.
 

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
886
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je kan beter in 1 keer een dikke laag zetten ipv 2 cm

Kostprijs zal niet veel verschillen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan