• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Soldeerbout?

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
43
Punten
28
Beste,

Onder het motte 'je weet nooit'.

Iemand die een soldeerbout te leen heeft en 10 minuten tijd? Er moet een led strip gesoldeerd worden op 2 plaatsen - de 'soldeervrije connectoren' die ik kocht om dit probleem te vermijden werken niet goed.

Regio: zuid-west Vlaanderen.

Veel dank!

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ja en ja maar spijtig genoeg te ver.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
euh, hoeveel kost zo'n soldeerboutje ?
12 tot 1200€ ?

Ik denk dat je sneller ga geholpen zijn

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113
Een simpel soldeerboutje van 30W van denaldi of powerplus ofzo dat zeker goed genoeg is voor een éénmalige soldering kost u inderdaad rond de 10 euro.
Effe snel denhubo of denaldi binnenlopen.

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
43
Punten
28
Ik weet dat ze goedkoop te vinden zijn en de prijs is absoluut het punt niet. Maar ik heb het niet zo voor het wegwerpmaatschappij-denken en -kopen. Dit belandt sowieso in de kast na 5 minuten gebruik.

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
462
Punten
63
Buurman, neefje, schoonbroer, de bomma, collega, de griet van achter de kassa, vraag eens rond want er liggen inderdaad al genoeg soldeerbouten in de kast ergens.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Dat is net wat hij hier komt doen hé :p

Vraag eens rond in de lokale facebookgroep van de gemeente of de "make in belgium" groep.

Spoetnik

Actief Lid
Lid geworden
15 dec 2011
Waarderingsscore
43
Punten
28
Buurman, schoonbroer, etc. en de lokale FB groep van de gemeente al geprobeerd. de make in Belgium groep ken ik nog niet. Ik probeer daar eens.
PS @Kaffe: op bouwinfo lopen niet enkel mannen rond ;-).

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.133
Punten
113
Ik weet dat ze goedkoop te vinden zijn en de prijs is absoluut het punt niet. Maar ik heb het niet zo voor het wegwerpmaatschappij-denken en -kopen. Dit belandt sowieso in de kast na 5 minuten gebruik.
Je kan dat ook McGyveren hé.

Heb je ergens een oude of slechte fijne schroevendraaier, of iets anders in metaal met een fijne punt? Dikke (lange) nagel kan ook werken.

Hou die een minuutje in een kaars of de vlam van een gasbrandertje (challumeau of creme bruleebrander), en dan kan je daar perfect een soldering mee doen.

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
93
Punten
28

Heb je ergens een oude of slechte fijne schroevendraaier, of iets anders in metaal met een fijne punt? Dikke (lange) nagel kan ook werken.

Hou die een minuutje in een kaars of de vlam van een gasbrandertje (challumeau of creme bruleebrander), en dan kan je daar perfect een soldering mee doen.
Ik dacht even dat je ging zeggen, hang er een draad aan en steek die in het stopcontact 😅

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.133
Punten
113

Ik dacht even dat je ging zeggen, hang er een draad aan en steek die in het stopcontact 😅
Safety first, alhoewel ik bij het solderen toch zelden weg kom zonder een verbrand plekje op één van mijn tere bureaupollekes.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113

Dat is eigenlijk een goed idee. En geef toe: wie gaat er nu niet extra trots op zijn als dat lukt op z'n MacGyver's :)

Maar wel mee opletten: je wilt dat dat soldeer smelt en niet verdampt of verbrandt. Dus niet te heet stoken ook niet en dat is moeilijk in te schatten.
En het smelten moet heel kort zijn, zeker daar waar je verhit heel dicht bij elektronica. Anders kan de warmtegeleiding elektronische componenten beschadigen.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.133
Punten
113

Dat is eigenlijk een goed idee. En geef toe: wie gaat er nu niet extra trots op zijn als dat lukt op z'n MacGyver's :)

Maar wel mee opletten: je wilt dat dat soldeer smelt en niet verdampt of verbrandt. Dus niet te heet stoken ook niet en dat is moeilijk in te schatten.
En het smelten moet heel kort zijn, zeker daar waar je verhit heel dicht bij elektronica. Anders kan de warmtegeleiding elektronische componenten beschadigen.
Idd, die schroevendraaier moet niet roodgloeiend staan (dat gaat met een kaars ook niet lukken).
Met wat gezond verstand, en opwarmen in stukjes tot het soldeer smelt gaat dat toch lukken zeker.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
1.105
Punten
113
Buurman, schoonbroer, etc. en de lokale FB groep van de gemeente al geprobeerd. de make in Belgium groep ken ik nog niet. Ik probeer daar eens.
PS @Kaffe: op bouwinfo lopen niet enkel mannen rond ;-).
Woeps :) Make in Belgium is dacht op op initiatief van Henck Ryckaert of hoe je het ook schrijft. Voor mensen die graag zelf dingen maken/herstellen. Het zou me verbazen moesten ze je daar niet verder kunnen helpen.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.992
Punten
113
Ik leg dus bij deze " Made met bouwinfo " vast !!

Bekke groter want anders leest @c00kie er los over
Ik leg dus bij deze "Made met bouwinfo" vast !!

Ruildienst voor klein materiaal .
Je pikt het ergens op , je gebruikt het, je maakt het proper, je hersteld het en geef het door aan de volgende die het nodig heeft.
misschien een kleine huursom om na verloop van tijd een nieuwe haagschaar of een 50 metre rolmeter terug aan te schaffen.

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
93
Punten
28
Ik heb net een nieuwe soldeerbout gekocht via Temu (11€), ben benieuwd :)

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.445
Punten
113
Ja lap, nu had ik toch wel een MacGyver filmpje willen zien! ;)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan