• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

solliciteren en loon

Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik doe mijn werk graag, dolgraag zelfs, maar het zou beter betaald mogen worden. Daarom kijk ik op een rustig pitje rond naar een andere job. Al was het maar om mijn waarde te kennen.

Maar hoe pak je dat aan? Ik wil best gaan solliciteren, maar niet het volledige parcours afwerken om uiteindelijk te horen te krijgen dat ik er 200 euro minder kan verdienen op dan mijn huidige job.



Anderzijds lijkt het me niet zo slim om eventjes op te bellen om te vragen wat het loon is, en dan pas te beslissen of ik effectief wil gaan solliciteren. Loon is trouwens niet de enige motivatie, zeker niet. Maar hoe je het ook draait of keert: een belangrijke.



Hoe pak ik dit aan? Gewoon het sollicitatieparcours volgen? Of hebben jullie andere suggesties?
 

pee

Lid geworden
24 apr 2006
Berichten
221
Waarderingsscore
0
Punten
0
als iets je aanstaat en je solliciteert, en je wordt uitgenodigd voor een gesprek, kan je beleefd informeren naar de "voorwaarden" en laten weten "dat je natuurlijk niet voor mminder" zal veranderen



daar doe je niks mis mee en tbespaard beide partijen eventueel een hoop moeite
 
Lid geworden
12 mei 2007
Berichten
443
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Hoe pak ik dit aan? Gewoon het sollicitatieparcours volgen? Of hebben jullie andere suggesties?

Ik zou gewoon het sollicitatieparcour volgen. Als het een job is die jou interesseert, zal je toch tot het einde willen gaan en het loon, tja daar kan dan nog steeds over gediscussieerd worden.



Het loon bij een eerste gesprek vragen, zou ik echter nooit doen. Zo kom je over als iemand die enkel wil veranderen voor het loon en dan zijn zij ook nooit zeker dat je "vast" wil blijven bij hun firma, want voor de minste loonsverbetering op een ander zou je dan wel vertrekken.



En trouwens, bij een eerste gesprek vragen ze ook jouw loonsverwachtingen. Als jouw loonsverwachtingen 100den euro's hoger ligt dan hun loonvoorstel, zal je ook niet direct geselecteerd worden voor volgende rondes.

Quote:
Ik doe mijn werk graag, dolgraag zelfs, maar het zou beter betaald mogen worden.

Waarom stap je gewoon eens niet naar je baas en leg je jouw "probleem" voor. Mss staat je baas wel open voor een loonsverhoging en kan je je job die je dolgraag doet behouden. Op een ander moet je nog altijd afwachten wat het wordt, vb slechte sfeer tussen collega's, een rotbaas,.. en dan is de vraag of het wel verstandig was om te veranderen van job.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Helemaal eens met leon_cupra.

Mijn zoon was benaderd door een headhuntersbureau. Hij doet zijn werk ook dolgraag, maar wou toch wel eens weten wat hij waard was op de 'markt'. Hij heeft de hele sollicitatieprocedure doorlopen (5 rondes) en pas bij de laatste ronde werd er concreet over loon gesproken. Voordien werd er zowel door hem als door de potentiële werkgever gepeild maar een concreet voorstel kwam er pas tijdens de laatste ronde.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
pee wrote:
als iets je aanstaat en je solliciteert, en je wordt uitgenodigd voor een gesprek, kan je beleefd informeren naar de "voorwaarden" en laten weten "dat je natuurlijk niet voor mminder" zal veranderen



daar doe je niks mis mee en tbespaard beide partijen eventueel een hoop moeite



klopt, als je direct begint over loon en voor de rest niet weet te vertellen komt dit vlug over dat je enkel geld wilt en voor de rest ...
 
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
928
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb ooit eens gesolliciteerd voor een job die me geweldig interesseerde en die verdiende 300eur minder dan wat ik toen had. en ik zou het nog gedaan hebben omdat het me zo aansprak. maar die HRM zei zelf tegen mij: niet doen meiske. want hier komt ook een dag dat het u niet meer aanstaat of dat er eens een probleem is, en dan is dat het eerste waar ge aan denkt, dat ge daar uw geld voor hebt laten staan. bon, heeft dus niets vandoen met de post. maar tis zeker 15 j geleden en ik denk daar nog heel regelmatig aan.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Overleg plegen met de baas heeft geen zin. Lonen worden hier zo veel mogelijk gestroomlijnd, dus opslag zit er niet in. Job waarin ik zit heeft ook nauwelijks carrièreperspectieven. Maar het is wel een toffe job.



Geld maakt in dit geval wél uit voor mij. Ik zou een job verlaten die ik wel erg graag doe (al zijn er ook rotmomenten). Inleveren wil ik niet. Ik word 33 jaar. Het is ofwel omhoog op de ladder, en niet anders. Bovendien is het niet zo dat ik immens veel verdien. Ok, ik verdien absoluut niet slecht: iets meer dan 1700 euro netto, plus voordelen als een gsm, laptop en internet, 13/14de maand en pensioensparen. Maar ik werk wel 50-60 uur per week, heel onregelmatig, ook 's avonds en op dit ogenblik één op twee weekends, én mijn werk houdt veel verantwoordelijkheid in. Als ik ga vergelijken met leeftijdsgenoten doe ik het niet slecht, maar er zijn er genoeg die het beter doen.



De job die ik momenteel in vizier heb, is bij een kleinere onderneming, ik zou bepaalde pensioenrechten opgeven, ... Dus financieel zal ik vermoedelijk sowieso moeten inboeten. Anderzijds zou mijn uurrooster wel minder veeleisend worden vermoedelijk. Al wil ik geen bureaumens worden, want daar ben ik nu ook weer niet het type voor.



Mijn vrees nu is vooral: als ik nu niet omschakel, dan zal dat vermoedelijk niet snel meer gebeuren. Maar ik zit dus niet in een economische richting of wetenschappelijke richting. Omschrjif het als 'communicatie'. Daar voelen velen zich toe geroepen maar het is weinigen gegeven.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tis inderdaad ambetant om er veel tijd in te steken om dan op t einde te horen dat de financiële kant minder interessant. Jaja, geld maakt niet gelukkig, maar mijn bank denkt daar anders over :wink: .



Het is jammer dat er in België nog zo'n taboe is op loon, terwijl dat in de rest van de wereld veel minder het geval is. Het zou veel tijdverlies besparen als de bedrijfswereld daar beetje meer open zou over zijn. Op het einde van een sollicitatiegesprek moet dit toch kunnen? Tis alsof dat je eerst 5 testritten met een auto moet maken voordat men wil verklappen hoeveel hij kost :? .
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Awel mpieter, dat bedoel ik dus !
 
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.132
Waarderingsscore
0
Punten
0
hehe



Gesprek 1 NOOOIT vragen wat je er kan verdienen (tenzij ze er zelf over beginnen)





Indien ze je vragen wat je verdient of zou willen verdienen. Neutraal antwoorden : Ik verdien veel maar krijg weinig ondanks vadertje staat ;)

Stel je hebt 2000 bruto en je wil er 2250 zeg dan dat je nu rond de 2200 zit zo gaan ze altijd een klein beetje meer geven en heb je eigenlijk wel wat je zocht...



Als ze je vragen waarom je verandert van job ook niet zeggen dat je gewoon meer wil verdienen. Dit kan wel eens negatieve invloed hebben.



Neem de extra legale voordelen ook goed onder de loep. Een goede dkv verzekering en een goed pensioen vind ik ook belangrijk!!
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jep, Kenny. Mijn loonpakket is niet slecht (met goede pensioenvooruitzichten, hospitalisatieverzekeringe, en dergelijke). Maar ik moet er ook echt voor werken en vooral heel onregelmatig. Eigenlijk is het onderbetaald voor het werk dat ik doe. Daar wringt het een beetje.



Ik heb voor mezelf intussen de beslissing genomen dat ik ga solliciteren en dat ik dan wel zie wat er gebeurt.
 
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.132
Waarderingsscore
0
Punten
0
spreek eerst eens met je baas hieromtrendt?



Een goede baas staat altijd open voor een goed gesprek. Vertel hoe je je voelt ivm je uren / loon en vraag hem of hij hier ergens in tegemoed kan komen.





Bij het solliciteren dat ik al gedaan heb (en ja das veeeeel :p ) is er maar 1x geweest dat ze mij gezegd hebben zoveel krijg je! De andere keren vroegen ze me altijd wat ik nu verdiende OF hoeveel ik zou willen verdienen.



Enja die ene keer dat was in Eindhoven.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.697
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nope, bespreken is geen optie (stroomlijnen van lonen waardoor iederen zo goed als hetzelfde verdient in onze functie). Forceren mogelijk wel. Ik ga gewoon wat rondsolliciteren. Moest ik een mooi voorstel krijgen, dan kan ik wel opnieuw gaan aankloppen. Maar dan heb ik ook iets in de hand.
 
Lid geworden
2 dec 2006
Berichten
209
Waarderingsscore
0
Punten
0
waarom zou je tijdens je eerste gesprek niet over loon beginnen?

Natuurlijk mag loon niet je enigste motivatie zijn maar ze zijn ook niet dom.

Ik heb al tijdens mijn eerste gesprek vermeld dat de voornaamste reden om te veranderen de afstand is maar voor minder ga ik ook niet gaan werken. :D

Natuurlijk, ik werk in een sector waar je dit al eens gemakkelijk kan zeggen. In de financiële sector schreeuwen ze om volk. [/i]
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
ik spreek ook altijd direct over loon

de rest is hypocrisie



zij willen je niet te veel geven en jij wil juist veel hebben

als je in het begin al niet matched (ze voorzien een veel lager budget),

waar sta je dan

als je een werkgever hebt waar er niet direct van in het begin kan over gebabbeld worden, dan zou ik die ook niet willen



grtz

Olaf
 
Lid geworden
28 mrt 2007
Berichten
360
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als ik mensen interview dan wil ik ook altijd bij (of liever nog voor) het eerste gesprek weten of ze bepaalde looneisen gaan stellen. Als dat significant afwijkt van wat we voor een functie willen betalen dan hoef ik mijn tijd ook niet te verspillen aan interviewen. Dus als het loon niet in de advertentie staat of als de headhunter geen loongrenzen heeft doorgegeven, kun je het volgens mij best maken om vooraleer je op gesprek gaat te bellen en te vragen wat voor salaris ze in gedachten hebben. Ze zullen dat dikwijls niet meteen willen zeggen maar je kan toch al wat peilen en eventueel zeggen 'ik wil x + 500 verdienen' waar x dan is wat je echt wil verdienen. Dan weten alle partijen toch ongeveer over welke bedragen het gaat.
 
G

Guest

Guest
joske_vermeulen wrote:
'ik wil x + 500 verdienen' waar x dan is wat je echt wil verdienen. Dan weten alle partijen toch ongeveer over welke bedragen het gaat.

:shock:



x + 500, waar x het bedrag is dat je wil krijgen. Gij zijt ni een beetje beschaamd ?

Bij mij = x al het bedrag dat ik nu verdien + hetgene dat ik wil bijhebben met al ne marge ingerekend voor te onderhandelen.

Gij doet daar nog eens vlotjes 500 euro bij ?

Goe bezig zou ek zeggen.
 
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
364
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb in mijn eerste sollicitatiegesprek gezegd dat ik op zoek ben naar een andere job maar er geen haast achter zit en ik dus ook mijn job waar ik toen zat niet ging laten liggen voor iets dat minder betaald werd of slechtere voorwaarden. toen ze mijn loon vroegen heb ik gezegd wat ik had en 2e gesprek mocht ik nog komen, 3e gesprek ben ik mogen gaan tekenen en heb zeeer veel meer gekregen + veel meer extra voordelen.

vorige werkgever had ik wel eerst gepolst naar een loonsopslag maar die konden maar 100€ bruto extrageven wegen 'besparingen' tja dan ben je weg natuurlijk...
 
Lid geworden
25 mei 2006
Berichten
815
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe zit het met ancienniteit? Proberen mee te nemen?/Kan je dat meenemen? Dat is dan voor je verlofdagen interessant zeker?
 
Lid geworden
22 feb 2008
Berichten
986
Waarderingsscore
0
Punten
0
Starshine wrote:
Hoe zit het met ancienniteit? Proberen mee te nemen?/Kan je dat meenemen? Dat is dan voor je verlofdagen interessant zeker?



ancienniteit en verlofdagen neem je mee in privé...

van privé naar staat neem je je ancienniteit niet mee (bij ons hier toch niet)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan