• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

SOD - Termijn verstreken

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Goeiedag

Ik bouw met een grote Sleutel-Op-Deur firma.
Men is begonnen op 1 juli 2019, en vandaag staat het gebouw nog eens niet winddicht.

Contractueel heeft men 220werkdagen om het gebouw te bouwen.
Dit is dus bijna verstreken.

Ik zou mijn schadevergoeding willen vragen, maar pas in augustus denk ik.
Ik wil ze nu ook niet teveel onder druk zetten, of moet ik hier niet naar kijken?

Moet ik dan nu al best een melding maken dat de termijn overschreden is via een aangetekende brief?
Of mag ik dit ook doen in agustus bv.?


 
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Heb je rekening gehouden met bepaalde verletdagen?

Deze dienen in principe wel door de aannemer genoteerd te worden en maandelijks aan de opdrachtgever gesignaleerd.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Verletdagen en ondertussen is er ook een kleine crisis aan de gang...
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ja, ik heb tevens ook elke activiteit bijgehouden (gezien ze heel weinig kwamen).
Er zijn 21 verletdagen.

Men heeft doorgewerkt tijdens Corona, zowel aan ons huis als andere huizen die ook door hun worden gebouwd. Het enige verlet door Corona, is dat het schrijnwerk later zal zijn, omdat die fabriek heeft stilgelegen. Ik geef hun hier ook 3 werkweken = 15 werkdagen respijt voor.

Ik heb 2 leningen lopen, dat kost mij ook geld...
Maar ik wil hun langs de andere kant ook niet teveel onder druk zetten.

Is er iets dat zij nog kunnen ondernemen, bv. bouw stil leggen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Heb je al met hun gaan praten? Wat dat is stap 1

Ze kunnen wel doorgewerjt hebben tijdens corona, maar met volle kracht? Zulke firma's staan meestal juridisch sterk. 

Dat jij leningen hebt lopen, dat is idd zeer vervelend voor jou, maar cru gezegd is dat hun zaak niet ...

Als het een moeilijke financiele periode is, kan je daar steeds over gaan praten met de bank. Misschien kan er wel een oplossing komen.
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ik ben al vaak gaan praten, ik krijg nooit antwoord op mails.
En op telefoons word niet opgenomen. Als ik ze vastheb en over planning begin, krijg ik antwoord dat dit wel wordt bekeken.

Dat ik 2 leningen heb is idd hun zaak niet, kon evengoed zijn dat dit een opbrengstwoning is om te verhuren, dan loop ik inkomsten mis. Dat is toch ook hun zaak niet? Dus wat maakt het uit, de schadevergoeding is contractueel bepaald.

Ik moet mijn huidig huis ook verkopen, was de nieuwbouw al af deze maand, volgens de planning, dan liep ik ook geen verkoopwaarde van mijn huis mis. De marktprijzen zijn gezakt intussen...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Je kan dat allemaal aanhalen, maar daar haal je geen oplossing mee. En is niet relevant, hoe erg dat voor jou ook is.

Met wie ben je gaan praten, wie mail je ? Welk drukkingsmiddel heb jij op zak ? Je kan altijd een AS versturen.

Welke stappen je ook onderneemt, hou er rekening mee dat ze jou project nog moeten afwerken.En een schadevergoeding kan contractueel idd vastliggen. Meestal staan er heel wat kleine lettertjes in hun contracten en reeds aangehaald, staan ze juridisch sterk. En over hoeveel spreken we... als zij een groot contract hebben waar de klant ook sterk staat met serieuze vergoedingen,.....

 
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Bij de projectleider.
Ik heb geen drukkingsmiddelen behalve de contractuele boete (€750/maand).

Ik moet je wel gelijk geven over het feit dat ze mijn project nog moeten afwerken, en halverwege al zo'n stappen ondernemen werkt niet gemoedelijk. Dat is ook 't geen wat mij tegenhoudt.

Anderzijds heb ik het gevoel dat ze met mij rondrijden en het afwerken wanneer zij willen, vandaar ik sterker in mijn schoenen wil staan...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Spreek de persoon boven de projectleider mee aan. 

Toon begrip voor de recente ontwikkelingen, laat merken dat je het apprecieert dat ze doorwerkten waar mogelijk.  Stel een open vraag,  Wanneer mag ik rekenen op een oplevering, zodat jij je ook kan voorbereiden op verhuis, verkoopp woning, ....

 

 
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Inderdaad, proberen begrip tonen is vaak de aangewezen stap. Van zodra je aanvallend te werk gaat schiet de andere partij in de verdediging/verontwaardiging en heb je het risico dat alles minimalistisch/tot op de letter wordt uitgevoerd. Wat dan ook in jou nadeel kan zijn.

Dat ze bijvoorbeeld altijd als laatste aan jou werf denken is goed mogelijk, en enorm frustrerend.Maar zolang je zelf open en begripvol communiceert kan je denk ik veel gedaan krijgen. Ik zie dat zelf niet "als door het stof kruipen" / "gemakkelijk zijn" maar gewoon een inspanning van mijn kant uit. 

Ik ben vrij zeker van door "gemakkelijk te zijn" je veel meer gedaan krijgt dan door "de klootzak" uit te hangen. BIj een paar aannemers gaat dat misschien werken, maar bij 9/10 gaan ze u vriendelijk onderaan de la leggen denk ik. 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
220 werkdagen is meer dan 1 vol jaar, dus daar Bennie nog niet

en bij die 750€ staan er waarschijnlijk, 10-tallen uitsluitingsgevallen

wat zegt je architect?

 
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Zoals Stefan schrijft, gemiddeld telt de bouw 219 werkdagen per jaar (volgens wat ik op het www vind). Tel daar het verlet bij en je bent al begin augustus, nog eens een bouwverlof  in juli en je bent eind augustus. En er zullen nog wel wat dagen zijn hier en daar.  Best alles eind augustus dus nog eens bekijken en ze voorlopig laten doen.   Vraag eventueel of je de bouwplanning/balkenplanning mag zien, kans is groot dat op deze de oplevering eind augustus voorzien is.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die vergoeding bereken je bij de tijdelijke oplevering. Vanaf dat moment kan je er in, en je kan dus ook pas dat moment gaan berekenen hoeveel ze te laat zijn. Eerder heeft het geen enkele zin om daarover te beginnen.

Het kan ook plots snel gaan: een week of 2 de loodgieter er in, een week of twee de electriciën er in, een week of twee de stukadoor, een weekje ramen plaatsen, een week of 2 de vloerder. Bam. Eind augustus klaar en nog geen dag te laat.
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ik ben zo blij dat ik hier lees dat ik er eind augustus in ga kunnen! :).
Ik begrijp wel idd dat zo'n schadevergoeding eisen niet gemoedelijk gaat werken, ik voel er mij ook niet 100% bij.

Heb gisteren nogmaals 2 keer gebeld, maar pakt niet op.
Ik zal nog wat meer geduld uitoefenen, al ben ik vrij zeker dat het pas voor december/januari 2021 gaat zijn.

Heb wel het gevoel dat iedereen in de bres springt voor de aannemer.
Zij beloofden ons huis, bij verkoop en ondertekening contract, dat het huis ging af zijn in december 2020.
Er zijn bitterweinig gewerkte werkdagen bij ons, en dit heeft enorm veel frustratie opgewerkt bij ons.
Ook de non-communicatie van hun uit is lastig, je weet nooit iets, tenzij je zelf 10-20 keer belt.

Ik ga het sowieso laten rusten nu...
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Mikailz zei:
Zij beloofden ons huis, bij verkoop en ondertekening contract, dat het huis ging af zijn in december 2020.

 


Ook de non-communicatie van hun uit is lastig, je weet nooit iets, tenzij je zelf 10-20 keer belt.

 

Dus ze hebben nog 7 maanden om uw huis af te krijgen? Hoe denk jij dan in augustus al een schadevergoeding te krijgen? 

Wat betreft de communicatie, moeten ze dan elke dag bellen om te zeggen hoeveel stenen ze die dag verzet hebben? Of wat wil je juist bereiken met die communicatie? 
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Dag Tom

Het huis ging af zijn in december 2019. Ik heb mij vergist van jaar.

U bent het nu in het belachelijke aan het trekken mbt. communicatie
Alsof u zelf niet zou willen weten hoe die grofplanning in elkaar zit?
Er zijn vorig jaar, en dit jaar aantal maanden geweest waar ze niet zijn afgekomen.(van dezelfde aannemer).

U zou toch ook graag willen weten hoe de vork aan de steel zit? 
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ik vind het vreemd dat ze zo slecht communiceren met je. Ze moeten je toch een planning kunnen geven met een ruime schatting van wanneer, onder voorbehoud, alles klaar zal zijn.

We hebben ook gebouwd met SOD, eind augustus 2019 gestart en de voorlopige oplevering is binnen enkele dagen. En we werden toch heel regelmatig ingelicht rond de planning op korte termijn  (enkele weken vooruit) of wanneer er op de werf weinig beweging zou zijn zodat we ons daar geen zorgen over moesten maken.

Vertragingsvergoeding .. al eens alle regels nagelezen in je contract? Je moet ze in elk geval aangetekend in gebreke stellen en zoals eerder aangehaald het laten vermelden in je voorlopige oplevering.

Je zou toch eens moeten aandringen op een open en eerlijk gesprek waarin je je situatie deftig kan uitleg en waarin je wat antwoorden kan krijgen zodat je gerustgesteld bent en ook dingen kan regelen. Je kan dan ook de vertragingsvergoeding aanhalen (met je situatie van 2 leningen enz...) en uitleggen dat je niet anders kan dan die te vragen als er geen antwoorden komen.

 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Terug tegenstelling met je eerste bericht!

1 juli +220 werkdagen kan nooit in december klaar zijn !!!
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
stefan zei:
Terug tegenstelling met je eerste bericht!

1 juli +220 werkdagen kan nooit in december klaar zijn !!!

1 juli was al in een verlate planning..
Initieel ging men in december 2018 starten, om in december 2019 te eindigen.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Mikailz zei:
Dag Tom

Het huis ging af zijn in december 2019. Ik heb mij vergist van jaar.
 

 

Gestart in juli 2019? Dan moest je huis normaal in juli 2020 af zijn?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan