• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

soort buis ifv nutsvoorziening

JP's

Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
24
Punten
18
beste,

Ik ga een sleuf graven van de nieuwbouwwoning richting tuinhuis om de nutsvoorzieningen in te laten leggen door elektricien. Enkel elektriciteit, utp, alarm.
Afstand +/- 25meter.
Elektricien zei me dat op 50cm diepte genoeg is.
Toen vergeten te vragen: welk soort buis moet ik hiervoor best leggen?
en welke diameter?
Best buizen van 3à4meter lang?
Op een speciale manier aan elkaar te zetten?
Best ineens een simpel touw doortrekken zodat elektricien dat kan gebruiken om zijn bekabeling (elektriciteit en utp) door te krijgen?
Maanden later komt pas de alarmfirma af, dan leg ik er best 2 touwen in vermoed ik zodat na de elektricien de alarmfirma ook nog 1 touw heeft?

JP's

Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
24
Punten
18
En hoe doe ik dat best met die koorden/touwen?
Zoals ik voorstel 2 touwen afknippen van een grote bol touw en die erdoor halen van in het begin of bestaan er praktischere manieren (zonder dure materialen te moeten voor aankopen)?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.967
Punten
113
Ik zou die kabels als je ze kent toch al in die buis trekken als ze nog open ligt. 25m is niet niks.

Balletje aan het touw plakken en met bladblazer erdoor blazen is hier laatst ergens gezegd en gelukt

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
Steek alle kabels door de buis/buizen voor je de sleuf dichtsmijt... Ik heb hier een paar maand geleden nog kabels door een buis getrokken van een 35m en was ik blij dat ze los lagen. Alarmkabel is alarmkabel, daar kun je mijn inziens niks fout mee doen.

JP's

Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
24
Punten
18
merci allemaal

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Neem nylondraad ( visdraad) koord durft rotten in zo'n buis.
Persoonlijk ben ik niet voor die pvc rioleringsbuizen waar dan elentriek zit.
Als wij rioleringsbuis tegenkomen dan gaan we ervan uit: ha stront , bij de rode, grijs zijn afval of regenwater .
Breek maar effe door want dan kunnen we ze versteken.
Leuk als je dan merkt dat je gans de woning hebt plat gelegd met den elentriek die je hebt doorgetrokken.

Een rode of witte ribbelbuis met trekdraad wijst op electrische leidingen !!!
Dan zal elke tuinaanlegger wel met zijn pollekes eraf blijven.

JP's

Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
24
Punten
18
"met trekdraad".
Daar zit dan 1 trekdraad in.
Maar als je er dus 1 keer een kabel extra doortrekt, dan is die trekdraad toch opgebruikt vermoed ik en als je later er nog eens een extra kabel wil doortrekken, dan gaat dat toch niet meer of zie ik dat verkeerd?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.122
Punten
113
Een 'klassiek' koord van hennep of vlas kan na een tijd problemen krijgen, maar een touw uit polypropyleen (PP) heeft geen probleem met vocht.
Dat gebruik ik voor in een wachtbuis, dikte afhankelijk van de toepassing:
PP-touw.jpg

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
144
Punten
63
Oh, ja, en er is hier al een topic geweest over hoe je die sleuf weer moet dichtmaken, want anders zie je ze binnen 5 jaar nog liggen. :)
(Ingeklonken, verschil in groei gazon... ).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan