• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spanningsnet verzwaren of niet?

Lid geworden
16 feb 2023
Berichten
18
Waarderingsscore
6
Punten
3
Dag allen

Tijdens onze renovatie moet de meterkast verplaatst worden. Dit lijkt ons ook een gepast moment om het spanningsnet eventueel te verzwaren; alleen, is het nodig?

Er is een digitale meter aanwezig en het net is momenteel driefasig 20Ampère.
Omdat wij elektriciteit zelf wensen te vernieuwen denken wij ook aan de eventuele voorziening van een laadpaal, en op termijn ook zonnepanelen. Er zou ook plaats komen voor een kleine keramiekoven (hobby). Wat betreft zonnepanelen heb ik mij laten vertellen dat verzwaren niet nodig is als je je dak niet vol gaat leggen.
Verzwaren naar 3fasig 32A kan dus volgens Fluvius zeker gebeuren (zonder studiekosten) terwijl in de straat 400 ligt.

Wat is jullie advies? thx!
 

jeanke01

Actief Lid
Lid geworden
17 dec 2016
Berichten
156
Waarderingsscore
96
Punten
28
Voor laadpaal is (indien 3-fasig) doorgaans 400 V (3F+N) nodig. Het is niet duidelijk uit je post of er nu 3F (230V) of 3F+N (400V) binnenkomt?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.144
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Ik zou dat doen, het geeft jou gewoon veel meer mogelijkheden, ook al zou je die niet nodig gaan hebben, dan is het ook niet dat het jou een smak geld heeft gekost.
Wagen kan je met een laadpaal opladen. Maar meerendeel van de mensen komt gerust toe met een gewoon stopcontact.
Vrienden hebben bv een stopcontact geplaatst naast hun EV dat ze op 4mm hebben aangesloten.
Laadpaal hebben ze naar eigen zeggen nog maar 1 keer gebruikt, bij een trip naar de ardennen en dat was dan op een publieke paal
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
3-fase 20A is aan de lage kant (zeker als het om een 230V-systeem zou gaan). Er zijn hier al vele topics geschreven rond wat je nodig hebt en de consensus is toch bijna altijd om 3F+N 32A te nemen (als dat kan)
 
Lid geworden
16 feb 2023
Berichten
18
Waarderingsscore
6
Punten
3
Het gaat over een 3F 20A (230V).
Waar zit hem het verschil om te verhogen naar 3F 40A (230V) of ineens een 3F 400V? Vervangt de beheerder ook de voedingskabel buiten de woning? Bij ons gaat die naast de gevel gewoon de grond in, en we weten niet eens in welke richting. Klinkt een dure affaire. Heb mij laten vertellen dat een 400 niet altijd nodig is als je je elektrische wagen (gedeeltelijk) wilt opladen?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
In jouw geval (3f-230V/20A) zou ik zeker verzwaren. 400V is in principe niet nodig om een EV op te laden maar dan zal je sowieso altijd trager opladen en dus langer aan "de stekker" hangen. Niet problematisch bij korte afstanden, wel als je vaak lange afstanden doet.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
3x230 naar 3x400v+F; dan gaat Fluvius toch nieuwe kabel moeten leggen? Je hebt immer nu geen neuter. Goedkoop gaat dat niet zijn denk ik...
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
3x230 naar 3x400v+F; dan gaat Fluvius toch nieuwe kabel moeten leggen? Je hebt immer nu geen neuter. Goedkoop gaat dat niet zijn denk ik...
nee niet noodzakkelijk

t is niet omdat je geen nul krijgt dat die er niet is

9 van de 10 zit deze ongebruikt in je meterkast



verder zou ik ook wel verzwaren
standaard aansluiting zit nu op 17kva wat overeenkomt met 3n400 25A
 
Lid geworden
16 feb 2023
Berichten
18
Waarderingsscore
6
Punten
3
Zou iemand (in kindertaal ;)) aub willen uitleggen waar de verschillen zitten tussen:

- behouden van 3x 230 V, maar de ampères"verhogen" van 20 naar zegmaar 40 (en hoe zien deze werken er uit ten opzichte van:);
- 3x 230 V verzwaren naar een 3-fasen 400 V;

Beiden verhogen het totaal vermogen, maar 400V biedt de mogelijkheid om bvb de elektrische wagen sneller te laden, werkt het zo? Van wat ik begrijp is dat 400V wellicht een norm is/wordt vanwege toenemend verbruik/afgave? Ik lees zelfs bij Fluvius dat 3-fasig laden op 230V meestal zelfs niet mogelijk is met de meeste full-electric voertuigen (bron) Lijkt mij wel een big deal?
In elk geval heb ik een sterk vermoeden dat 3x230x20A te kort zal komen indien er zonnepanelen, laadpaal, keramiekoven, misschien warmtepomp over de jaren zullen bijkomen. :)
 

Bijlagen

  • IMG-20230304-WA0007.jpg
    IMG-20230304-WA0007.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
De zonnepanelen wekken stroom op dus die tellen niet mee ;)
Kijk ook even naar de wagen, niet elk type kun je opladen als er geen N aanwezig is.
Die foto geeft geen zekerheid over een aanwezige N
Kijk eens in de meterkast indien mogelijk, of op je keuringsrapport, je kan ook naar de netbeheerder bellen.
Echter de beste manier is om te meten tussen de fase en de aarding.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik zie een 4P automaat...

Neem eens wat meer foto's, ook van je elektrisch bord? Zonder afdekplaten.

Heb je een multimeter, en kan je daar een beetje nee werken?
 
Lid geworden
16 feb 2023
Berichten
18
Waarderingsscore
6
Punten
3
Het zal niet verbazen dat de huidige installatie vernieuwd zal worden dus reken niet op teveel comformiteit zoals schema's of keuringsrapporten: we vertrekken echt vanaf nul. ;)
 

Bijlagen

  • zekeringen.jpg
    zekeringen.jpg
    161,6 KB · Weergaven: 36
  • meter.jpg
    meter.jpg
    112,2 KB · Weergaven: 37

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Maak eens een scherpe foto van het aantal aders wat de zekeringskast binnen komt of waar de meter mee aangesloten is.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Je hebt al 3x400V+N als ik aar u teller kijk want bij L1,L2,L3 staat het pijltje naar onder. Als je 3x230v had stond bij L2 een sterretje.
inderdaad

omdat de meter de spanning over de fase meet tov de N aansluiting op de meter

bij 3x230 wordt een brugje gelegd van l2 naar de N en meet de meter dus geen spanning op l2
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Het ziet er dus inderdaad een 3x400V+N net uit dat je hebt. Nameten geeft je 100% zekerheid.
Ik zou dat laten verzwaren naar 32A.

En zoals je zelf beseft: elektriciteit grondig renoveren. Dat bord is zo een typisch van 30-40 jaar oud, waar ik vaak verkoolde draden loszittende draden, zwartgeblakerde beltransfo's, stinkend stof in terugvind en beveiligingen niet meer betrouwbaar werken...
Ik zie ook niks van differentieelbeveiliging. Aarding in het algemeen zal ook al een groot voorbehoud zijn.
 
Lid geworden
16 feb 2023
Berichten
18
Waarderingsscore
6
Punten
3
Jongens, duim omhoog voor jullie moeite maar helaas komen er alleen maar meer vragen naar boven. Ondanks mijn onderzoeksinspanningen over de laatste weken is mijn kennis beperkt:unsure: Staat op de meter niet te duidelijk te lezen "3x230V 0,25-5 A"? De klantendienst van Fluvius zegt ons ook dat we 3-fasig 230V hebben. Willen jullie zeggen dat er een kabel binnenkomt van 3N400V en dat de spanning wordt verlaagd naar een 3x230V?
Erg belangrijk dat we dit goed doorgeven aan de zelfbouwfirma waarmee we weldra onze elektriciteit willen heraanleggen, speelt een grote rol voor de voorbekabelde kast die zij komen installeren. Ik ga intussen verderlezen over hoe je een ledlamp vervangt ;)
On a more serious note: ik zal alvast een offerte aanvragen bij de netbeheerder om te verzwaren naar 3x400N. Er moet toch iemand langskomen om de meter te verplaatsen dus met tijd komt raad!
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Staat op de meter niet te duidelijk te lezen "3x230V 0,25-5 A"?
Daar staat toch ook 400 bij?
Je bent een interpretatie aan het geven aan iets dat niet zo bedoeld is. Die notities op de meter is gewoon dat ze aangeven dat de 3-wattmeter methode wordt gebruikt voor een 3F net met sterpunt en de 2-wattmeter methode wordt gebruikt voor een 3F net zonder nulgeleider. Alléja, soort van...
Met wat @Eendraadsschema hierboven al omschreef, kun je zien op welke methode de meter is ingesteld.
Dat doet vermoeden dat je een 3x400V+N net hebt.
De 4P automaat in de teller idem.
De 4 baren van het barenstel in je bord die alle 4 geconnecteerd zijn, ook idem (hoewel de foto' niet heel veel duidelijkheid geven).

Maar ik blijf bij mijn punt: meten is weten! Gissen is missen.
Als je het zelf niet kunt, laat dan door een familie/kennis/vriend met een beetje handigheid nameten welk net je hebt. Dan ben je 100% zeker.

Als je in een zelfbouwfirma traject gaat stappen, zou ik zeker ook goed identificeren wat je nu wel of niet hebt van aardingsinstallatie. Hoe oud is de installatie?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een 3x400V net geeft ook gewoon 3x230V hoor. Alleen is de combinatie van de draden die je moet gebruiken anders.

Bij 3x230V heb je drie draden, en tussen elke combinatie van draden staat 230V. Je hebt dus 3x230V. Als je nog een vierde N-draad zou hebben (zie onder) dan zou je ook 3x130V kunnen gebruiken, maar daar heb je niks aan bij ons.

Bij 3x400V+N heb je een extra vierde draad. Die voert geen spanning maar ligt op het niveau van de aarde. Tussen de drie fasedraden zal je telkens 400V meten, maar tussen elke fase en de N zal je 230V meten. Het is dus deze configuratie die doorgelust wordt naar de zekeringen en zo in jouw huisinstallatie gaat. Voor een keramiekoven zou het kunnen dat je die 400V configuratie nodig hebt, maar dat is niet zeker, hangt af van het model, en die kunnen ook herbedraad worden om op een ander stelsel te werken. Als dat zo is, dan leg je alle 4 draden naar die oven ipv 3 of 2.

Op basis van de foto van de teller zou ik ook denken dat je 3x400V+N hebt, wat jou in huis 3x230V oplevert (maar ook 3x400V als je de draden anders aansluit op een speciale industriële 400V stekker voor een industrieel toestel).
3x20A op 400V is ongeveer 13 kW aansluiting.
Een elektrische wagen heeft graag 11kW. Dan blijft er tijdens het laden niet veel meer over voor de was en de plas, koken,…
Met een aansluiting van 3x32A heb je 22kW.
Recente elektrische wagens hebben dat ook graag om te laden, maar je kan die ook wat minder zetten, anders blijft er niets meer over voor de rest van het huis. Op bvb 16kW laadt je 100km in 1 uur. Hoe vaak rij je 100km per dag?
Je kan dan zeggen: geef me dan 3x40A, maar dan zegt Fluvius… overdrijft ge niet een beetje? We gaan dat toch eens onderzoeken of ons net dat wel aan kan in uw straat. Dat is dan 500€ voor het onderzoek, ongeacht of het resultaat positief of negatief is.
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Een 3x400V net geeft ook gewoon 3x230V hoor. Alleen is de combinatie van de draden die je moet gebruiken anders.

Bij 3x230V heb je drie draden, en tussen elke combinatie van draden staat 230V. Je hebt dus 3x230V. Als je nog een vierde N-draad zou hebben (zie onder) dan zou je ook 3x130V kunnen gebruiken, maar daar heb je niks aan bij ons.

Bij 3x400V+N heb je een extra vierde draad. Die voert geen spanning maar ligt op het niveau van de aarde. Tussen de drie fasedraden zal je telkens 400V meten, maar tussen elke fase en de N zal je 230V meten. Het is dus deze configuratie die doorgelust wordt naar de zekeringen en zo in jouw huisinstallatie gaat. Voor een keramiekoven zou het kunnen dat je die 400V configuratie nodig hebt, maar dat is niet zeker, hangt af van het model, en die kunnen ook herbedraad worden om op een ander stelsel te werken. Als dat zo is, dan leg je alle 4 draden naar die oven ipv 3 of 2.

Op basis van de foto van de teller zou ik ook denken dat je 3x400V+N hebt, wat jou in huis 3x230V oplevert (maar ook 3x400V als je de draden anders aansluit op een speciale industriële 400V stekker voor een industrieel toestel).
3x20A op 400V is ongeveer 13 kW aansluiting.
Een elektrische wagen heeft graag 11kW. Dan blijft er tijdens het laden niet veel meer over voor de was en de plas, koken,…
Met een aansluiting van 3x32A heb je 22kW.
Recente elektrische wagens hebben dat ook graag om te laden, maar je kan die ook wat minder zetten, anders blijft er niets meer over voor de rest van het huis. Op bvb 16kW laadt je 100km in 1 uur. Hoe vaak rij je 100km per dag?
Je kan dan zeggen: geef me dan 3x40A, maar dan zegt Fluvius… overdrijft ge niet een beetje? We gaan dat toch eens onderzoeken of ons net dat wel aan kan in uw straat

. Dat is dan 500€ voor het onderzoek, ongeacht of het resultaat positief of negatief is.
niet meer

t is minder tegenwoordig
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan