Spijt na aankoop huis

• Tags energieverbruik isolatie muurisolatie verwarming
  • Lid geworden
    11 jan 2024
    Waarderingsscore
    13
    Punten
    3
    Goeiedag beste forumleden.
    Ik weet niet goed waar te beginnen met mijn verhaal.
    Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen. Wij hebben 10 jaar gewoond in een kleine, gehorige bel etage aan de rand van de stad in een woonwijk. Ongeveer 2 jaar zijn wij op zoek geweest naar een leuke woonst. Steeds pech gehad dat de vraagprijs werd geboden of er opbiedingen aan te pas kwamen.
    Toen zijn wij vorigr zomerop een vrijstaande woning terecht gekomen. Het huis beviel ons meteen en onze kinderen waren ook enthousiast. Misschien (later gebleken) iets te impulsief gehandeld en de vraagprijs geboden. Met veel mooie en hoge verwachtingen de maanden toegeleefd naar de akte datum.
    Op 1 november het huis ingetrokken en de eerste weken verliepen goed. Tot we meer en meer gebrekken tegen kwamen. Pelletkachel die niet blijkt te werken. Airconditioning die gedateerd bleek. Stom van mij, maar niet op gelet bij de bezichtigingen. Toen de koudere periode aanbrak ben ik mij rot geschrokken van het gasverbruik. Dit was tegenover onze vorige woning gigantisch. Ik weet dat ik mijn vorige woning niet mag vergelijken met de betreffende grotere, openstaande woning. Maar het trok toch die moment in mijn kleren en heb door andere problemen een paniekreactie uitgelokt bij mezelf. Lees: een depressie. Ik kan misschien voor sommige flauw of belachelijk over komen. Maar het was een heftige reactie. Ik kreeg geen prettig gevoel meer bij het huis en wilde zoveel mogelijk ontlopen.
    Voor mij op dat moment de grootste miskoop van mijn leven en een groot schuldgevoel.
    Ondertussen heb ik proberen te relativeren en ben door de huisarts doorverwezen naar professionele hulp. Al ons spaargeld is in ons huis gestoken.
    Ik kon niets anders dan piekeren en de gedachte om opnieuw te verkopen dook vaak op in mijn gedachte.
    Nu zijn we verder en heb ik al een paar firma's laten komen voor offertes om te isoleren.
    De volgende tegenslag toen een firma voor spouwmuurisolatie expertise kwam doen. Blijkbaar is het huis een houtskeletbouw. Iets wat ons niet was meegedeeld bij de verkoop. Ook heb ik twijfels over het EPC rapport en stel dit in vraag. Ik ben aan het twijfelen om dit verder te laten onderzoeken en eventueel een klacht in te dienen.
    De afgelopen week was alles behalve aangenaam.
    Bij de radiatoren heb ik kort na het intrekken van de woning vastgesteld dat deze convectoren betreffen. Ook natuurlijk niet opgemerkt tijdens de bezichtigingen tijdens de zomer. Het leken mij toen de gewone radiatoren. Helaas ben ik op dat punt een complete idioten leek en had ik misschien een expert moeten inhuren. Maar dat zijn natuurlijk nu vijgen na pasen. Het probleem ik ervaar is dat de convectoren traag opwarmen en direct afkoelen waardoor de cv ketel veel moet aanslaan om terug te verwarmen. Inmiddels een infrarood kachel aangekocht om toch iets van comfortabele warmte te ervaren. Slapen doe ik met een elektrische deken, want de nachten zijn zeer koud ondanks wij de verwarming niet uit laten.
    Aangrenzend aan de woning is een veranda gebouwd in 2000 die een ijskast word. De 3 convectoren die hier zijn geïnstalleerd maken geen kans tegen de koude. De warmte gaat per direct via de glazen wanden en glazen dak de lucht in.
    Ik vraag daarom of er ervaringen of tips zijn om beter te isoleren. Grote boosdoener zijn die veranda en de isolatie. Maar financieel zijn dit helaas ingrijpende werken die wij niet meteen kunnen uitvoeren. Ik probeer de situatie momenteel te aanvaarden en kijk uit naar de lente.
    Ik weet dat vele mijn verhaal een "eigen schuld" verhaal zullen vinden, maar aan die boodschap heb ik momenteel niet veel aan. Ik voel me ellendig genoeg in het opzicht dat ik heb gefaald en beter de woning moest analyseren op alle seizoenen.
    Toch bedankt om eventueel naar mijn verhaal te luisteren en alle tips zijn welkom

20 m3 gas per dag? Kan dat wel? (1 m3 gas is toch 1000 liter?)
    Wij hebben hier een heel slecht geïsoleerd huis, verwarmd met propaan (tank in de tuin), toen het afgelopen week op zijn koudste was is er op 24h ongeveer 2% gas door gegaan, dat wilt zeggen zo'n 35 liter.
    De thermostaat staat hier constant op 21° en die kon 's nachts en in de voormiddag (wanneer het buiten het koudste was) niet aangehouden worden, het zakte tot 18°.
    1 kuub gas is gelijk aan 1,33 liter vloeibaar propaan

Wij gebruikten hier de afgelopen dagen rond de 9 m³/dag, is een gesloten bebouwing, huis uit late jaren '30, dak geïsoleerd (volgens normen in jaren '90 waarschijnlijk), geen spouw, grotendeels (maar niet volledig) verouderd dubbel glas dat vermoedelijk ergens in de jaren '90 werd gestoken. Er zijn nog geen ingrepen gebeurd, die staan wel op de planning (nieuwe ramen, isolatie buitenschil). Thermostaat staat op 18,5° overdag en 16,5° 's nachts, sinds een paar maanden is dat wel één die de 'taal' van de condensatieketel spreekt, daarvoor niet. Dat lijkt wel wat uit te maken qua 'zuinigheid'.

20m³ (normaalkuub) is ongeveer 200kWh.

Als je dat verbruikt hebt op 24u heb je 24u zitten stoken aan een gemiddeld vermogen van 8.3kW

In december zaten wij aan 230m3 voor de volledige maand. Natuurlijk wel een relatieve zachte decembermaand achter de rug buiten de eerste week.

heb je al enig inzicht in de muuropbouw en dakopbouw van je HSB?

In december zaten wij aan 230m3 voor de volledige maand. Natuurlijk wel een relatieve zachte decembermaand achter de rug buiten de eerste week.
    Eens snel orde berekening doen. Dan had je een 2,415 kWh verbruik voor die maand, gezin is gemiddeld een 17,000 kWh per jaar volgens VREG (tot 34,000 kWh voor groot gebruikers). Er waren in december 2023 een 299 graaddagen, dus je verbruikt een 8 kWh per graad dag equivalent. Een jaar is iets van 2300 graaddagen dus 18,400 kWh. Net boven het gemiddelde (waarin ook appartementen en rijwoningen zitten) maar lijkt me nu ook niet zo buiten de verwachtingen als je huis van 1999 hebt en het is OB.

Zoals door verschillende aangehaald, ik zie geen reden om je ernstig zorgen te maken over de toestand van het huis en dat je een miskoop zou gedaan hebben. Je moet daar ook niet over "beschaamd" voelen dat je er slecht over voelt, is normaal en als je hier verschillende topics zal op nakijken zal je zien dat zo goed als iedereen wel eens zijn momenten heeft dat het allemaal te veel aan het worden is. Even laten bezinken en dan terug vooruit.

Ik zie voor uw woning zelf meer mogelijkheden om zelf/gespreid het in orde te brengen dan voor traditionele woningen juist wegens de houtskelet bouw.

Laat eerst uw verwarmingsinstallatie nakijken door erkend bedrijf van het merk, dat kan eventueel al veel oplossen.

Het is houtskelet bouw van eind jaren 90 dus er zal nog niet zoveel van isolatie zijn uitgevoerd als nu vandaag bij een houtskelet bouw. Hoe waarschijnlijk de opbouw is aan de binnenkant (zou handig zijn als je plannen hebt): op het houten frame zijn er houten OSB platen en dan daarop gyproc/pleisterwerk. Eventueel in de berging of zoiets achter een kast eens een gat boren om te zien hoe die opbouw is? Want na die OSB heb je dan de holte van het frame waar isolatie zit.

Mogelijk dat dit niet vol zit en ze daar gewoon rotswol (bvb 6 cm die dan naar beneden is gezakt en bovenaan niks zit, ik herinner me nog les in 2004 over isolatie waarbij dit dan iets van andere planeet was en nog niet serieus werd genomen). Als het zo is dan is dit iets dat je zelf gemakkelijk kan aanpakken in fases zonder een ervaren DHZ te zijn. Als er die berging is kan je daar mee starten om ervaring/zelfvertrouwen op te doen. Alles eruit, de muur aan binnenkant weghalen, oude isolatie verwijderen. Nieuwe isolatie plaatsen over de volledige "dikte" van de muur (kijk dan voor cellulose te spuiten ook), dampscherm en terug OSB platen. Gyproc zelf kan je dan nog kijken of je dit laat doen vooraleer dan te schilderen. Als je ziet zitten om zelf te doen kan je hier toch al veel geld mee uitsparen en zal grote impact hebben op verbruik. Je kan eventueel over 2 jaren uitspreiden om hoeveelheid geld/werk te verdelen. Voor iemand die met traditionele opbouw heeft moet langs buiten dit aanpakken waardoor alles in één keer moet en nieuwe gevel metsen/crepi plaatsen. Uw bestaande gevel kan blijven.

Schrijnwerk van eind jaren 90 met dubbelglas is niet zoals dubbelglas nu, dus je kan overwegen om binnen paar jaar nieuwe ramen te steken. Daarbij dan op de luchtdichtheid gaan letten.

En nogmaals, geen focus op de dingen die nu niet correct zijn naar uw mening, maar focus op het potentieel. Je hebt een goede indeling van het huis reeds, de ligging zal wel zijn wat je wou. Het kan wel 2 zomers veel stof zijn, maar daarna is het dan ook opgelost en kan je nieuwbouw norm halen met veel minder budget nodig dan iemand met klassieke woning. Belangrijkste is dat je geen grote waterschade hebt en zo bvb moet uw dak gaan vervangen of zoiets, dat zou meer pijn doen (en dat is dan ook paar jaren vloeken en terug voorbij).

Ik zou geen tijd en energie steken om EPB verslag aan te vechten, daar ga je niks mee winnen en enkel frustraties krijgen. Je kan eventueel klacht indienen maar ik zou echt niet meer van maken.

Succes!

Eens snel orde berekening doen. Dan had je een 2,415 kWh verbruik voor die maand, gezin is gemiddeld een 17,000 kWh per jaar volgens VREG (tot 34,000 kWh voor groot gebruikers). Er waren in december 2023 een 299 graaddagen, dus je verbruikt een 8 kWh per graad dag equivalent. Een jaar is iets van 2300 graaddagen dus 18,400 kWh. Net boven het gemiddelde (waarin ook appartementen en rijwoningen zitten) maar lijkt me nu ook niet zo buiten de verwachtingen als je huis van 1999 hebt en het is OB.
    Dit dus: het verbruik is dus redelijk gemiddeld. Alweer iets om je geen zorgen in te maken en zó fout is dat epb verslag dan wellicht ook niet.
    Je maakt jezelf de kop zot met dingen waarover je eigenlijk geen kennis hebt.
    Ja, het verbruik kan omlaag, maar nee, het is niet absurd hoog en eerder gemiddeld voor een OB en zelfs eerder goed voor het bouwjaar van de woning.
    18000 kWh voor een heel jaar zal ergens rond 18000*0,085= 1500€ zijn, of gemiddeld 130€/mnd. Niet echt rampzalig.

Allereerst zijn jullie allemaal bedankt voor de reacties! Het heeft mij een gerust gevoel gegeven en op een andere manier gaan denken.
    Ik ga enkele tips zeker volgen, waarvan een jaar de tijd geven en dan eens opnieuw evalueren.
    Het is huis is gelegen regio Antwerpen en heeft bouwjaar 1999.
    De veranda gaat 1 van de eerste projecten zijn om die te sluiten van onze woonkamer met een glazen schuifdeur. En elk jaar ga ik iets proberen aan te pakken naar gelang het budget. Het klopt volledig dat ik even in een negatieve spiraal heb gezeten, mede dankzij jullie tips voel ik mij al veel beter.
    Over het gasgebruik afgelopen dagen zat ik tegen de 20m3 per dag. Natuurlijk rekening houdend dat mijn partner met kind thuis was. Vergelijken met mijn vorige kleine woning weegt natuurlijk niet op.
    Te veel stress is natuurlijker nog slechter dan de woning leren te aanvaarden en met termijn ingrepen te laten uitvoeren om toch het wooncomfort op peil te krijgen.

Een tip die hierboven al een paar keer is aangehaald: vooraleer je kosten maakt door te werken met verschillende projecten/dingen aan te pakken, zou ik als eerste een architect zoeken die dit samen met jou wil bekijken.

Wij hebben ons huis verbouwd in 2 fases. Omdat wij voor de werken geen architect nodig hadden hebben we de eerste fase dingen gedaan waar we later dik spijt van hadden, maar toen logisch en noodzakelijk leken.

Omdat we gelukkig wel leerden van onze fout, hebben we 5 jaar later wel een architect genomen (was niet verplicht, dus eigen keuze) en dat was een goede investering. We hebben samen alle prioriteiten opgelijst, en een plan van aanpak gemaakt.
    Hij had ook veel goede ideeën waar we zelf niet meteen aan gedacht hebben. Dat ging om uiteenlopende zaken (zoals o.a. praktische dingen, de indeling iets anders, …)
    Ik kan zeggen dat we dingen anders (en beter!) hebben aangepakt dankzij de goede raad van onze architect.

Ook als we advies nodig hadden bij materiaalkeuzes of als we vragen hadden bij de manier van werken van een aannemer, was het heel fijn en handig om de telefoon te kunnen nemen en meteen iemand onafhankelijk om advies te kunnen vragen.

Wat dus eerst “onnodige kosten” leken (wegens geen vergunningen of plannen nodig) is achteraf gezien een van de betere investeringen gebleken 😊

Even een korte update.
    Ondertussen is onze pelletkachel gemaakt sinds woensdag en brand deze nu overdag waardoor we een comfortabele temperatuur van 21 graden in huis hebben. Mijn garage ligt nog vol met zakken dus we komen wel een tijdje nog toe.

In verband onze gasverbruiken
    Januari: 295m3 en tot nu toe februari: 37m3.
    Het is natuurlijk wel een zachte winter geweest.
    Onze isolatieplannen:
    Firma langs geweest om de muren extra te isoleren. Helaas gaat dit een moeilijke worden aangezien het HSK dun is gebouwd en niet genoeg plek over is voor het inblazen van bv cellulosevlokken.
    Isoleren is wel nog mogelijk, maar dan gaan er ingrijpende werken moeten worden uitgevoerd zoals gyproc verwijderen, leidingen verplaatsen, ...
    Dus momenteel gaan wij wachten tot november, dan maken we de balans na 1 jaar.
    En ondertussen sparen voor een nieuwe goede geïsoleerde bijbouw inplaats de huidige glaze veranda.
    Mentaal gaat het ook veel beter. Ik ben een panieksituatie door gegaan en dit heeft de bovenhand genomen.

Dit dus: het verbruik is dus redelijk gemiddeld. Alweer iets om je geen zorgen in te maken en zó fout is dat epb verslag dan wellicht ook niet.
    Je maakt jezelf de kop zot met dingen waarover je eigenlijk geen kennis hebt.
    Ja, het verbruik kan omlaag, maar nee, het is niet absurd hoog en eerder gemiddeld voor een OB en zelfs eerder goed voor het bouwjaar van de woning.
    18000 kWh voor een heel jaar zal ergens rond 18000*0,085= 1500€ zijn, of gemiddeld 130€/mnd. Niet echt rampzalig.
    EPC rapport vermeld een warmtepomp, terwijl de airco's enkel kunnen koelen. Duidelijk af te lezen op het identificatieplaatje.
    Ik vind dit toch een grote blunder van de keurder, waardoor ik naar mijn mening het huis te veel heb betaald.
    Ook nergens een vermelding van een houtskeletbouw (al weet ik niet dat dit verplicht is bij een EPC).
    Ik weet niet of ik hier verdere stappen kan in ondernemen om dit voor het gerecht te trekken.

bij een HSB is het waarschijnlijk het makkelijkst om langs buiten te isoleren. Is dat bij jou niet mogelijk?

EPC rapport vermeld een warmtepomp, terwijl de airco's enkel kunnen koelen. Duidelijk af te lezen op het identificatieplaatje.
    Ik vind dit toch een grote blunder van de keurder, waardoor ik naar mijn mening het huis te veel heb betaald.
    Ook nergens een vermelding van een houtskeletbouw (al weet ik niet dat dit verplicht is bij een EPC).
    Ik weet niet of ik hier verdere stappen kan in ondernemen om dit voor het gerecht te trekken.
    Ik zou je dit afraden. Het gaat veel mentale energie vragen, en de kans lijkt me laag dat je er iets uithaalt.
    Thema HSB lijkt me geen fout.
    Airco's als warmtepomp noteren, dat is al iets anders.
    Maar zelfs als je al principieel gelijk zou krijgen, dan moet de schade berekend worden, en je gaf aan dat het om oude toestellen ging. Dus je kon veronderstellen recht te hebben op een oude warmtepomp en je kreeg een oude airco. Dus schadevergoeding = (nieuwprijs warmtepomp - nieuwprijs airco) x 0,3 of zo wegens afschrijving. Resultaat = peanuts.
    En pas op, ik denk zelfs niet dat je iets vastkrijgt.

Laat dit varen en concentreer je op de weg vooruit. Veel productiever en plezanter.

Een airco is een warmtepomp. Zelfs als hij enkel kan koelen. Ik zou daar zeker niet mee naar het gerecht gaan. Warmtepomp technologie is al heel oud. Frigo, diepvries, airco's... Allemaal warmtepompen.

Als men duidelijk zegt dat het om te verwarmen is, dan heb je mss een punt.

Ik zou de centen in m'n zaken houden en spenderen aan de renovatieplannen ipv aan een advocaat met allicht nuloperatie als hoogst haalbare uitkomst.

Een airco is een warmtepomp. Zelfs als hij enkel kan koelen. Ik zou daar zeker niet mee naar het gerecht gaan. Warmtepomp technologie is al heel oud. Frigo, diepvries, airco's... Allemaal warmtepompen.

Als men duidelijk zegt dat het om te verwarmen is, dan heb je mss een punt.

Ik zou de centen in m'n zaken houden en spenderen aan de renovatieplannen ipv aan een advocaat met allicht nuloperatie als hoogst haalbare uitkomst.
    Centen gaan wij inderdaad sparen voor een nieuwe uitbouw, maar dit gaat natuurlijk wel op langere termijn gebeuren.
    Er is nog een isolatiefirma langs geweest en ook hetzelfde verhaal dat bij isoleren niet een meerwaarde zal zijn.
    Op korte termijn zijn wij aan nadenken om een pellet kachel te laten instaleren in de veranda.
    Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ik heb nog eens even jullie raad nodig. Nu is het probleem met de verwarming wel opgelost.
    Ik heb op aanraden een paar hygrometers aangekocht en die geven nogal hoge waarden luchtvochtigheid aan.
    In onze slaapkamer lukt het ons wel om dit onder de 60% te houden. Daar schommelt het rond de 58 % overdag, maar als wij ontwaken was dit vandaag opgelopen tot 67%. Ik heb ook al een dag 71% voorgehad.
    Wij luchten dan ons huis, alle ramen open en dan krijg ik dit terug gezakt tot onder de 60%. Verwarming gaat dan een paar graad hoger en de ramen zet ik vervolgens op kiep.
    In de veranda net hetzelfde, maar dan hogere waarden rond de 65 %, daar staat wel een ontvochtiger die veel water uit de lucht haalt.
    Er is al een firma langs geweest en deze bieden een (nogal prijzig) decentraal systeem aan die constant verse lucht aantrekt.
    Ik heb ook een dakwerker gecontacteerd voor een dakinspectie voor eventueel lekken.
    Ik ben doods benauwd voor schimmel of andere schade door vocht, nu zeker met de HSB.
    zijn er nog eventueel tips of maak ik mij weer zorgen voor niets?

Ik zet de luchtbevochtiger op de slaapkamer van mijn zoontje met opzet op 70%, omdat het bij ons al snel veel te droog wordt. Heb je een ventilatiesysteem in de woning? Of roosters in de ramen bijvoorbeeld?

Ik zet de luchtbevochtiger op de slaapkamer van mijn zoontje met opzet op 70%, omdat het bij ons al snel veel te droog wordt. Heb je een ventilatiesysteem in de woning? Of roosters in de ramen bijvoorbeeld?
    Neen beide niet, de raam zetten we wel op kiepstand.
    Het is de bedoeling ook om nieuwe ramen te plaatsen op termijn, 3 dubbel beglazing en daar zijn standaard roosters bij.

Drievoudig glas met daar roosters in, dat is zoals een dikke winterjas met de ritssluiting open...

Drievoudig glas met daar roosters in, dat is zoals een dikke winterjas met de ritssluiting open...
    Volgens de firma was dit verplicht conform wetgeving. Het gaat over verluchtingsroosters in de profielen.

Volgens de firma was dit verplicht conform wetgeving. Het gaat over verluchtingsroosters in de profielen.
    Ik zou dat absoluut vermijden.
    Er zijn ventilatie-eisen, maar geen verplichting tot roosters.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan