• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Speling op binnendeuren

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste,

Wij hebben in ons nieuwbouw huis binnendeuren laten plaatsen, die inklikken met magneten.
Er zit redelijk veel speling op de deuren, milimeter of 2-4. Daardoor klapperen ze.
Wij hebben geklaagd en men heeft nu van die ronde plastieken dempertjes gemonteerd, zowel op de deuren als op het kader.
Wij huren momenteel een appartement en alle deuren sluiten perfect tegen het kader.
Ik begrijp niet hoe men in ons nieuw huis dit zo slecht heeft kunnen plaatsen.
Ik vrees dat door hun oplossing de wind ook gemakkelijk zijn weg zal vinden in ons huis.

Wat zijn de gangbare normen hieromtrent?

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Binnendeuren hoeven helemaal niet wind- of luchtdicht te sluiten, integendeel, het is beter om bijvoorbeeld al minstens onderaan een spleet van 1 cm te houden zodat de ventilatie van ruimte tot ruimte kan doorstromen.
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
U spreekt van onderaan. Maar hier gaat het niet om.

Het gaat over de speling tussen de deur en de slaglat.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik bedoel maar dat binnendeuren beter niet te luchtdicht afsluiten, de lucht moet zich altijd naar beide kanten van de deur kunnen verplaatsen, ofwel via een rooster in de (te goed sluitende) deur, ofwel via een ruime spleet onder de deur, ofwel via kleinere spleten rondom de deur. Er kan eigenlijk nooit teveel luchtdoorgang zijn, enkel te weining. Het heeft dus geen zin om de deur zo nauw mogelijk te laten aansluiten tegen de slaglatten.

Hier zijn de binnendeuren zelfs voorzien zonder die traditionele slaglatten rondom.

 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Jawel Charel, maar de TS klaagt over dat de deuren klapperen, en dat begrijp ik wel, dat is heel irritant. Is daar geen oplossing voor dan?
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Het is gewoon een probleem van de productie van de kasten van de deuren ... en reken maar dat het helemaal geen simpele zaak is om binnendeuren dermate in te kasten dat dit mooi aansluit ...

Vroeger ... toen de daguren nog niet zo duur waren werd de slotplaat dermate geplaatst dat de schieter nog niet kon uitschuiven en dan ging men met een vijl te werk tot het netjes sloot zonder gerammel ... Men had dan vaak van die slotplaten met een rode kant zoals op bijgaande link 

http://www.lmcstore.com/nl_be/sluitplaat-voor-ser45-1.html

Mijn magnetische sloten hebben slotplaten met een plastiek insert waar er kleine ribbeltje of zijn die je eventueel een beetje kan "wegsteken" met een scherpe beitel ... 

Maar dit alles vergt een aanpak dat men de kasten maakt dat de deuren niet sluiten om daarna deur per deur deze aan te pakken tot mooi sluitende "passingen" ...

Er zijn altijd "goede oplossingen" voor problemen ... maar reken maar dat je uit dit probleem niet zal komen met de plaatser van de deuren ( buiten zo wat demperkes plakken ..) ... Als het voor mijzelf was ... dan zou ik nieuwe slotplaten laten maken op een lasersnijmachine ...

Post eens een foto van uw slotplaat ...

k.b.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Oorspronkelijk bericht geplaatst door gibouwer

...Er zit redelijk veel speling op de deuren, milimeter of 2-4. Daardoor klapperen ze...

 

Grrr  ...  daar zit de oorzaak ... compleet waanzin als een schrijnwerker al geen gebruik meer maakt van de millimeterverdeling van zijn vouwmeter ...

Ik weet nog dat ik mijn bovenfrees opnieuw instelde voor een halve millimeter om de uitsparingen te frezen voor de slotplaten ...

 

k.b. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik heb uit de openingspost begrepen dat de deuren eerst klapperden en dat men dat heeft opgelost met dempertjes. Het klapperen is dus gedaan maar TS heeft nu een probleem met het niet perfect aansluiten van deur tot tegen de aanslag (dempertjes zitten ertussen) en vreest hierdoor voor tocht of zoals hij het omschrijft ' de wind die hierdoor zijn weg zal vinden door het huis'.

Onterechte vrees dus, want het is net de bedoeling dat de lucht kan weg en weer gaan voorbij de binnendeuren.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Die vrees is inderdaad niet gegrond ... binnendeuren hebben in een nieuwbouw niet de functie om tocht te vermijden ... integendeel .. men dient rekening te houden met de ventilatiemogelijkheden bij plaatsing.

k.b.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ah okay, dat is een goed punt. Als het klapperen verholpen is lijkt het mij ook verder in orde natuurlijk. Heb ik niet goed gelezen.
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste,

Bedankt voor de reacties. Betreft het winddicht zijn, ben ik gedeeltelijk overtuigd. Maar wat betreft mijn deuren naar de garage, denk ik toch dat het beter is dat deze beter afsluiten, met betrekking tot energie verlies.

Het is ook te lezen in mijn openingspost dat men dempers heeft geplaatst op de deur zelf. Dus men heeft van die ronde plastieken schijfjes geplakt op de deur zelf. Dat is dus aan het uiteinde van de deur, onder andere ter hoogte van de klink.

Vinden jullie dit normaal?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Toen ik mijn binnendeuren ging bestellen heeft men mij gevraagd of ik die wou voor rubberdichting of gewoon tot tegen de slaglat. Vanuit mijn overtuiging dat het voor binnendeuren niet nodig is om rubberdichting te plaatsen heb ik dus gewoon tegen de slaglat besteld. Er zit uiteraard ook een spleet van 1cm onder de deur.

Wat heb ik daar nu spijt van!
Het zijn ook deuren met magnetische sluiting.
Die knallen dus keihard tegen de slaglat wanneer je die dicht doet, want er is geen remming vanwege het slot.
Je voelt ook niet wanneer je er bijna bent om dan iets minder kracht te geven.
Ik doe nu dus steeds met twee handen mijn deuren dicht, waarvan één hand aan de klink en de andere langs de dagkant om de 'klap' op te vangen en op tijd te kunnen doseren.

Die 2mm is wellicht om een rubber strip in te kleven/vastschieten.
Misschien moet je dat ook maar (laten) doen.

Rubber rondjes tegen de deur vind ik persoonlijk maar niets. Die zouden toch minstens op de slaglat moeten zitten. Al maakt het functioneel gesproken natuurlijk niets uit.

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Maar wat betreft mijn deuren naar de garage, denk ik toch dat het beter is dat deze beter afsluiten, met betrekking tot energie verlies.

Als je garage buiten de geisoleerde schil zit moet daar uiteraard een buitendeur komen en geen luchtdoorlatende binnendeur.

Het hangt er dus vanaf wat er besteld is.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
4 mm is gewoonweg te veel speling...ga in de showroom kijken en meet desnoods daar hoeveel het is.

In principe wordt er 2 mm spel gegeven tussen de deur en de slaglatten omdat er nog altijd veel deuren worden geschilderd.

Wat het klapperen betreft : ik maak -tig binnendeuren per jaar en het is zaaks om de schieteropening van de sluitplaat zo uit te frezen dat je met een beitel deze kan "bijwerken" tot de schieter juist in het gat schiet. Op deze wijze zal de deur niet klapperen. Je moet wel op voorhand weten of je al dan niet met een dempertje werkt....daarvan hangt af hoeveel je wegsteekt met de beitel....

Dat is dan niet tegen de slotplaat maar tegen het materiaal dat er nog achter zit  (meestal is dit kassement in berkenmultiplex )

Voor het slot maakt dit niks uit , dat moet vlot in en uit gaan dmv de sleutel , het gefreesde gat is dan meestal ook iets breder dan de opening van de sluitplaat.

 

Persoonlijk heb ik niks tegen een transparante demper op de slaglat aan de slotzijde.....discreet onder- en bovenaan valt dit amper/niet op. Dubbele dempers daarentegen kunnen echt niet.
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ok, bedankt voor jullie advies.

Plaatsen jullie voor een WC deur een gewone sleutel? Of een draaslot?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik heb draaisloten, aan sleutels kon ik niet goed wennen. 
 

gibouwer

Nieuw Lid
Lid geworden
27 sep 2014
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
6
Maar een sleutel, dat is toch niet echt veilig als er iemand op het wc een probleem heeft... 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik heb gewoon een meldingsled aan de lichtschakelaar. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hier ook een led. :-D

Deur met een draaislot. En een deur die naar buiten opendraait. Vond ik alletwee wel belangrijk. 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan