• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

sparen voor de kindjes

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
1.270
Waarderingsscore
3
Punten
38
Hallo,



Ik ben gecontacteerd geweest door een verzekeraar die me spaarverzekeringen (tak21) wil 'aansmeren' voor de kindjes.



De interesten zijn: 2,25% + (eventueel) 0,6% winstdeelname.

Als ik dit vergelijk met 2,1% dat je op een simpele spaarrekening kan hebben (en waarbij je géén kosten hebt bij stortingen en dergelijke), vermoed ik dat het miniem erg klein wordt.



Wat zijn jullie ideeën hierover? Wat is zowat de impact van de kosten (taksen,...) in % op de brutto interest (2,25% +0,6%)? Wat is de kans dat je winstdeelname krijgt?



ter info: verzekeraar is ERGO



mvgr,

teizman
 
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
2.567
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een "junior invest plan" genomen voor onze zoon bij Fortis. Ben er redelijk gedegouteerd van.

Is ongeveer hetzelfde principe als wat jij hebt denk ik maar: de intrest blijft maar verlagen (op zich redelijk logisch gezien de huidige rente echt wel laag staat; maar er werd beweerd dat dit veel minder weerslag had op dit product).

Ten tweede zijn er inderdaad instapkosten. Per storting die je doet gaat er al een percentage rechtstreeks in hun zak :(. Hierbij werd ons ook verteld dat dit slechts een marginaal deeltje was maar ook dit is aangepast geweest onlangs denk ik.



Ik zou het in elk geval nooit meer doen. Werd me toen aangeraden door een adviseur die ik al jaren ken en die eigenlijk altijd goed heeft geholpen dus ik heb weinig aandacht besteed aan de details. Lesje geleerd.
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Spaar ook elke maand voor de kleine.. Al is het belachelijk wat dit opbrengt..



vroeger was er van de mutualiteit voorhuwelijksparen maar dit is een beperkt bedrag en weet ni of dat nog bestaat..



ook hier interesse in die kasbon van 4%
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
voorhuwelijkssparen is een lachertje en zowat het slechtste spaarplan voor uwe kleine, hadden ze bij mij thuis ook gedaan, of je moest trouwen of je moest 25 zijn of je liet ik weet niet hoeveel vallen.

Hadden ze bij mij thuis ook nog wat Arcopar aandelen gekocht, paar per jaar, wat denk je dat je doet met die aandelen? Laat maar staan, ooit komt dat van pas..... bandieten zijn het in Bxl.:confused:

Gewoon een spaarrekening voor die mannen, geen vaste opdracht, grootouders hebben daar wel een vaste opdracht naartoe.
 
Lid geworden
2 jan 2009
Berichten
261
Waarderingsscore
0
Punten
0
charles;1907332 wrote:
kevin1977;1906953 wrote:
hoi

, welle sparen elke maand een bedrag voor elk kind op de spaarrekkeing op de bank

en als er een bepaald bedrag opsta , wordt dat vastgezet in kasbon( geloof ik )

Momenteel halen ze terug richting 4 % , vorig jaar was er zelf maar van 2.en sjik .

En staat vast voor tien jaar

Het is mss niet het beste , maar brengt toch meer op dan op een gewoon rekening



ergo komt hier nooit ni meer binnen

mvg kevin



ps mijn dochter is van 2009 en zoon van 2011



4% ? Als je daar zeker van bent zou ik graag de bank kennen.



dexia , hoe dat die rekeingen noemt , moet ik is vragen aan madam ;-)

ik dacht dat een kinderrekening was

elke 250é wordt omgezet

mvg kevin
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.596
Waarderingsscore
0
Punten
0
kevin1977;1911790 wrote:
charles;1907332 wrote:
kevin1977;1906953 wrote:
hoi

, welle sparen elke maand een bedrag voor elk kind op de spaarrekkeing op de bank

en als er een bepaald bedrag opsta , wordt dat vastgezet in kasbon( geloof ik )

Momenteel halen ze terug richting 4 % , vorig jaar was er zelf maar van 2.en sjik .

En staat vast voor tien jaar

Het is mss niet het beste , maar brengt toch meer op dan op een gewoon rekening



ergo komt hier nooit ni meer binnen

mvg kevin



ps mijn dochter is van 2009 en zoon van 2011



4% ? Als je daar zeker van bent zou ik graag de bank kennen.



dexia , hoe dat die rekeingen noemt , moet ik is vragen aan madam ;-)

ik dacht dat een kinderrekening was

elke 250é wordt omgezet

mvg kevin

Ik heb net hetzelfde bij Dexia. Volgens mij is de rente al sterk naar beneden aangepast.
 

De-Kempen

Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Berichten
389
Waarderingsscore
0
Punten
16
Even bumpen :)



Zelf ook geïnteresseerd aangezien onze eerste spruit er volgend jaar aankomt...



Wil daar zeker ook voor sparen maar twijfel nog wat te doen:



Zaken zoals ERGO zijn een dikko no go voor mij.



2 opties die ik zie:

- Spaarrekinging a la Start2save4 openen voor de kleine bij 1 van onze 2 thuisbanken

- Spaarreking openen op naam van mij en mijn vrouw en dan gewoon binnen 20j schenken?



Of zijn er nog andere opties? Belangrijk is inderdaad dat wij als ouders volledige controle houden.



Uiteraard zou een bouwgrond kopen een super investering zijn maar aangezien we nu aan het bouwen zijn en dus reeds een lening afbetalen lijkt me dat niet echt een optie...
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik heb deze voor de kleine:



Gift account van rabobank

Fund savingsplan van keytrade*



Als je 80 procent van je spaarbudget spaart op een gewone degelijke spaarrekening (hoogste intrest dat je kan vinden).

En 20 procent in risicovolle fondsen (= die sterk schommelen).

En dan telkens maandelijks sparen = spreiden in de tijd.



Dan doe je in feite net hetzelfde als wat de banken je trachten te verkopen als kapitaalsbescherming met hogere opbrengst dan een spaarrekening.



Met 1 klein detail verschil: de winst is voor jezelf en niet voor de banken :) Geef het wel enkele jaren tijd en laat je slaap niet als je fondsen op korte termijn naar beneden gaan.



*banken verdienen wel een zeker percentage op fondsen maar dit zit mee verwerkt in de koers.
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met een beleggershorizon van een jaar of 20 zou ik toch serieus overwegen om in aandelen te beleggen. Google bijvoorbeeld eens naar "dividendportefeuille", is een vrij veilige strategie om met een dergelijke beleggershorizon een mooie portefeuille op te bouwen waar je een aanvullend inkomen uit kan halen.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Ik heb mij sind senkele maanden losgemaakt van alles wat met ERGO te maken heeft. Een paar jaar geleden had ik hier een pensioenspaarfonds afgesloten wat achteraf niet zo rendabel bleek als ze mij eerst hadden wijs gemaakt.



Er vanaf geraken is dus wel degelijk mogelijk (bij mij was dit het premievrij maken van het reeds gespaarde bedrag).



Voor onze dochter hebben wij een gewone spaarrekening geopend (op onze naam), waar we telkens het kindergeld op storten. Ook cadeaus en dergelijke komen op deze rekening terecht.



Later kunnen we het geld nog altijd over zetten op haar eigen rekening, maar tot die tijd heb ik er liever alle controle over.



Een rekening openen op naam van uw kinderen heeft wel enkele gevolgen als ze 18 jaar worden.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Tibs;1979558 wrote:
Een rekening openen op naam van uw kinderen heeft wel enkele gevolgen als ze 18 jaar worden.



de maand alvorens ze 18 worden kan je ook vannalles regelen hé als je meent dat ze alles gaan verkwisten ;-)
 

Michel

Lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
786
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hier ook zo'n spaar toestand geopend, bij Allianz. Toen nog +4%, na een tijdje brief, rente ging verlaagd worden. Heb een beetje geprotesteerd, contract is contract. Geen probleem, de afgesproken maandelijkse bijdrage krijgt nog steeds die hoge rente alle bijkomende stortingen en winstdeelnames niet. Ondertussen is dat verder en verder gezakt. Nu zit ik in het laatste jaar, en blijkt van elke 65 euro die ik er insteek ( bedrag is steeds geindexeerd geweest) er nog 63 van terug krijg dit laatste jaar. Looptijd van die laatste stortingen is kort om de maandelijkse instapkost nog te compenseren. Tot zover het sparen :)
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik zie het nut niet in van per sé aparte spaarrekeningen voor kinderen te openen.



Alsof banken een beter rendement daarop geven in plaats van hun gewone spaarproducten, "omdat het voor de kinderen is".



Beheer en beleg uw middelen in die belegging die het meest rendeert, en als uw kinderen later iets nodig hebben, neem het dan daarvan. Want rendement is uiteindelijk wat telt.
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
als grootouders centen geven ' voor de kinderen', dan kan je die toch moeilijk op je eigen naam zetten?
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
VVS;1979601 wrote:
Ik zie het nut niet in van per sé aparte spaarrekeningen voor kinderen te openen.



Alsof banken een beter rendement daarop geven in plaats van hun gewone spaarproducten, "omdat het voor de kinderen is".



Beheer en beleg uw middelen in die belegging die het meest rendeert, en als uw kinderen later iets nodig hebben, neem het dan daarvan. Want rendement is uiteindelijk wat telt.



Ik zie daar wel het nut van in. Elk (pete)kind krijgt een rekening, waar automatisch elke maand geld wordt op gezet. Geen misverstanden, dat is van hun en daar komen wij niet aan. En qua rendement hebben ze meer dan ons, want het is een langetermijn beleggingsportefeille waar ze intussen al aan 10 a 15% winstmarge zitten. Plus we blijven controle houden over die rekeningen, ook als ze 18 worden.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tibs;1979558 wrote:
Een rekening openen op naam van uw kinderen heeft wel enkele gevolgen als ze 18 jaar worden.

Je kan perfect een rekening openen op de naam van je kinderen of kleinkinderen en daar zelf de volledige controle op houden. Dat heet een rekening met derdenbeding. De rekening staat op de naam van het (klein)kind, en jij bepaalt de vervaldag. Dat kan 18 zijn, of 25, of nooit. Vóór de vervaldag kan je daaraan wijzigingen aanbrengen zoveel je wil, zelfs de begunstigde kan je wijzigen.
 

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Berichten
851
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hier zijn heel wat mensen precies tegen ERGO, de vraag die ik me dan stel is waarom? Ik ben uiteraard op de hoogte van de ponzi sceme onder de werknemers van het vroegere hamburg mannheimer, maar dat doet imo helemaal niks aan de spaarformule zelf. Net zoals andere formules wordt er belegd in fondsen, dat verschilt in niks van de producten die aangeboden worden door de grootbanken. Waarom het vertrouwen in de kleine lettertjes bij de grootbanken groter is dan bij ERGO is mij eigenlijk een raadsel. Niet dat ik mensen ERGO producten willen aanpraten hoor, want ik heb ze zelf ook niet, maar ik zie alleen het verschil niet met een grootbank.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
vozzie;1981544 wrote:
Hier zijn heel wat mensen precies tegen ERGO, de vraag die ik me dan stel is waarom? Ik ben uiteraard op de hoogte van de ponzi sceme onder de werknemers van het vroegere hamburg mannheimer, maar dat doet imo helemaal niks aan de spaarformule zelf. Net zoals andere formules wordt er belegd in fondsen, dat verschilt in niks van de producten die aangeboden worden door de grootbanken. Waarom het vertrouwen in de kleine lettertjes bij de grootbanken groter is dan bij ERGO is mij eigenlijk een raadsel. Niet dat ik mensen ERGO producten willen aanpraten hoor, want ik heb ze zelf ook niet, maar ik zie alleen het verschil niet met een grootbank.



Zelf heb ik ook niets van ergo en ze hebben ook nog nooit aan mijn deur gestaan om uitleg te komen geven.



Maar van wat ik lees: blijkbaar rekenen ze hoge kosten aan en zijn daardoor de opbrengsten minder hoog dan verwacht door de klant.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
vozzie;1981544 wrote:
Hier zijn heel wat mensen precies tegen ERGO, de vraag die ik me dan stel is waarom? Ik ben uiteraard op de hoogte van de ponzi sceme onder de werknemers van het vroegere hamburg mannheimer, maar dat doet imo helemaal niks aan de spaarformule zelf. Net zoals andere formules wordt er belegd in fondsen, dat verschilt in niks van de producten die aangeboden worden door de grootbanken. Waarom het vertrouwen in de kleine lettertjes bij de grootbanken groter is dan bij ERGO is mij eigenlijk een raadsel. Niet dat ik mensen ERGO producten willen aanpraten hoor, want ik heb ze zelf ook niet, maar ik zie alleen het verschil niet met een grootbank.



Ik heb een tijdje terug mijn pensioensparen bij Ergo opgezegd en ergens anders gestart.



De reden was vooral het zeer slechte rendement dat je uiteindelijk krijgt. Ook al toveren ze met cijfers en laten ze je geloven dat je een zeer mooi rendement krijgt. Als je eens alles begint op te vragen, huidige status van het reeds gestorte bedrag en dergelijke dan geven ze dit gewoon niet of krijg je een zeer onoverzichtelijke samenvatting.



Als ik dit dan vergeleek met hetgeen mijn vrouw had van rendement (die trouwens 3 jaar minder lang spaarde dan ikzelf) dan bleek dat haar rendement echt pakken hoger lag.



De meeste mensen zijn niet aan Ergo omdat je niet duidelijk weet welke kosten ze allemaal aanrekenen en hoeveel je effectief krijgt van rendement.
 

De-Kempen

Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Berichten
389
Waarderingsscore
0
Punten
16
Alvast bedankt voor de tips!



Mijn vrouw had eerst ook pensioensparen bij Ergo, onderuit gegaan. Bleek al niet zo simpel.

Vond het nogal 'louche'
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Luddie;1979648 wrote:
VVS;1979601 wrote:
Ik zie het nut niet in van per sé aparte spaarrekeningen voor kinderen te openen.



Alsof banken een beter rendement daarop geven in plaats van hun gewone spaarproducten, "omdat het voor de kinderen is".



Beheer en beleg uw middelen in die belegging die het meest rendeert, en als uw kinderen later iets nodig hebben, neem het dan daarvan. Want rendement is uiteindelijk wat telt.



Ik zie daar wel het nut van in. Elk (pete)kind krijgt een rekening, waar automatisch elke maand geld wordt op gezet. Geen misverstanden, dat is van hun en daar komen wij niet aan. En qua rendement hebben ze meer dan ons, want het is een langetermijn beleggingsportefeille waar ze intussen al aan 10 a 15% winstmarge zitten. Plus we blijven controle houden over die rekeningen, ook als ze 18 worden.



10 à 15% per jaar of over de tijd dat je beleggingsportefeuilles actief zijn?



Als het het laatste is dan is dit niet zo overdreven veel als je al 5j bezig bent.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan