• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

sondeerwaarden

Lid geworden
15 jul 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo allemaal,

Ik heb een bouwgrond op het oog. Het gaat over een bouwgrond voor een HOB. De buurman beweert dat de grondlaag in
zeer slechte staat was bij hem en dat hij daarvoor extra moest betalen bij zijn ruwbouw voor de fundering.

Ik heb dit gemeld aan de verkopers en zij beweren dat de HOB ernaast gebouwd is met een gewoon sleuffundering.
Ze hebben me ook de sondeerwaarden doorgemaild. Maar ik ken hier niets van. En vandaar ik het hier wou vragen
of iemand met kennis ernaar kan kijken om te zien of het al dan niet me meer zou kosten dan "normaal" voor de fundering.

Alvast bedankt allemaal.
 

Bijlagen

  • 10524 Sondeerwaarden-geconverteerd.pdf
    115,1 KB · Weergaven: 41

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je moet aan de verkopers het volledige sonderingsverslag vragen. Daarin staat ook een funderingsadvies vermeld.

Afgaande op de waarden in uw document zit er wel een slappe zone op - 2.6 tot -3.4 m onder het maaiveld bij sondeerlocatie S1.

Willen jullie een kelder?
Gaan jullie traditioneel bouwen of in HSB?
 
Lid geworden
15 jul 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je moet aan de verkopers het volledige sonderingsverslag vragen. Daarin staat ook een funderingsadvies vermeld.

Afgaande op de waarden in uw document zit er wel een slappe zone op - 2.6 tot -3.4 m onder het maaiveld bij sondeerlocatie S1.

Willen jullie een kelder?
Gaan jullie traditioneel bouwen of in HSB?

We willen traditioneel bouwen, zonder kelder.
8,5m breed,
17/13/9
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Vraag dan zoals Keon zegt, het volledige verslag aan bij de verkopers. Of vraag het via de buren aan. Het is niet omdat je buren moeten 'bijbetalen' hebben voor hun fundering tov de offerte dat het ook 'echt' teveel was. Eventueel eens horen bij de aannemer of architect van je geburen wat er effectief geplaatst is. Want 'meer betaald voor de fundering' zegt ook niets.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ga met het verslag langs je architect. Die zal jou kunnen adviseren.
Met een dikke 300m aan opp, heb je wss geen nood aan een kelder.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
de sondering van de buur is ook geen waterdichte garantie voor uw bouwgrond,
Bij de buur kan bijvoorbeeld een gedempte gracht/sloot liggen.
Probeer ook eens info te verkrijgen bij oudere buurtbewoners.
Die hebben weet van toestanden/werken in het verleden.
Zolang je niet moet overgaan tot paalfunderingen, valt de "meerkost" nog we mee hoor.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je moet aan de verkopers het volledige sonderingsverslag vragen. Daarin staat ook een funderingsadvies vermeld.

Afgaande op de waarden in uw document zit er wel een slappe zone op - 2.6 tot -3.4 m onder het maaiveld bij sondeerlocatie S1.

Willen jullie een kelder?
Gaan jullie traditioneel bouwen of in HSB?
We willen traditioneel bouwen, zonder kelder.
8,5m breed,
17/13/9
Spijtige is dat er blijkbaar maar twee sonderingen werden uitgevoerd... nu weet je niet of S2 toevallig een zwakke plek is dan wel of S1 toevallig een sterke plek is.

Zonder kelder draait het in zulke gevallen meestal uit op een iets dikkere funderingsplaat.

Wat betreft de aankoop van de grond zelf, je kan altijd proberen om alsnog een bijkomende sondering te doen en de uitslag daarvan gebruiken als opschortende voorwaarde voor uw aankoop en dit zonder financiële boetes (uw notaris kan u daarin adviseren).
Een sondering uitvoeren kost iets van 750 a 1200 euro... beetje afhankelijk van de regio en het aantal sonderingen.

Gaat het om uw droomlocatie dan kan je altijd nog overstappen naar een lichtere bouwwijze zoals HSB indien nodig.
 
Lid geworden
15 jul 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank allemaal voor jullie reacties. Ondertussen met de aannemer van de buren gesproken. Hij beweerde dat het 10K meer heeft gekost voor de fundering.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Laat gewoon een sondering op drie punten uitvoeren en beslis daarna.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Dank allemaal voor jullie reacties. Ondertussen met de aannemer van de buren gesproken. Hij beweerde dat het 10K meer heeft gekost voor de fundering.
10 K verschil tussen ???????? en ??????????????????????????
wat was voorzien en wat is het uiteindelijk geworden ?
Sommige 'bedrijven' lappen er nog al makkelijk een extra bij voor 'extra' funderingswerken eenmaal het contract is getekend.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan