• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spanten uitdikken voor dikker pak isolatie

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Ik wil graag mijn nieuwe dak op de achterbouw (schuin plafond, lessenaarsdak) extra isoleren. Ze hebben dit volledig nieuw geplaatst met spanten van 22cm. In de rest van het huis had ik gordingen + kepers en hebben we telkens geïsoleerd tot 28cm, dus tot even diep als de gordingen staken.

Nu wil ik graag deze spanten ook uitdikken tot 28cm. Wat is dan de gemakkelijkste oplossing?

- Horizontaal kepers ertegen voor extra 6cm isolatie

- Verticaal planken of multiplex van ...cm tegen de spanten

Er is een onderdak van celit4D aanwezig. Binnenafwerking is gyplat + gips.

Mij lijken de kepers veel sneller en gemakkelijker te monteren. Zo moet je ook niet kijken of je dak nog volledig recht is, gewoon vijzen op 45cm HOH. Maar deze manier kom je minder vaak tegen.
 

tamara1

Lid
Lid geworden
1 mrt 2014
Berichten
317
Waarderingsscore
0
Punten
16
lijkt me idd makkelijker 

is horizontaal eigenlijk ook niet beter qua isolatie want dan kan je de laatste 6cm ook plaatsen waar hout zat en dus nog geen isolatie?

isover heeft trouwens ook een systeem om zonder hout extra isolatie te steken: suspente integra

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Waarom niet vullen met 22cm wol (of cellulose), dan 6cm harde plaat ertegen en dan daarop een belatting voor uw gipsplaten (met een leidingspouwtje erachter)?

In het geval van cellulose wordt dat achteraf achter de platen gespoten.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Die suspente integra vind ik maar een raar systeem om daar platen en bezetting aan op te hangen + een pak duurder voor wat plastiek. Net hetzelfde voor harde platen. Ik kies net voor glaswol en geen pur (warmtedoorslag, goedkoper, ecologischer...).

Is er een reden om niet de methode van die kepers te gebruiken?
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Heb uitgedikt met CLS van 38*58 en daar dampscherm op, plafondlatten en dan gyplat afwerking
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Voor een centimeter of 6 zou ik ook kepertjes tegen de spanten lijmen en vijzen. Voor onze woning wou ik van de 22cm dikke gordingen naar 35cm gaan, en voor die 13cm heb ik dan wel multiplex (wisa spruce) tegen de gordingen en kepers gevezen.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
't Is nu wel te laat... maar je had dan beter spanten van 30cm genomen (dat kost een fractie van de prijs meer, uitdikken komt dikwijls duurder uit).

Mischien de 22 cm opvullen met je glaswol en dan een PUR-plaat (6cm) met alu-cachering plaatsen en zogvuldig aftapen.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
We hebben beslist. Het worden kepertjes (of die CLS'en) met 6cm extra glaswol. Bedankt voor de reacties.

Heeft iemand een foto of afbeelding van hoe je inbouwspots in zo'n plafond voorbereid? Ik heb geen idee van diepte of breedte (dacht 80). Maar hoe zit dat dan met je isolatie? Ik had gedacht om een multiplex onder de gyplat te voorzien om te kunnen vijzen/ opspannen of is dat niet nodig?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Is dat niet hetzelfde als bij een gyprocplafond, openklikken achter de gyproc?

BTW: ik zou die keperkes ook lijmen met PU houtlijm (BV Soudal PUFix). Dan hangt heel uw constructie aan de volledige spant en niet enkel aan een paar vijzen (dat zal ook wel houden, maar op die 50 euro lijm zal het hopelijk niet steken ;)).
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Ok, openklikken achter de gyproc, zover ben ik mee. Maar is die spot dan niet dieper dan die enkele cm leidingspouw die voorzien wordt door de plakkers? En de voeding van de spots, hoe hang je die al klaar? Je kan toch geen klokboor gebruiken als er een kabel uit je plafond hangt?
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Ja de meeste inbouwspots zijn dieper, heb leidingspouw van 22mm dacht ik + 9.5mm gyplat is ongeveer 33mm dat vind je niet, daarom heb ik op zolder opbouwspots voorzien. Misschien van die integrated led spots die zijn vrij plat. Enkel daarvoor wou ik m'n leidingspouw niet veel dikker maken.

De kabels had ik beetje verder laten uitkomen door het dampscherm en bij plaatsen van gyplat direct in de betreffende plaat een gat gemaakt en zo over de kabel geplaatst.

Ps heb nog een ganse doos clips voor die gyplat liggen als iemand er iets mee is mag dat gratis afgehaald worden te 3070 Kortenberg.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je inbouwspots wil steken, dan moet je uiteraard zorgen dat de spouw voldoende diep is. Daar waar het plafondje komt kan je die iets dieper maken dan in de schuine wanden. 

Dat gaat al snel richting 6cm en meer hoor. Eerst je spots kiezen/kopen, dan pas plafond. In pre-led tijden werd dat dan ook nog eens zo heet dat etniet te dicht tegen dampscherm mocht en moest kunnen ventileren. 
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Ik heb alleen maar een schuine kant boven mijn keuken, dus geen recht plafondje. Als ik de leidingspouw nog dieper moet maken, zit ik misschien in de problemen met mijn schuifraam.

Ik ga het een van de dagen eens navragen in een lichtwinkel wat de kleinste maat van inbouwspots is. En anders wordt het opbouw, maar dan moet ik er wel mooie zien te vinden en niet van die exemplaren van 700 euro/stuk.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Puur tegen de schuine wand moet je al inbouwspots hebben die sterk richtbaar zijn (45°?) zonder de helft van hun licht te verliezen omdat het in de wand schijnt. 

Maar ik begrijp wat je bedoelt mbt opbouwspots: mooi en betaalbaar is een moeilijke combinatie. 
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
De helling is iets van een 27°, dus dat valt nog wel mee.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Even naar de elektriciteitswinkel gereden. Inbouwspots wordt moeilijk dus. Maar ik heb nog een ideetje; waarom geen bak (redelijk groot in ons geval) maken met daarin 6/8 spots en onze 2 hanglampen.

Je ziet dit dikwijl om dampkapleidingen weg te werken. Zou het ook mooi zijn in een hellend plafond? En heeft zo'n ding een officiële naam, want veel voorbeelden vind ik niet.
 
Lid geworden
22 jan 2014
Berichten
247
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedoel je een luifel voor een dampkap? Betwijfel of dat mooi gaat zijn in een hellend plafond, maar dat hangt van de rest van de situatie af.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Eens tekenen in sketchup geeft zoiets als hieronder.
lessenaar_verlplafond_metdak.jpg
 

Bijlagen

  • lessenaar_verlPlafond_MetDak.jpg
    lessenaar_verlPlafond_MetDak.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 0

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Hey Thomas,

Dat is net even iets duidelijker dan mijn 3D-schetsen die ik daarstraks gemaakt heb tijdens de toezichten op de examens :). Bedankt! 

De bak zal wel wat minder plaats in beslag nemen als op de foto (ruimte bij ons is ongeveer 12 op 3,5, met een deel bureau en een deel keuken). Ik vermoed dat de bak max 4m op 1 a 1,5 zal zijn.

Ik vind het wel iets hebben, mijn vriendin is er niet direct voor gewonnen.

Hier komen dan 6 of 8 spots in en ook nog 2 industriële hanglampen.

Ik ben het nog niet tegengekomen online, maar doenbaar is het zeker, echt lelijk ook niet.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Sketchup vind ik echt de max. Al uuuuuuren op gesleten en al veel ideeën mee opgedaan!

Als je dat wil zo'n plafond, ga er dan voor. Zal wel nog een uitdaging zijn om dat allemaal schoon uit te lijnen :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan