Spijt keuze gevelsteen

• Tags gevel gevelbekleding gevelmaterialen gevelsteen gevelwerken
  • Lid geworden
    17 jun 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo allemaal,
    Wij zijn aan het bouwen met de linea 7035 van vandemoortel, maar ik heb zo een spijt van deze beslissing. De gevelsteen komt zo hard en kil over dat ik er hartkloppingen van krijg elke keer als ik ernaar kijk! In de zon valt het dan nog wel mee, laat staan dat het bewolkt is. De kleur lijkt ook helemaal anders dan het referentiehuis dat we geweest zijn….Heeft er iemand dezelfde ervaringen en ideeën om dit gevoel op te lossen? Wat vinden jullie hiervan? Het is zo teleurstellend want dit was zo een dure steen… :(

Bijlagen

• IMG_9620.jpeg
      IMG_9620.jpeg
      301,7 KB · Weergaven: 212
    toch niets mis mee.
    kleuren ..... je spreekt over een product dat op zich al kan schillen in kleur, en ga maar enes kijken naar identieke gevelsteen met andere voegkleur...lijken direct anders.

Hartkloppingen moet je er alvast niet van krijgen.
    Kleed eens een beetje aan met een plant, hoe werk je stuk boven tussen de ramen af ? Wat mooi hardhout kan daar al direct een warm gevoel creëren.

Zoals bij de meesten, keuze stress, ervan wakker liggen en over een jaar let je er nog amper op

Ik vind hem mooi en strak...

Maar als je die nu echt lelijk vindt, dan zijn er maar 3 oplossingen...
    - gevel afbreken en herzetten... €€€€
    - verven €
    - verkopen en ander huis kopen.. €€€€?

Ik vind dat nu zelf niet hard en kil, eerder warm/strak/modern.??

Misschien zonde van de (dure) steen maar kaleien geeft een heel andere, warme uitstraling.

Wij hebben gekozen voor een afwerking met zwarte alinel A bekleding… Hier zijn nog wat andere foto’s…

Bijlagen

• IMG_9626.jpeg
      IMG_9626.jpeg
      120,9 KB · Weergaven: 181
    • IMG_9625.jpeg
      IMG_9625.jpeg
      217 KB · Weergaven: 178
    Op die laatste foto's begrijp ik iets beter het 'kille' 'harde' uitzicht, door de antraciete lijm. lichtgrijze lijm had dat uitzicht heel anders gemaakt.

Ik vind deze steen persoonlijk niet heel erg kil of hard, maar als jij dat wel vindt: je kan dit plaatje nog enorm verzachten met de afwerkingskeuzes.

Nu doemt dit huis op uit een kale graswoestijn, dat is wat het volgens mij vooral een koude indruk geeft. Wat goed geplaatste struiken, bomen en plantjes zouden al enorm veel warmte toevoegen.

Daarnaast zit je nog met dat stuk op het verdiep dat nu in snelbouw staat. Dat afwerken met warme, natuurlijke materialen zoals hout zou het totaalplaatje verder verzachten. Als finishing touch kunnen warme, zachte materialen en vormen in raamdecoratie, gevelornamenten (verlichting en dergelijke) en zelfs tuinmeubilair nog net iets meer warmte geven.

Uiteindelijk is die gevelsteen maar één aspect van het totaalbeeld. Er zijn nog heel veel knopjes waar je aan kan draaien om tot een warmer geheel te komen.

Laatst bewerkt:
    Schakel een tuinarchitect in.
    ...
    Of volg hier de adviezen, een boom welgekozen, enkele grassen of struiken, hagen .....

Lijkt mij wel OK. Mogelijk ziet het er anders uit in het echt dan op foto.
    Het zal inderdaad ook anders ogen als het stuk bovenaan ook afgewerkt is (en ook als het binnen verder gevorderd is en de woning aangekleed is). Vermoedelijk komt er bij de tuin ook nog wel wat meer (en hoger) groen. Dat moet je m.i. ook nog meenemen, gezien dit het uitzicht ook veel kan veranderen. Eventueel kijk je of je iets van klimplanten aan de gevel mag/kan hangen op bepaalde plaatsen?

Op die laatste foto's begrijp ik iets beter het 'kille' 'harde' uitzicht, door de antraciete lijm. lichtgrijze lijm had dat uitzicht heel anders gemaakt.
    Wij hebben inderdaad voor antraciet lijm gekozen, op het referentiehuis was er ook met donkere lijm gewerkt… onze architect zei dat dit ook aan te raden was omwille van schaduwvoegen… het is ook zo gelijmd dat de lijm eigenlijk visueel heel ver naar achter ligt dus ik weet niet of het daar echt door komt?

Is het een idee om lichtere lijm ervoor te spuiten?

effe ademen, dat komt wel goed, ik herken dit gevoel heel fel.
    je huis is nog niet af en zolang er nog 1 vierkante meter snelbouwblok zichtbaar is ziet het er allemaal heel industrieel uit.
    als straks alles mooi is afgewerkt en er staan een paar mooie bomen langs (zie advies Luc) dan gaat het heel anders aanvoelen.

Bij bouwen ga je typisch hyperfocussen op elk klein en groot aspect dat er bij komt kijken, veel zaken waar je zou ok mee zijn als je een huis zou kopen.

Kil en hard zijn nu toch echt niet de woorden die bij mij opkomen bij die gevelsteen. De lichte kleur is voor mij eerder zacht. De schakeringen van kleur vind ik ook meer speels dan kil.

Als die nog gevoegd wordt kan je daar nog mee spelen, maar ik denk dat het toch vooral in het koppeke zit.

Wij hebben inderdaad voor antraciet lijm gekozen, op het referentiehuis was er ook met donkere lijm gewerkt… onze architect zei dat dit ook aan te raden was omwille van schaduwvoegen… het is ook zo gelijmd dat de lijm eigenlijk visueel heel ver naar achter ligt dus ik weet niet of het daar echt door komt?

Is het een idee om lichtere lijm ervoor te spuiten?
    Lichtere lijm ervoor spuiten denk ik niet dat dat ooit gedaan wordt. technisch zal het wel kunnen maar gaat pokkeduur worden.. veel duurder dan opvoegen.

Ik denk niet dat het de bedoeling is nog te voegen? of wel?
    Je kan altijd een stukje als test laten uitvoeren om het effect te zien.

Ik vind de steen ook niet kil, eerder eigentijds. Een mooie donkere houtsoort zou daar mooi bij staan op dat nog in te vullen stuk boven. Ook als je aan de ramen later binnen nog gordijnen en zo hebt kleed dat ook de gevel mee aan.

Ik denk niet dat het de bedoeling is nog te voegen? of wel?
    Je kan altijd een stukje als test laten uitvoeren om het effect te zien.

Ik vind de steen ook niet kil, eerder eigentijds. Een mooie donkere houtsoort zou daar mooi bij staan op dat nog in te vullen stuk boven. Ook als je aan de ramen later binnen nog gordijnen en zo hebt kleed dat ook de gevel mee aan.
    Dankjewel allemaal voor de feedback!!

Het is niet de bedoeling dat het gevoegd wordt, want is verlijmd (6mm voeg), dus denk eigenlijk dat dat ook niet kan…

ik zou dat in ieder geval ook niet doen...

Ziet er (van ver) hetzelfde uit als onze ongevoegde RT 154 Ultima
    Toon op toon gevoegd zag die er helemaal anders uit: foto's hier voeg van 12mm. Veel huizen gaan kijken en vergelijken, niet enkel op een klein stukje van 50x50.

Ik zie nu dat je gelijmd hebt, dan vervalt mijn commentaar. Nuja, ongevoegd vond ik het ook niet echt lelijk of kil, gewoon anders. Het wordt inderdaad wel zachter als je voegt, maar als je donker voegt, is dat weer net het tegenovergestelde.

Onze alinel en buitenschrijnwerk is RAL9004 en niet RAL9005, dat maakt ook klein verschil in "kilheid"
    Ik weet niet of die Linea 7035 ook zo ruw en niet-recht is als de onze, maar als de zon erop staat (zeker scheerlicht), geeft dat een schoon schaduwspel.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan