• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Spaanplaat op plankenvloer

Walta

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
4
Punten
8
Hallo,

In had het idee om, als tussenvloer tussen een rigid klikvloer en plankenvloer-op-roostering, 12mm dikke spaanplaten te verlijmen. De bedoeling is om in de spaanplaten nadien gleuven te frezen voor de verlichting op het gelijkvloers. En ja: OSB is beter.... maar tegenwoordig x maal duurder.
Iemand ervaring?
Hoe te verlijmen om nadien kraakgeluiden te vermijden?
Tips?

Dank!

W
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Ik begrijp de verlichting niet helemaal... Gleuven frezen voor verdiep eronder?
 

Walta

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ok, was misschien niet zo duidelijk: het betreft een plankenvloer op, vanop het gelijkvloers, een zichtbare roostering. En ik wil niet met kabelgoten werken tegen het plafond (tussen de balken dus...) voor de verlichting.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Misschien al uw dikte van de spaanplaat dikker maken naar 18mm dikte en werken met spaanplaten die ook voorzien zijn van een tand en groef.
Correct vastschroeven zal het gekraak ook minderen.
De platen laten rusten op een voegband.
 

Walta

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
4
Punten
8
De hoogte is beperkt maar dat is geen probleem: ik heb tand en groef spaanplaten gevonden van 12mm dik. Is het doenbaar om hier gleuven van 10mm in te frezen? Of is het aangewezen om dit met een cirkelzaag te doen?

Dank…
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Toch even nadenken is hier gepast!
Alsof een dikte van 2mm spaanderplaat nog gaat samenhangen. :unsure:
 

Walta

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
4
Punten
8
Alsof een dikte van 2mm spaanderplaat nog gaat samenhangen.
Twijfelachtig idd… maar ook niet echt nodig: ik zou de platen ook kunnen vastschroeven ipv verlijmen. En dan langs de gleuven nog wat extra schroeven plaatsen?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Komt je verlichting dan tussen de roostering in de vezelplaat? ga je dan niet heel veel licht verliezen? Of is de roostering beperkt in hoogte?
 

Walta

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
4
Punten
8
De bedrading komt op de eerste verdieping in de vezelplaat te liggen en gaat op bepaalde punten door de, vanop het gelijkvloers zichtbare, planken als voeding voor een aantal hangende armaturen en spotrails.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Wat ik zou overwegen:
Eerst de bekabeling over de bestaande houten vloer leggen, zo rechtlijnig en gegroepeerd mogelijk.
Spaanplaten van minstens15 mm zo van maat zagen dat ze tussen de bekabeling passen, dus telkens afkorten daar waar een kabel ligt.
De platen vastlijmen met stroken of dotten Fixall of Tec7 of iets dergelijks waarbij je telkens met een reilat of rechte balk controleert of alle aparte stukken bovenaan gelijk liggen.
Hierop uw vloer met of zonder ondervloer naargelang de voorgeschreven werkwijze.
 

Walta

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2021
Berichten
39
Waarderingsscore
4
Punten
8
Ook een goeie manier, Charel. Ik neem het in overweging. Bedankt!
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan