• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spantouw ? Loodlint ? Spankoord ?

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Waarderingsscore
227
Punten
43
Hoe noem je zo een dun touw dat je kan gebruiken voor het afzetten van lange lijnen in de tuin ?

En nog beter, waar koop je dit ?

Ik zou een touw moeten spannen van +- 50 m voor de aanplanting van mijn haag :)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
metserskoord noemen wij dat
bij bouwgroothandel ligt dat op het rek

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
377
Punten
63
Ik zou dat wel geen 50m in één stuk aanspannen. Risico dat het gaat doorhangen en onderheviger aan wind.
Op regelmatige afstand een ijzer in de grond kloppen waar het koord tussentijds kan aangespannen worden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.132
Punten
113
Euuuuuuh , wat heb ik nu aan mijn fiets hangen ???
Jens we spannen zo'n lijntje op en gaan hier los over de 50 meter . Je moet wel aanspannen he!!!
Wij gebruiken hiervoor ijzeren piketten als die nieuw zijn dan moet je na inkloppen deze effe met wat grond vuil maken, anders spring je koorde los.

Beginpiketten goed de grond inkloppen, Touwtje vast maken met dubbele mastworp. Afrollen en aanbinden aan de eindpiket met een mastworp.
Euh, je gaat op je hurken zitten over de koord. Dus met a kont naar de BEGINPAAL .
Je gaat met je koord rond de piket . Dus 2 maal 360 graden maar in je ene hand heb je het einde vast en in het andere het stuk tussen de piketten. Dan trek je aan het eindstuk met je ene hand naar je kont en tegerlijkertijd met je andere hand WEG van je kont . Je koord wordt nu opgespannen .
Herhaal dit x keer .
Maar de koord ligt nog niet vast!! DUS niet lossen !!! te laat, opnieuw

Op het moment dat je niet meer kunt leg je eigenlijk het tussenstuk van de koord onder je slag die je hebt gemaakt ( dus aan de andere kant van de piket moet je dus 2 lussen zien!
Leg deze over elkaar .
Klaar , check na , als je tits met je vingers tegen de metselkoord moet die vibreren zoals ne .... Mag ik niet zeggen van c00kie .
Pas dan tussenpiketten slaan of ineens je leipalen.

Had hier toch een filmke van ??
Waar staat dat nu weer ???

Laatst bewerkt door een moderator:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Jens we spannen zo'n lijntje op en gaan hier los over de 50 meter . Je moet wel aanspannen he!!!
Wij gebruiken hiervoor ijzeren piketten als die nieuw zijn dan moet je na inkloppen deze effe met wat grond vuil maken, anders spring je koorde los.

Beginpiketten goed de grond inkloppen, Touwtje vast maken met dubbele mastworp. Afrollen en aanbinden aan de eindpiket met een mastworp.
Euh, je gaat op je hurken zitten over de koord. Dus met a kont naar de BEGINPAAL .
Je gaat met je koord rond de piket . Dus 2 maal 360 graden maar in je ene hand heb je het einde vast en in het andere het stuk tussen de piketten. Dan trek je aan het eindstuk met je ene hand naar je kont en tegerlijkertijd met je andere hand WEG van je kont . Je koord wordt nu opgespannen .
Herhaal dit x keer .

Op het moment dat je niet meer kunt leg je eigenlijk het tussenstuk van de koord onder je slag die je hebt gemaakt ( dus aan de andere kant van de piket moet je dus 2 lussen zien!
Leg deze over elkaar .
Klaar , check na , als je tits met je vingers tegen de metselkoord moet die vibreren zoals ne .... Mag ik niet zeggen van c00kie .

metselkoord - YouTube
Filmster ??

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Waarderingsscore
377
Punten
63
@lukanar ik denk dat ik mij verkeerd heb uitgedrukt. Ik span een koord ook over de volledige afstand, maar dan vind ik het persoonlijk gemakkelijker en veiliger om op zo'n afstand ertussen ook een piket te slaan om het koord nog te ondersteunen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.132
Punten
113
ha azo :ROFLMAO:

Geen probleem man, de kans van mijn leven om mezelf nog eens bezig tezien.
toemme da filmke is nog van voor mijne rookstop.
Al 6 jaar rookvrij .
En 30 kg zwaarder , maar ge ziet het niet .
Kuchkuch

Plezantste eigenlijk, en ik weet het , BSK , Ben Stom Kieken . Er was ene die eens belde voor zen kleiklinkers. Ik had zen plan getekend en hij ging alles zelf uitvoeren. Dus telefoontje , kortom ik moest naar ginder.
Het eerste wat ik zag was de manier hoe hij kleiklinkers zaagde .... moest eigenlijk toen al daar hebben, vrebosch pak awe camera want dat gaat goud weerd zijn. Niet dus.
Ff voorgedaan hoe je met enkel een slipke ( snee he, niet dat ander spul) een hamer en ff tikkeren perfect een kleiklinker op maat slaat. Volgende was zijn boordsteentjes van 6x20x100. Die slijpte dat volledig rondom door. 1 Schijf voor 2 boordstenen .
Dus weer den hamer een slibke ( moet eigenlijk niet ) tikkeren en een boordsteen op maat.
Alle hem volledig overtuigt dat ik misschien soms wel echt een BSK ben , maar dat ik wel weet heb hoe je iets moet doen.

En dan zag ik zen metselkoord hangen.
Zeker 15 keer rond een ijzeren piket gedraaid, 27 knopen en 39 strikken en de koord nog altijd zo slap als ne l*l.
Heb van armoe de metselkoord met een fikkendouwer moeten doorbranden. Met geen stokken los te krijgen , maar aangespannen ??? How maar.
ff voorgedaan
en dat gezicht van dien koeke.
GOUD waard, wat zeg ik witte truffels waard of een fles springbank van het jaar 87 .

En ik vergeet dat dus te filmen.
BSK

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Waarderingsscore
412
Punten
63
50m kan je spannen voor de richting (als het windstilt is) zonder tussenpiket maar nooit voor de hoogte (dat zal altijd doorhangen - zelfs al kan je er viool op spelen)

Voor het overige kan ik de filmster alleen bijtreden :)

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83

Herhaal dit x keer .

Leg deze over elkaar .

Das wel geen 50m in da filmke eh. ?

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Waarderingsscore
227
Punten
43
Ik zou dat wel geen 50m in één stuk aanspannen. Risico dat het gaat doorhangen en onderheviger aan wind.
Op regelmatige afstand een ijzer in de grond kloppen waar het koord tussentijds kan aangespannen worden.

Dat was de bedoeling :)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.132
Punten
113
Euh voor een haag te planten mag dat wat doorzakken, dat mag zelfs wat wapperen in de wind .
Veel effect gaat dat weinig geven hoor op het zetten van je plantjes :cool:
Dus span je metselkoord stevig aan.
Neem een rechte steekspade en steek loodrecht naar beneden , evenwijdig met je metselkoord , vlak er naast. Tot de volle spade lengte.
Koffer de sleuf uit , zorg ervoor dat je de recht afgestoken wand niet teveel naar de genou helpt met scheef te steken.
Bij blote wortelplanten , leg je de uitgegraven grond aan de zijde ZONDER koord . Bij kluitplanten (met doek of in pot) verdeel je de uitgegraven grond links en rechts van de greppel. Trukje , 2 aan de zijde zonder koord en 1 aan de zijde met koord. ( je slaat je klut tegen de recht afgestoken wand, vandaar heb je minder grond aan die kant nodig.

Na uitgraven , strooi je over de uitgegraven grond, je grondverbetering, de microrrhirza's of ander spul om die haag te laten groeien. Schietgebedjes helpen niet, bijdrage's aan mijn adres dan weer wel :Fietser op zijn bek:

Plant je haagplantjes uit. Sla de plantjes tegen de afgestoken rechte kant. Met je voet trek je wat grond bij. Leuter met je plant op en neer zo dat de grond goed tussen de wortels komt te zitten. Druk de plant voorzichtig aan en controleer of de wortelhals van de plant HOGER ( 1-3 cm) zit dan het BESTAAND maaiveld ( achter de koorde dus) Vul verder grond aan metde troeffel. Stamp met de hiel de grond stevig aan en werk daarna af met troeffel en drietand.
Haag planten kan je best met 2 doen. Maar alleen lukt dat natuurlijk ook.
:)

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.720
Punten
113
@ lukanar
Gij hebt daar wel een metserskoord in uw handen , maar je hebt zeker geen metsersschoenen aan :)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.132
Punten
113
demo , demo demo he
:cool:

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Waarderingsscore
439
Punten
83
Wohow, bij demo's horen tegenwoordig ook de nodige pbm's.
Vorige week nog een cursus over gehad. ?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.132
Punten
113
pfff
flauw zenne
trouwens
dat zijn wel veiligheids basketsloefkes
die maken ze - spijtig genoeg- niet meer.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan