Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

SOD partners: AVL, ecohuis, standing construct,...

Lid geworden
11 feb 2026
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo allemaal,

ik zag in het verleden al een aantal topics over SOD´s. Omdat deze al gedateerd zijn, richt ik een nieuwe topic op omdat ik graag recente informatie wil.

Wat zijn jullie ervaringen met SOD´s, hoe prijsvast zijn ze en hoe tevreden zijn jullie over de kwaliteit? Gebeurt het dat de kosten toch veel duurder uitvallen, ook al wil je zelf niet echt iets veranderen aan de indeling bv? Zo nog iets, AVL heeft in de offerte bakstenen ter waarde van 29 euro/vierkante meter. Is er voldoende aanbod in bv die prijscategorie of is het zo dat we hoe dan ook duurdere keuzes moeten maken? Ergens heb ik opgepikt dat de uiteindelijke prijs bij avl nog steeds veel hoger zou liggen dan de geadverteerde prijs, maar ik vind hier geen info over in de reviews. Mss klopt het dus niet...

We twijfelen nog over onze aankoop. Ofwel iets oud kopen dat we volledig moeten renoveren (en de oude huizen staan meestal veel te duur te koop), ofwel iets laten bouwen dat hoe dan ook eerder marktconform zal zijn. Lastig is ook dat de geopolitieke situatie niet eenvoudig is en ik nu soms de druk voel om snel beslissingen te moeten nemen omwille van de dreiging van hogere prijzen. Daar houd ik niet van want een huis kopen of bouwen is een belangrijke beslissing. Nochtans zijn na corona de prijzen niet terug gezakt, niet voor de bestaande huizenmarkt en niet voor de nieuwbouw....

Merci voor alle info die jullie kunnen/willen delen. :) Stel dat je niet op dit forum informatie wilt delen, mag je mij ook altijd een persoonlijk bericht sturen.

Werk alles (zo goed als) op voorhand uit. Ga naar de toonzalen en kies je steen, vloer, badkamer, deuren, dakpan, etc...
Vraag een offerte met die keuzes. En leg eventuele meerprijzen vast.
Probeer keuken etc uit de onderhandeling te halen, dat geeft je meer keuzes om bij anderen die te bestellen. Ga daar ook prijs vragen.

Mogelijke is om de onzichtbare dingen te bepalen. Welke afvoerleidingen? PVC, PP, PE ? ...

Eigen architect, die je kan bijstaan met een lastenboek en meetstaat.
Want prijzen vergelijken is zeer moeilijk als ze niet op dezelfde materialen zijn afgestemd.

Verbouwing vs nieuw ...
Als er iets direct waarde verliest....dan is het wel nieuwbouw. Ken er heel wat die hun nieuwbouw met verlies hebben verkocht.
Een oud gebouw kan soms een hele meerwaarde genereren...

Een oud gebouw heeft zijn nadelen, maar ook voordelen.
Meestal meer ruimte. Soms met mooie materialen en charme.
Reeds aangelegde tuin, oprit, ....want vergeet niet dat dat ook best een pak geld kost.
Je kan eventueel in stappen renoveren, naar eigen nood en kunnen. Misschien zelf wat uitvoeren ?

Zelf 2 keer een "krot" verbouwd.
En dat heeft me financieel veel bijgebracht. Met de meerwaarde op de eerste, kon ik de verbouwing van de 2de betalen. Heb wel veel zelf gedaan en heb keuzes gemaakt die kosten-baten men het beste uitkwam.
Bv geen buitenisolatie, maar enkel de spouw navullen. Prijsverschil van 50k.
Verwarmen kost me tussen de 800-1200€ aan gas. (Afhankelijk van weer en gasprijzen). Voor mij dus geen meerwaarde om extra te isoleren aan die kost.

Bestaande trap, voordeur, achterdeur, en sommige andere elementen kunnen behouden.

Een nieuwbouw zou energiezuiniger zijn geweest.
Maar voor de grootte van zowel woning als grond die ik nu heb,, zou ik heel wat meer geld kwijt geweest.

Maar je zal steeds voor jezelf de vergelijking moeten doen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad toch een afspraak genomen met een architect die vertrouwd is met wat we zoeken. Ik had dit advies nog al gelezen op dit forum maar het lijkt zo gemakkelijk om de SOD alles te laten regelen (tot je merkt dat je te weinig weet en geen vergelijking kan maken). De architecte liet weten dat het gesprek kan gaan over nieuwbouw maar eveneens over renovaties.

Het valt me op dat ik de laatste week door wel heel veel bouwbedrijven gecontacteerd ben geweest, die allemaal iets zouden kunnen maken voor ons budget en wensen. Het lijkt me inderdaad wijs om eerst vast te leggen wat we willen en dan offertes op te vragen. @Mario, ik snap je punt over renovaties, zeker als je houdt van ruim wonen. Oude huizen hebben meestal goede locaties, grote tuinen en veel ruimte. Dat zijn effectief belangrijke zaken. Plus er zijn nog een aantal premies. Wij zoeken wel eerder compact qua woning, waar minder aanbod van is. Daar zijn ook mogelijkheden voor, maar de piste sloop en heropbouw van bijvoorbeeld een deel van de woning hebben we nog niet onderzocht.

...ik had er trouwens nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die hun nieuwbouw verkopen met verlies? ok, als ik de huidige nieuwbouwprijzen bekijk en de lonen van een gemiddeld persoon....Ik dacht dat een huis voor de meeste mensen een win-for-life was omdat je er toch altijd winst op maakt?

29 € /m2 is waanzinnig goedkoop.
Kijk hier laar even en maak uw keuze:
merk op : is particuliere verkoopprijs AF fabriek dus zonder levering
De aankoopprijs aannemer is ongeveer dezelfde geleverd OP de werf
ok, dat was inderdaad wat ik dacht, dat de prijzen in de offerte in de realiteit hoe dan ook te laag zijn ingeschat.

29 € /m2 is waanzinnig goedkoop.
Kijk hier laar even en maak uw keuze:
merk op : is particuliere verkoopprijs AF fabriek dus zonder levering
De aankoopprijs aannemer is ongeveer dezelfde geleverd OP de werf
ok, dat was inderdaad wat ik dacht, dat de prijzen in de offerte in de realiteit hoe dan ook te laag zijn ingeschat.
idem met keuken budget, ...

...ik had er trouwens nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die hun nieuwbouw verkopen met verlies? ok, als ik de huidige nieuwbouwprijzen bekijk en de lonen van een gemiddeld persoon....Ik dacht dat een huis voor de meeste mensen een win-for-life was omdat je er toch altijd winst op maakt?
Dat kan toch niemand voorspellen? Enige wat je nu kan zeggen is als je een nieuwbouw zet en je die na een jaar al moet verkopen dat je daar inderdaad verlies op zult maken. Maar hoeveel die woning na tien jaar waard is? Tsjah.

Wij hebben op onze oude woning ook een meerwaarde gecreëerd, maar dat was enkel en alleen omdat ik veel zelf gedaan heb. Laat die renovatie uitvoeren door aannemers en er zal niet veel meerwaarde geweest zijn.

Nieuwbouw is een ander gegeven. je betaalt 21% btw en je bouwt een woning naar jou smaak. Alles is dus nieuw en volle prijs betaald.
Als je dan die redelijk snel moet verkopen ( meestal scheiding of dergeijke) dan gebeurt het meermaals dat de verkoopprijs onder de betaalde aankoopprijs ligt.

Wij bouwen met StoneHouse. Voorlopig zeer tevreden van hun werking. De prijzen die ze meedelen zijn allemaal zeer accuraat en alles wordt correct en netjes uitgevoerd (voorlopig). Tot nu toe hebben we geen verrassingen gehad over de meerprijs van extra kleinigheden.

Ik heb wel gehoord dat hun planning vrij vol zit voor de komende 2 jaar.

Eerlijk gezegd is een renovatie altijd "een jonk of een ei", zoals we zeggen. Als je het budget hebt om nieuw te bouwen, ben je daar meestal beter mee af. Het aantal oudere woningen met vocht- en isolatieproblemen is vrij groot, en je zit dan vast aan keuzes die eerder door iemand anders gemaakt werden. En zoals je zelf al aangeeft: de prijzen voor renovatiewoningen zijn ook niet bepaald laag...

Maar laat je niet gek maken door de prijzen van SOD-firma's. Weet dat die ook nog eens 10-15% bij de prijs van hun aannemers lappen. Met individuele aannemers kan je ook problemen hebben, maar dan hangt niet je hele project af van één discussie...

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan