spotjes boven bad/douche

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik vind enkele tegenstrijdige documenten op internet, ene keer zie ik dat zone 3 ook geldig is vanaf 225cm van bodem bad en douche, andere keer vind ik dat zone 2 daar van toepassing is ook al is het plafon 2.4 meter.

Zie http://www.ledsky.be/blog/wp-content/uploads/2015/02/afstand-verlichting-badkamer-arei.jpg 

en

http://www.habitos.be/files/fotos/65/12065/foto_800.jpg

Wie kan mij hier uitsluitsel over geven? :)

Ik zou met een gewoon armatuur werken en 230V leds of anders stroomgestuurde leds?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
261
Punten
83
Boven 225cm is het geen probleem volgens mij.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
283
Punten
83
Boven 225cm is zone 2 en is verlichting op 230V toegelaten, maar het armatuur moet wel minstens IPx4 (spatwaterdicht) zijn.

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
3
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

Boven 225cm is zone 2 en is verlichting op 230V toegelaten, maar het armatuur moet wel minstens IPx4 (spatwaterdicht) zijn.

Nee, boven 225cm (gemeten vanaf de bodem van bad/douche) is geen enkele zone. Er gelden geen andere regels dan in de rest van je huis.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.476
Punten
113
Nee, hoeven niet spatwaterdicht. Maar misschien wel aan te raden...

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
283
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door mathiaz

Nee, boven 225cm (gemeten vanaf de bodem van bad/douche) is geen enkele zone. Er gelden geen andere regels dan in de rest van je huis.

Zeker van? Ik heb het altijd zo geinterpreteerd: volume 1 is het volume in je bad of douche en stopt op 225cm hoogte. Volume 2 is tot 60 cm buiten volume 1 (ik vind nergens dat dat niet in de hoogte zou zijn), dus tot 285cm. Alles daarbuiten is volume 3 oftewel alles toegelaten.

Maargoed, spatwaterdicht wordt sowieso aanbevolen in de badkamer.

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
3
Punten
0
Oorspronkelijk bericht geplaatst door mathiaz

Zeker van? Ik heb het altijd zo geinterpreteerd: volume 1 is het volume in je bad of douche en stopt op 225cm hoogte. Volume 2 is tot 60 cm buiten volume 1 (ik vind nergens dat dat niet in de hoogte zou zijn), dus tot 285cm. Alles daarbuiten is volume 3 oftewel alles toegelaten.

Dan interpreteer je dat verkeerd :)

Volume 0 is in de kuip (bad of douche)
Volume 1 is boven de kuip, horizontaal begrensd tot 225cm
Volume 2 is verticaal 60cm rond volume 1, en horizontaal begrensd door dezelfde vlakken als volume 1 (maw ook 225cm)
Volume 3 is verticaal 240cm rond volume 2, en horizontaal begrensd door dezelfde vlakken als volume 1 (maw ook 225cm)

Verder is in volume 3 niet alles zomaar toegelaten: elektrisch materieel in volume 3 moet minstens IPX1 zijn

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
ok, 

bedankt voor de info allemaal.

zal dan waarschijnlijk eerder richting deltalight reo moeten gaan als ik een mooie spot wil (wel duur), gewone plafondlampen voor de badkamer zijn ook al duurder en niet al te mooi, pfffff :p

wou eerst deze nemen https://www.dmlights.be/absinthe_clickfit_solo_smooth_adj_wit~0DET1 maar zal dus niet mogen :/

misschien toch nog vrouwtje kunnen overtuigen om een ledstrip tussen muur en plafond te monteren :p

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
3
Punten
0
Je hebt nog niet gezegd waar de spot nu juist komt. Op welke hoogte en hoe ver van de rand van bad/douche komt de spot?

Zolang de spot hoger dan 225cm komt, mag het van de keuring. Ik zou het zelf nooit doen vlak boven bad/douche, zeker niet als er kinderen zijn. Ik zou het wel overwegen op 20-30cm van de rand van bad/douche.

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
spots zouden vlak boven bad komen  (2) op 2,4 meter hoogte, daar kan je eigenlijk al niet naar sproeien met een sproeier (slang bij bad moet maar 1 meter lang zijn he aangezien er een douche is). En 1 vlak boven douche, daar ging ik wel een waterdichte voorzien.

Heb even via dialux een ledstrip ingebracht boven bad en douche (tegen de muur die betegeld wordt) en dit zou normaal al voldoende licht moeten geven, maarja, WAF he :p

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
was blijkbaar niet goed wakker, 2,4 meter hoogte behoort tot geen zone dus kan ik m'n zin doen maar ga misschien kijken om hier spotjes te voorzien met een externe driver op zolder of in de gewelven indien mogelijk.

WAF is hier groter dan ledstrips (+ moet al mooi geplaasterd en betegeld zijn, niemand dit hier al gedaan?*biggrin*)

Bovenaan