• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

spanten verbinden met draad stangen

Lid geworden
30 dec 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
IK ben van plan daar waar mijn schuine spanten samen komen met mijn horizontale trekkers deze vast te zetten met draadstangen.
mijn vraag is nu wat ik best doe voor de plaatsing van de draadstangen ?zet ik ze gelijk de schuinte van de spanten of zet ik ze loodrecht verticaal?

Lijkt mij een vraag voor een ingenieur

Ik ben niet zeker of ik het wel goed begrijp. Jij bedoelt toch wel de draadstangen die je dakconstructie verankeren aan de betonnen druklaag van je woning?

En de eigenlijke vraag is dan: plaats ik de draadstang loodrecht in het beton? Of plaats ik die schuin (zelfde helling als dak) in het beton?

Ik heb het nooit anders geweten dan loodrecht in het beton. Is ook het meest logische omdat je draadstang eigenlijk de muurbalk moet klemmen en verankeren aan de betonnen druklaag.

Dit is wat ik ervan gemaakt heb bij de garage (voor jouw situatie kan dat uiteraard anders zijn):
Spanten - nagelen-bouten.jpg
Doorsnede garage.jpg
Ik heb rekening moeten houden met de bestaande toestand want het is een renovatie, had ik de garage opnieuw mogen bouwen dan waren sommige zaken anders uitgevoerd.

Laatst bewerkt:
het is op de plaats op de tekening waar je een rond cirkeltje hebt gedaan daar zou ik graag de draadstang plaatsen

het is op de plaats op de tekening waar je een rond cirkeltje hebt gedaan daar zou ik graag de draadstang plaatsen
Roze of rode cirkel?

En let op: voor jouw constructie kan het helemaal anders zijn hoe je dat moet uitvoeren. Ik heb de tekening er bijgevoegd zodat je kan aanduiden over welke verbinding het gaat

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat z'n vraag is: Rood of blauw?
Ik zou geel doen
1737283615019.png

Dit is wat ik ervan gemaakt heb bij de garage (voor jouw situatie kan dat uiteraard anders zijn):
Bekijk bijlage 107810
Bekijk bijlage 107812
Ik heb rekening moeten houden met de bestaande toestand want het is een renovatie, had ik de garage opnieuw mogen bouwen dan waren sommige zaken anders uitgevoerd.
Draadstang M12 was ook sterk genoeg hoor. :p

in ons spantendak boven de zaak zit maar 1 bout per koppelpunt en enkele nagels. gebouwd in 77, staat nog perfect

Of zo, dan heb je ze alle drie, horizontaal, verticaal en schuin

Bijlagen

• 1737287257921.jpeg
    1737287257921.jpeg
    140,7 KB · Weergaven: 30
in ons spantendak boven de zaak zit maar 1 bout per koppelpunt en enkele nagels. gebouwd in 77, staat nog perfect
Is de meest gebruikte methode, eerst alles vastzetten met nagels en dan nadien nog even nalopen om een boutje door te draaien

Bekijk bijlage 107810
Bekijk bijlage 107812
- draadeind M16 8.8 galva: 1€06/stuk (faillisementsveiling: 75 stuks voor +/- 80€),
- 200 borgmoeren M16 DIN934 , 200 moeren M16 DIN 985 en 200 verzinkte sluitringen: +/- 20€ (zelfde faillisementsveiling), inc. de kosten
- draadeind M12 in de winkel: 4€20/stuk,
- moeren M12: 6€95/100,
- borgmoeren M12: 13€75/100
- sluitringen M12: 16€79/200

Ik gebruik alleen maar wat ik ter beschikking heb, in dit geval was dat allemaal van een faillisementsveiling, afgeklokt op enkele centiemen meer dan 100€ inc. kosten voor draadeinden, moeren en sluitringen ;)

Is m10 sterk genoeg als ik er 2 per koppeling plaats

Bekijk bijlage 107810
Bekijk bijlage 107812
- draadeind M16 8.8 galva: 1€06/stuk (faillisementsveiling: 75 stuks voor +/- 80€),
- 200 borgmoeren M16 DIN934 , 200 moeren M16 DIN 985 en 200 verzinkte sluitringen: +/- 20€ (zelfde faillisementsveiling), inc. de kosten
- draadeind M12 in de winkel: 4€20/stuk,
- moeren M12: 6€95/100,
- borgmoeren M12: 13€75/100
- sluitringen M12: 16€79/200

Ik gebruik alleen maar wat ik ter beschikking heb, in dit geval was dat allemaal van een faillisementsveiling, afgeklokt op enkele centiemen meer dan 100€ inc. kosten voor draadeinden, moeren en sluitringen ;)
koopje

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan