• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Speciaal houten plafond isoleren

Lid geworden
7 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
In mijn living heb ik een nogal speciaal houten plafond, geplaatst door de vorige eigenaar met tijd teveel :). Nu wil ik dit plafond isoleren. De ruimte boven het plafond gebruiken we niet. Er zou dus volgens mij best isolatie bovenop de houten constructie komen. Wat raden jullie mij aan?
 

Bijlagen

  • bovenzijde houten plafond.JPG
    bovenzijde houten plafond.JPG
    191,5 KB · Weergaven: 70
  • onderzijde houten plafond.JPG
    onderzijde houten plafond.JPG
    121,9 KB · Weergaven: 69
  • onderzijde houten plafond2.JPG
    onderzijde houten plafond2.JPG
    93,7 KB · Weergaven: 69

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Is idd wel erg euh...apart noemen ze dat zeker als het niet mooi is....:) ( sorry hiervoor )
Ik raad aan om eerst na te gaan of alles in orde is met het dak ===> maw , niet eerst gaan isoleren en dan vaststellen dat er binnen x-tijd/jaren een nieuw dak komt.
Zo te zien "hangt" je plafond mee aan de dakstruktuur , zolang die struktuur dus niet doorbuigt zal je plafond mooi euh strak blijven .
Is isoleren bovenop het bestaande dak een optie ?? ==> hoe oud is bvb het huidige dak en zit daar al isolatie ja/nee ?

Isoleren boven dat deel heeft volgens mij weinig nut als de rest van het dak of de aanpalende strukturen ook niet mee worden geïsoleerd.
 
Lid geworden
7 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dankjewel voor je reactie. Met het dak zelf is volgens mij niets mis. Liggen keramieken dakpannen op sinds 1980. Maar die kunnen volgens mij nog wel 20 jaar mee. De rest van de zoldervloer is reeds geïsoleerd, dit is maar 1/4 van de zolder die je ziet op de foto. Enkel dit stuk is nog niet geïsoleerd omdat ik niet weet hoe ik dit het beste kan isoleren. Ik dacht ofwel pur spuiten ofwel rotswol of glaswol opleggen. Alleen is er een niveauverschil door die verschillende houten planken dus ik weet niet goed of je dan een mooi aansluitend geheel kan maken. Iemand een idee wat de beste keuze is?
 
Laatst bewerkt:

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Er zullen ongetwijfeld nog wel adviezen passeren......
Mijn 1e gedacht : op laten spuiten met pu...maar weet niet zo zeker of dit wel effectief helpt als daar boven nog veel lucht blijft...ik zie het iig niet tot boven volgespoten worden , lijkt me sterk. ( iets met een dampscherm en condens , daar moeten ze hier nog uit komen denk ik )
Enkele bedrijven aanspreken/opbellen/mailen met desnoods foto's en hier advies aan vragen kan ook zeker.
@1980 : dat is dus als ik goed kan tellen toch reeds 41 jaar.......goed voor nog zeker 25 jaar denk ik dan maar wat na die 25 jaar ?
Enfin , ons vorige huis met pannendak was van +- 1928 en daar zijn ook de pannen vervangen in +- 2010 :)
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Maar jonges toch. Dat is toch echt een pareltje van een plafond! Al dat werk, dat uitpassen, dat zagen, dat meten. Das nu eens echt prachtig toch :) En ik vind dat eigenlijk echt wel mooi ook. Dikke pluim voor de vorige eigenaar (y)

Waarom niet bijkomend isoleren tegen de dakbalken? Dat lijkt mij het meest logische. In naburige ruimten is er niet tegen het dak geïsoleerd maar op de zoldervloer? Echt aansluiten aan zo een schuin plafond gaat dat ook nooit doen toch?
 
Lid geworden
7 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja, zelf vind ik het ook wel mooi. handig om te isoleren is een andere zaak. Alleen als ik bijkomend moet isoleren tegen de dakbalken dan moet dit overal gebeuren terwijl ik die zolder toch nooit ga gebruiken. En de zoldervloer is op de andere plaatsen al overal geïsoleerd. Enkel die houten constructie dus nog niet. Zie hier een foto van men huis van 10 jaar geleden. Een recente foto heb ik niet bij mij nu. Die dakpannen kunnen nog wel even mee denk ik, of niet?

@grandscenicman
Wat bedoel je met 'dit wel effectief helpt als daar boven nog veel lucht blijft' ?
 

Bijlagen

  • front-02.jpg
    front-02.jpg
    272 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Cellulose isolatie daar al aan gedacht. Gewicht zal wel van invloed zijn, even snel opgezocht 60 kg/m3.
Deze isolatie kunnen ze ook blazen.
Gespoten PUR lijkt mij een heel slechte methode. Iets van onderhoud of een modificatie aan je plafond lijkt mij dan uitgesloten.
Omdat er een ventilerende openruimte, ik zie onderzijde pannen, boven de isolatie is kan je zonder damprem de isolatie aanbrengen.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ben ik nu de enige die zich überhaupt afvraagt of dat plafond (en constructie) stevig genoeg is om over te lopen?:unsure:
 
Lid geworden
7 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
@w.g.b. Nee, aan cellulose heb ik nog niet gedacht. Ik kende het zelfs niet. Ligt die cellulose dan los op het plafond en blijft dit liggen op de plek waar het gespoten wordt?
@NicoP ja, je kan lopen op de tussenbalken. Ziet er een beetje tricky uit maar tot nu toe niet echt problemen mee gehad.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Google en Youtube zijn je vrienden.
Zelf dacht ik als je een paar pannen optilt kan je zo op het plafond kijken.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
@wat ik bedoel : of het wel zinnig is om bvb pur te laten spuiten , vermits ik dat veel zie passeren in bvb houtskeletwoningen waar ze dan de struktuur "volspuiten" en achteraf afsnijden om vervolgens te bekleden met osb oid.
Als ze dus het plafond zouden opdikken met schuim zit je nog altijd met een soort van koud stuk in het gedeelte tussen het schuim en je onderdak...en ik weet niet zeker of dat ideaal is , daarom mijn twijfels.
De pannen zullen idd nog wel ff meekunnen :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan