Spot badkamer boven douche

ToonVA

Lid
Lid geworden
7 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoi iedereen,

Ik zit met een paar vragen waar ik niet meteen een oplossing voor heb gevonden.
Binnenkort gaan we de badkamer ombouwen en nu wil ik mij al voorbereiden op de technische kant van het verhaal.

De ruimte is 2,36 m hoog en we gaan inloopdouche, bad, wc en wastafel plaatsen.
Het probleem waarmee ik zit is de verlichting in de inloopdouche.

Ik zit hier dus met het probleem dat de verlichting in de zone 0 valt en niet zien 1 door de lage plafond.
Er zal nog een Gyprocplafond moeten gestoken worden en momenteel is er nog geen douche (douchebak met afvoerleiding op de grond is alweer enkele cm erbij).
Het zal al makkelijk in die 2,25 m zone komen in de douche en moet ik dus IP67 armaturen hebben en op ZLVS.

Ik heb al Loxone in huis en had graag iets kunnen maken op de RGBW Dimmer in LED spots maar vind eigenlijk niets voor IP67, 24Vdc ...
Alle armaturen met LED spot op IP67 zitten nog op 230V en meestal ook spuuglelijk.
Ik kan toch niet de eerste zijn met dit probleem of hebben andere gewoon IP65 genomen, maar wat dan met de keuring?
Een LEDstip wou ik misschien ook nog gebruiken maar die kan ik veel makkelijker vinden in IP68 en op 24Vdc.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
412
Punten
83
Hoe hoger die IP-cijfers hoe beter, dus IP68 voldoet ook; 24V is ZLVS, dus waarom geen ledstrip hangen zoals je zelf voorstelt?

ToonVA

Lid
Lid geworden
7 mrt 2017
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ledstrip is leuk als extra maar niet voor hoofdverlichting. Het kan toch niet dat er niets te vinden is op 12V of 24V voor in de douche?

Tenzij er veel tegels de regels word geplaatst.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
282
Punten
83
Ledstrip kan perfect als hoofdverlichting, maar of je dat wilt is persoonlijke smaak.

Ik denk dat de meeste plafonds gewoon hoger zijn dan 2m25.

Je zult nog wat harder moeten zoeken vrees ik. Welke sites heb je al geprobeerd?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.419
Punten
113
wij hebben volgende spotjes in onze douche.

Ip 68

merk, ben ik kwijt, dacht wever en ducre maar kan net zo goed PSM zijn of fosfari

3 stuk, halogeen 24V 

Met in het center een rondmetalen plaatje zodat je nooit rechtstreeks in de lamp kunt kijken. Werkt bangelijk goed.

Bijlagen

• tadelakt_badkamer_002.jpg
    tadelakt_badkamer_002.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 0

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.074
Punten
113
Meestal worden de IP67 spots geleverd met een GU10 aansluiting. Dat is 230V. Je kan die aansluiting dan veranderen naar GU53 op 12 of 24v door simpelweg het kabeltje te vervangen:

https://www.dmlights.be/sylvania_sy_43305~01DJU

De lampafmetingen van de GU10 en GU53 zijn identiek.

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
282
Punten
83
Bovenaan