• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Soorten zand en welke wanneer te gebruiken?

MatD

Nieuw Lid
Lid geworden
22 mrt 2017
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hallo iedereen,

Tijdens de renovatie van ons huis, wat volledig onderkelderd is, heb ik gevraagd aan de aannemer om ook drainage buizen te voorzien rond de kelder.
Na de regenval het voorbije voorjaar is de grond daar wat gaan inzakken. Op zich helemaal geen probleem, aangezien daar later nog beplanting, terras of tuinpad moet komen.

Waar de rioleringen uit het huis komen zie ik ook wel dat er gedeeltelijk verzakkingen zijn onder de rioolbuizen (dit gaat om slecht een halve meter, maar uiteraard moet dit deftig worden opgevuld voor we daar later een terras of tuinpad over leggen).

Nu vroeg ik me af of ik dit simpelweg mag aanvullen met zogenaamd "opvulzand" of "aanvulzand".
Ik lees dat dit niet zo goed draineert, maar dit lijkt me geen probleem?

Verder is er ook "straatzand", "zeezand", "lommelzand", ...

Concreet is dus de vraag: wanneer gebruik je best welk soort zand, en kan ik in mij geval gewoon opvulzand gebruiken?
Wetende dat hier later nog een terras, tuinpad of gewoon beplanting op komt.
In geval van terras komt er bovenop dit zand uiteraard nog een serieuze opbouw (gebroken betonpuin, ...).

gr,
Mat

euh...
dat zijn zowat een boek of 4.5.6 :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

HEEEEL kort
Onder alle buizen werk je niet met aanvulzand maar met stabilisé.
deze stabilisé wordt ingewaterd

Drainagebuizen liggen NOOIT op stabilisé of aarde of een of ander zand maar wel in een lavabed of grof grindbed
Dranagebuizen onder een terras kun je best volledig vullen met grof grind.

Voor verhardingswerken ( klinkers, kleiklinkers ) deze die koud gestraat worden werk je met stabilisé: dit is rijnzand met cement.
Rijnzand is scherper en laagt beter en is daardoor sterker.
Met plaatzand, zeezand, lommelzand kan dat ook maar de uitharding duurt gewoon een pak langer.
Chape maak je daartegen echter met fijner en ronder zandkorrels , lommelzand, zeezand plaatzand ...

Straatzand of vleilaag in zand is een dun laag zand ( meestal lommel, plaat of ... zand) dat dient als tussenlaag tussen afwerking en stabilisé

Waarom gebroken betonpuin ?
Ligt dit zoveel hoger of is dit zeer nat of is de grond gewoon zo slecht qua stabiliteit ?

Ligt dit zoveel hoger of is dit zeer nat of is de grond gewoon zo slecht qua stabiliteit ?
Ik dacht eigenlijk gewoon dat dit gangbaar was. Een deel van het terras komt nog 1.2m hoger te liggen dan het huidige niveau (bovenaan een talud). Ik denk dat ik daar best ondergronds een keermuur of betonstenen muur laat plaatsen om verzakken van het terras tegen te gaan. Ik denk dat komend voorjaar dit al ophogen zonder er al effectief een terras op te leggen, zodat het nog een jaar of 2 kan zetten en zakken. Ik heb nog wel wat grond met stenen liggen dat ik anders zou afvoeren, maar heb me laten vertellen dat ik dit beter niet gebruik als vulling voor onder dit terras. Gebroken betonpuint zal ook wel niet goedkoop zijn om dat op te vullen (gaat toch over kubiek of 80 die ik zal nodig hebben om dit op te hogen).

Wat betreft de drainagebuizen: deze liggen wel degelijk ingebed in grof grind. Er is naast de kelder een geul gegraven om deze drainagebuizen te leggen (dus van onder naar boven: grind-drainagebuis-grind-aanvulgrond-stabilisé-riolering-aanvulgrond). De aanvulgrond is natuurlijk wat gaan verzakken, waardoor de stabilisé onder de riolering die dwars op de kledermuur het huis binnenkomt ook wat is wegverzakt.

Naast het huis komt een pad in terrastegel of grind (weten we nog niet). Dit pad loopt een stukje over de rioolbuizen met de verzakte stabilisé. Deze moet ik dus weer opvullen. Nu ben ik niet zeker of de grond al volledig is teruggezakt, daarmee dat ik dacht om dit regelmatig te vullen met zand. Als ik dit meteen met stabilisé doe lijkt me dat bij een nieuwe verzakking ik weer hetzelfde probleem heb, en zal ik het later ook moeilijker kunnen "bijvullen". Ook hier zullen we zeker nog een jaar of 2 wachten alvorens daar het definitieve pad over aan te leggen.

Dus concreet dacht ik:
  • Keermuur zetten aan de rand van talud om verzakking terras tegen te gaan. Terras ophogen met aarde met steenpuin dat ik ander moet afvoeren, gemengd met opvulzand om de holtes te vullen en dit aan jaar of 2 laten liggen om goed te laten uitzakken.
  • Verzakking riolering opvullen met opvulzand om bij latere verzakkingen opvulzand te kunnen bijvullen. Eens pad erover komt (ook na een 2tal jaar) lokaal zand weggraven en vervangen door stabilisé.
Commentaar uiteraard welkom, daarmee dat ik het vraag :)

Laatst bewerkt:
Ik dacht eigenlijk gewoon dat dit gangbaar was. Een deel van het terras komt nog 1.2m hoger te liggen dan het huidige niveau (bovenaan een talud). Ik denk dat ik daar best ondergronds een keermuur of betonstenen muur laat plaatsen om verzakken van het terras tegen te gaan. Ik denk dat komend voorjaar dit al ophogen zonder er al effectief een terras op te leggen, zodat het nog een jaar of 2 kan zetten en zakken. Ik heb nog wel wat grond met stenen liggen dat ik anders zou afvoeren, maar heb me laten vertellen dat ik dit beter niet gebruik als vulling voor onder dit terras. Gebroken betonpuint zal ook wel niet goedkoop zijn om dat op te vullen (gaat toch over kubiek of 80 die ik zal nodig hebben om dit op te hogen).
1.20 is geen ' effe wat hoger dan de grondslag' dat is een serieus hoogteverschil dat je moet opvangen met een degelijke keermuur en met grofweg geteld een 8 tal tredes .
Deze keermuur gaat NIETS bijdragen of verstevigen aan het verzakken van het terras ,
Deze keermuur zorgt ervoor dat je terras niet uiteenklapt door de zijdelinge druk.

Grond met stenen of stenen met wat grond tussen ?
Groot verschil qua draagkracht en stabiliteit.
Grond met stenen is voor mij grond waarbij cc 20% stenen aanwezig zijn . Dit kan je niet gebruiken.
Stenen met grond , met cc 20%grond en 80% stenen dan weer wel.
De vraag is natuurlijk welke stenen ?
Baksteen , machine steen, baksteen volle, baksteensnelbouw ??? Die barsten en blijven door vorst en vocht verder barsten en dan heb je nog verzakkingen.

Beste is aanvullen met gebroken betonpuin maar duur.

Waarom maak je geen zwevend terras in metaal en /of hout ?
Waarom MOET je uperhaupt dat volume gaan aanvullen? Leg welfsels erover en je hebt een extra berging.

Wat betreft de drainagebuizen: deze liggen wel degelijk ingebed in grof grind. Er is naast de kelder een geul gegraven om deze drainagebuizen te leggen (dus van onder naar boven: grind-drainagebuis-grind-aanvulgrond-stabilisé-riolering-aanvulgrond). De aanvulgrond is natuurlijk wat gaan verzakken, waardoor de stabilisé onder de riolering die dwars op de kledermuur het huis binnenkomt ook wat is wegverzakt.
wat komt die ' aanvulgrond ' hier doen?
En wat bedoel je juist met aanvulgrond? Aanvulgrond is grond dat uit de diepere zone van afgraving komt en waar geen leven in zit... maar wel lucht.
Qua plantwaarde is deze grond niets waard.
Naast het huis komt een pad in terrastegel of grind (weten we nog niet). Dit pad loopt een stukje over de rioolbuizen met de verzakte stabilisé. Deze moet ik dus weer opvullen. Nu ben ik niet zeker of de grond al volledig is teruggezakt, daarmee dat ik dacht om dit regelmatig te vullen met zand. Als ik dit meteen met stabilisé doe lijkt me dat bij een nieuwe verzakking ik weer hetzelfde probleem heb, en zal ik het later ook moeilijker kunnen "bijvullen". Ook hier zullen we zeker nog een jaar of 2 wachten alvorens daar het definitieve pad over aan te leggen.

Dus concreet dacht ik:
  • Keermuur zetten aan de rand van talud om verzakking terras tegen te gaan. Terras ophogen met aarde met steenpuin dat ik ander moet afvoeren, gemengd met opvulzand om de holtes te vullen en dit aan jaar of 2 laten liggen om goed te laten uitzakken.
  • Verzakking riolering opvullen met opvulzand om bij latere verzakkingen opvulzand te kunnen bijvullen. Eens pad erover komt (ook na een 2tal jaar) lokaal zand weggraven en vervangen door stabilisé.
Commentaar uiteraard welkom, daarmee dat ik het vraag :)
Dit niet een kwestie van met wat je gaat aanvullen maar of je wel voldoende verdicht !
Zand blijven aanvullen haalt niets uit, je moet die aanvulling verdichten.
En of dit nu met zand, stabilise, breekzand of met beton gebeurt . VERDICHTEN is de boodschap.

Maar als ik dit allemaal zo lees .... schakel professionele hulp in van een tuinarchitect of vakbekwame tuinaannemer.
Want je basis staat al op losse schroeven

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan