Snelle afkoeling gerenoveerd huis

  • Tags energieverbruik isolatie renovatie verwarming
  • JoeV

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    19 jun 2021
    Berichten
    58
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    8
    Dag allen,

    Ik heb een probleem waar ik maar geen antwoord op kan terugvinden. Er is al veel besproken op dit forum ivm warmteverliezen beperken etc., maar een specifiek gelijkaardige situatie met de mijne heb ik nog niet gevonden...

    Sinds oktober woon ik in mijn gerenoveerde woning van 1930. Dit was een totaalrenovatie van 3 jaar die onverwachts was wegens het kopen van een 'kat in een zak'. Ik heb dus alles zelf gedaan met mijn vader en geef zeker toe dat we wegens budget en gebrek aan voldoende kennis niet alles volledig volgens de normen hebben kunnen doen.

    Dit terzijde heb ik wel het idee dat de woning redelijk OK is geïsoleerd. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik begon te merken dat mijn huis gedurende de nacht 3 - 4 graden afkoelt op 2 uur tijd. Ook mijn gasverbruik is mijn inziens veel te hoog. Ik stook nu zo een 12 - 14 kuub gas per dag terwijl ik verwarm op maximum 19 graden.

    Hier bovenop komt dan nog het grootste probleem: mijn living krijgt nooit de 19 gewenste graden. Deze blijft steken op 17 - 18 graden. Maakt niet uit hoelang ik hier blijf stoken.

    Info over de woning:

    - Vrijstaande woning bouwjaar 1930. Overal volle muren van rond de 28 cm. Geen spouwmuur.

    - Noordgevel is volledig ingepakt langs buiten met isolatie en crepi in 2022.

    - Zolder is geïsoleerd met rotswol van 22 cm.

    - Overal EPS vloerisolatie gegoten van 17 cm dik.

    - Op de eerste verdieping is er overal langs binnen geïsoleerd met 7 - 9 cm glaswol.

    - De keuken en het waskot is ook geïsoleerd langs binnen met 7 - 9 cm glaswol.

    - Overal dubbel glas (nieuwe ramen en deuren).

    - De woonkamer waar het niet warmer wordt dan 17 - 18 graden heeft als enige geïsoleerde muur die noordgevel dat ingepakt is met buitenmuurisolatie. Een andere muur is echter een binnenmuur aangrenzend aan de hal. Dus geen rechtstreekse buitenmuur. De andere muur is de voorgevel die niet geïsoleerd is. Is dus een volledig volle bakstenen muur, maar wel met een groot raam in dat 2/3de van de muur inneemt.

    - Er is rechtstreekse verbinding, zonder deur, met de eetruimte. De muur daar met het schuifraam is ook niet geïsoleerd, maar de muur bestaat voor 3/4de uit het schuifraam. Veel muur schiet er dus niet over.

    - Er is ook rechtstreekse verbinding met de keuken. De Onderverdieping is dus één grote ruimte zonder deuren.

    - Ook de verwarming is volledig vernieuwd. Nieuwe ketel (AVC Kompakt HRE eco 30/36)

    - Momenteel staat de trap naar boven in de eetruimte (home office op het plannetje in bijlage). Het is een open trap, dus geen afscheiding. Op de hal boven is nog eens een open trap naar de zolder.

    - De radiator in de living staat onder het raam. Dus tegen de ongeïsoleerde buitenmuur. Hij is berekend door de sanitairplaatser en heeft een vermogen van 2500W.

    - Verder staan er nog 2 radiatoren op de onderverdieping: bij de eetplaats en in de keuken. Beide ook rond de 2500W.

    - Bijgevoegd een plannetje van de onderverdieping.

    Mijn vragen:

    Zou dat stuk ongeïsoleerde muur in mijn living ervoor zorgen dat de warmte zodanig snel weglekt? Ik ging ervan uit dat het verlies niet zo groot ging zijn aangezien het grootste deel van die muur bestaat uit een raampartij... Met rolluiken.

    De open trap zal één van deze weken worden toegemaakt met een stalen deur en glaspartij (op het plannetje staat er al een deur, maar is in realiteit nog niet het geval). Zou dit ook al veel helpen aangezien warmte stijgt? Of zal dit eerder verwaarloosbaar zijn?

    De radiator in de living die niet warm te krijgen is heeft een vermogen van 2500W. Is dit niet zwaar ondergedimensioneerd? Indien ik de formule online opzoek, krijg ik een vermogen van 3500 - 4000 watt voor deze ruimte... (L x b x h x 65)

    Alvast bedankt!
     

    Bijlagen

    • Schermafbeelding 2024-01-11 005835.png
      Schermafbeelding 2024-01-11 005835.png
      264,7 KB · Weergaven: 41
    Dus je kan de thermostaat gewoon verplaatsen?

    Dan kan je toch gewoon testen? Theromstaat in woonkamer. Instelling 20°.
    En die bleef pompen omdat het daar niet de gewenste temperatuur kreeg. Ging gewoon niet boven de 17 - 18 graden.
    En blijft de ketel dan ook branden? Of gaat die aan-uit-aan-uit... En hoe evolueert de aanvoerzijde van de radiator tijdens dat aan-ui-aan-uit gedrag?
     
    keuken gaat gemakkelijk op gewenste temperatuur, daar staat men thermostaat nu
    Je keuken is geïsoleerd en daar staat ook je thermostaat ? Mij lijkt het dat je je keuken op temperatuur brengt, de thermostaat slaat af (want de gewenste temperatuur is bereikt) en bijgevolg warmt jouw living ook niet meer verder op. Met daarbovenop het feit dat je een 'schouw' naar boven hebt (twee open trappen) die de warmte wegzuigen... Heb je al eens boven gemeten hoe warm het daar is zonder te stoken ?
    Ja, maar ik heb een draagbare thermostaat. Als ik ze in de living zet blijft ze dus pompen tot het daar de gewenste temperatuur is. Alleen bereikt ze die nooit.

    Boven op gang/zolder is het inderdaad 16 - 16,5 graden zonder enige radiator dat daar aan staat. Ik vermoed dus warmte die van beneden naar boven wordt gezogen?
     
    Dus je kan de thermostaat gewoon verplaatsen?

    Dan kan je toch gewoon testen? Theromstaat in woonkamer. Instelling 20°.
    En die bleef pompen omdat het daar niet de gewenste temperatuur kreeg. Ging gewoon niet boven de 17 - 18 graden.
    En blijft de ketel dan ook branden? Of gaat die aan-uit-aan-uit... En hoe evolueert de aanvoerzijde van de radiator tijdens dat aan-ui-aan-uit gedrag?
    De ketel blijft dan ook branden ja. Maar ze krijgt het niet op de gevraagde temperatuur.
     
    Dus je kan de thermostaat gewoon verplaatsen?

    Dan kan je toch gewoon testen? Theromstaat in woonkamer. Instelling 20°.
    En die bleef pompen omdat het daar niet de gewenste temperatuur kreeg. Ging gewoon niet boven de 17 - 18 graden.
    En blijft de ketel dan ook branden? Of gaat die aan-uit-aan-uit... En hoe evolueert de aanvoerzijde van de radiator tijdens dat aan-ui-aan-uit gedrag?
    De ketel blijft dan ook branden ja. Maar ze krijgt het niet op de gevraagde temperatuur.
    Ben je daar zeker van?
    Dat is een ketel van 26kW (?) bij een regime van 80/60° en de ketel krijgt het CV water niet warm genoeg om de woonruimte op te warmen met een totaal radiatorvermogen van ongeveer 7.4 kW? Waar gaat de rest van die 26kW naartoe? Wat is er op de verdieping(en) nog van radiatoren?
     
    Ja, maar ik heb een draagbare thermostaat. Als ik ze in de living zet blijft ze dus pompen tot het daar de gewenste temperatuur is. Alleen bereikt ze die nooit.

    Boven op gang/zolder is het inderdaad 16 - 16,5 graden zonder enige radiator dat daar aan staat. Ik vermoed dus warmte die van beneden naar boven wordt gezogen?
    Vanzelfsprekend dat die ketel blijft draaien als de warmte weg kan naar boven. In mijn kleine slaapkamer is het max. 14° C zonder chauffage. (wel rondomrond geïsoleerd). Ik vermoed dat, eenmaal je deur erin staat, en dus de 'schouw' dicht is, je je temperatuur wél zal halen.
     
    Dus je kan de thermostaat gewoon verplaatsen?

    Dan kan je toch gewoon testen? Theromstaat in woonkamer. Instelling 20°.
    En die bleef pompen omdat het daar niet de gewenste temperatuur kreeg. Ging gewoon niet boven de 17 - 18 graden.
    En blijft de ketel dan ook branden? Of gaat die aan-uit-aan-uit... En hoe evolueert de aanvoerzijde van de radiator tijdens dat aan-ui-aan-uit gedrag?
    De ketel blijft dan ook branden ja. Maar ze krijgt het niet op de gevraagde temperatuur.
    Ben je daar zeker van?
    Dat is een ketel van 26kW (?) bij een regime van 80/60° en de ketel krijgt het CV water niet warm genoeg om de woonruimte op te warmen met een totaal radiatorvermogen van ongeveer 7.4 kW? Waar gaat de rest van die 26kW naartoe? Wat is er op de verdieping(en) nog van radiatoren?
    Die drie radiators zijn verspreid over living/eetruimte en keuken. Enkel living bereikt niet de gewenste temperatuur.
    De radiator van de eetruimte staat wel tegen de muur met daar vlak boven die open trap... Vermoedelijk gaat die warmte allemaal verloren naar boven waardoor die radiator van de living dus eigenlijk een dubbele ruimte aan het verwarmen is terwijl ze reeds ondergedimensioneerd is voor de living op basis van de formule l x b x h x 65.

    Of ben ik hier volledig fout aan het redeneren? 😅
     
    Mijn punt is dat als die 3 radiatoren, samen goed voor 7.4kW gestookt worden met een ketel van 26kW, het me onmogelijk lijkt dat die ketel continu blijft branden aan volle vermogen om de zaak warm proberen te krijgen.
    Dus:
    - ofwel moduleert de ketel terug in vermogen om het stookregime te kunnen aanhouden (wat me beter lijkt dan aan-uit-...
    - ofwel gaat de ketel aan-uit-aan-uit... (en reflecteert zich dat ook in de aanvoertemperatuur naar de radiatoren die dan schommelt)

    Met de info die je tot nu toe geeft, lijkt het me dat de radiatoren ondergedimensioneerd zijn. Je kan dat "oplossen" door de toevoertemperatuur hoger te zetten zodat er warmer water naar de radatoren gaat en deze dus meer warmte afgeven. Ofwel zet je meer en grotere radiatoren zodat je het afgiftevermogen laat stijgen zonder dat de temperatuur moet stijgen.
     
    Mijn punt is dat als die 3 radiatoren, samen goed voor 7.4kW gestookt worden met een ketel van 26kW, het me onmogelijk lijkt dat die ketel continu blijft branden aan volle vermogen om de zaak warm proberen te krijgen.
    Dus:
    - ofwel moduleert de ketel terug in vermogen om het stookregime te kunnen aanhouden (wat me beter lijkt dan aan-uit-...
    - ofwel gaat de ketel aan-uit-aan-uit... (en reflecteert zich dat ook in de aanvoertemperatuur naar de radiatoren die dan schommelt)

    Met de info die je tot nu toe geeft, lijkt het me dat de radiatoren ondergedimensioneerd zijn. Je kan dat "oplossen" door de toevoertemperatuur hoger te zetten zodat er warmer water naar de radatoren gaat en deze dus meer warmte afgeven. Ofwel zet je meer en grotere radiatoren zodat je het afgiftevermogen laat stijgen zonder dat de temperatuur moet stijgen.
    Ik heb de persoon die de berekening heeft gemaakt van de radiatoren gecontacteerd (dit was via Easykit).
    Indien ze inderdaad ondergedimensioneerd zijn, ga ik deze in de living vervangen door een grotere of eentje bijplaatsen.
    Vraagje: wat verbruikt het meest? Een extra/grotere radiator of gewoon mijn keteltemperatuur opdrijven naar 70 graden zonder extra/grotere radiator?
     
    Het verbruik wordt hoofdzakelijk bepaald door het warmteverlies van de woning, hoe slechter dat is hoe meer je verbruikt.
    De keteltemperatuur lager zetten helpt wel iets maar heeft geen grote invloed.
    Zet die dus eens op 80º en kijk wat er gebeurd.
     
    Je kan ook al eens proberen om de opening naar de verdiepingen af te sluiten met een plasticfolie en een donsdeken bvb.
    Je kan dan al eens zien of de radiatoren beneden voldoende groot zijn bij de huidige buitentemperaturen. Je kan dan ook experimenteren met de watertemperatuur.
     
    Ik lees isolatie hier en daar, maar wat met overgangen? Ook ongeisoleerde stukken... vergelijk het met een dikke trui die net te kort is met als gevolg een blote buik.

    Sommige waardes zijn ok andere dan weer niet, bv 7 - 9 cm MW is weinig. EPS gegoten; ik vermoed isobeton of iets soortgelijks. Dat isoleert al niet super maar op zich ok zeker omdat het de vloer is.

    De radiator in de living die niet warm te krijgen is heeft een vermogen van 2500W. Is dit niet zwaar ondergedimensioneerd? Indien ik de formule online opzoek, krijg ik een vermogen van 3500 - 4000 watt voor deze ruimte... (L x b x h x 65)
    Lijkt me niet. Je moet denken dat hij evenveel vermogen moet geven als door muren, daken enz naar buiten gaat. 2500W is niet veel dat is een beetje meer als een strijkijzers, frituurketel, ... Sowieso kan je beter een radiator overdimensioneren want dan kan de aanvoertemperatuur zakken.

    Wat is het totaal geïnstalleerd vermogen aan radiatoren dat je ter beschikking hebt?

    Wat is momenteel de temperatuur die van de ketel naar de radiatoren gaat? Deze zou je eventueel kunnen verhogen.
    Bedankt voor je reactie!

    Klopt inderdaad dat ik wat koude bruggen ga hebben bij overgang geïsoleerde muur langs buiten en ongeïsoleerde muur. De infraroodthermometer die ik heb geeft een verschil van 2 - 3 graden tussen deze muren.

    Ik heb op de onderverdieping 3 radiatoren staan. Eentje van 2522W (woonkamer), eentje van 2574W (keuken) en eentje van 2220W (eetruimte).

    Die 7-9 cm isolatie is wel heel duidelijk voelbaar. De keuken is helemaal rond geïsoleerd met deze dikte, en die krijg ik van 16 naar 19 graden gestookt op een klein uurtje. Te bedenken dat deze keuken rechtstreeks aangesloten is op de eetruimte met daarin de open trap, lijkt me dit dus wel ok te zijn?
    De keteltemperatuur stond tot gisteren ingesteld op 60 graden. Heb hem nu hoger gezet, naar 65 graden en de ruimte warmt wel sneller op, maar de living blijft steken op 16,5 graden...
    Je keuken is kleiner en beter geïsoleerd dan andere lokalen en heeft even grote radiator dan andere lokalen
    logisch dat deze wel warmt


    waar staat je thermostaat
    welke kranen op welke stand op radiatoren

    schouw aanwezig?
     
    Die 2500W van de radiator is alleen bij een bepaalde aanvoer en afvoer temperatuur. Zoek die waardes op en vergelijk het met de werkelijkheid, als je toch een infrarood thermometer hebt is dat snel gedaan. Je temperatuur van de ketel kan te laag staan, je pomp draait te snel of te warm of je voetventiel staat niet juist ingesteld.
    Hydraulisch inregelen bedoel je met laatste 😇😬
     
    Ben geen specialist, maar zou een thermisch beeld geen goeie aanzet kunnen zijn? Dus een thermografische camera huren en eens beelden nemen van binnenuit, maar ook van buitenuit. Op die manier ga je kunnen "zien" langs waar de warmte verlorgen gaat. Nu met de koude dagen ideaal moment om dit te doen.
    Zo gemakkelijk is het niet. Je moet weten wat je ziet. Met een thermische camera kan je beelden nemen van dingen die er eigenlijk helemaal niet zijn.

    De keteltemperatuur stond tot gisteren ingesteld op 60 graden. Heb hem nu hoger gezet, naar 65 graden en de ruimte warmt wel sneller op, maar de living blijft steken op 16,5 graden...
    Zet gerust op 70 graden. Hoe lager de temperatuur hoe beter voor het verbruik maar in de kou zitten is het ook niet. Vandaar ook de opmerking dat je beter zwaar overgedimensioneerde radiatoren neemt.
    Als ik deze op 70 graden zet, ga ik dan niet nog meer verbruiken dan nu? Ik vind 14 kuub per dag toch wel heel veel, en dat was met keteltemperatuur van 60 graden.
    Zonder te stoken krijg je niets op temperatuur
     
    Ik lees isolatie hier en daar, maar wat met overgangen? Ook ongeisoleerde stukken... vergelijk het met een dikke trui die net te kort is met als gevolg een blote buik.

    Sommige waardes zijn ok andere dan weer niet, bv 7 - 9 cm MW is weinig. EPS gegoten; ik vermoed isobeton of iets soortgelijks. Dat isoleert al niet super maar op zich ok zeker omdat het de vloer is.

    De radiator in de living die niet warm te krijgen is heeft een vermogen van 2500W. Is dit niet zwaar ondergedimensioneerd? Indien ik de formule online opzoek, krijg ik een vermogen van 3500 - 4000 watt voor deze ruimte... (L x b x h x 65)
    Lijkt me niet. Je moet denken dat hij evenveel vermogen moet geven als door muren, daken enz naar buiten gaat. 2500W is niet veel dat is een beetje meer als een strijkijzers, frituurketel, ... Sowieso kan je beter een radiator overdimensioneren want dan kan de aanvoertemperatuur zakken.

    Wat is het totaal geïnstalleerd vermogen aan radiatoren dat je ter beschikking hebt?

    Wat is momenteel de temperatuur die van de ketel naar de radiatoren gaat? Deze zou je eventueel kunnen verhogen.
    Bedankt voor je reactie!

    Klopt inderdaad dat ik wat koude bruggen ga hebben bij overgang geïsoleerde muur langs buiten en ongeïsoleerde muur. De infraroodthermometer die ik heb geeft een verschil van 2 - 3 graden tussen deze muren.

    Ik heb op de onderverdieping 3 radiatoren staan. Eentje van 2522W (woonkamer), eentje van 2574W (keuken) en eentje van 2220W (eetruimte).

    Die 7-9 cm isolatie is wel heel duidelijk voelbaar. De keuken is helemaal rond geïsoleerd met deze dikte, en die krijg ik van 16 naar 19 graden gestookt op een klein uurtje. Te bedenken dat deze keuken rechtstreeks aangesloten is op de eetruimte met daarin de open trap, lijkt me dit dus wel ok te zijn?
    De keteltemperatuur stond tot gisteren ingesteld op 60 graden. Heb hem nu hoger gezet, naar 65 graden en de ruimte warmt wel sneller op, maar de living blijft steken op 16,5 graden...
    Je keuken is kleiner en beter geïsoleerd dan andere lokalen en heeft even grote radiator dan andere lokalen
    logisch dat deze wel warmt


    waar staat je thermostaat
    welke kranen op welke stand op radiatoren

    schouw aanwezig?
    Klopt ja, wat ik niet begrijp is waarom ze bij Easykit dan niet evenredig zo een grote hebben gezet in mijn living? Mijn badkamer is nog geen 10 vierkante meter, en daar hebben ze wel een 1600W radiator gehangen. Die warmt uiteraard in 10 minuten op op standje 2 - 3.

    Mijn thermostaat is draadloos, dus ik zet ze waar ik op dat moment zit. Maar in de living kan hij dus uren blijven staan, de temperatuur van 19 graden wordt nooit behaald. In de andere ruimtes is dit geen probleem.

    Geen schouw aanwezig. Huis is van boven tot onder volledig gestript geweest, ook de schouw is verwijderd.
     
    Bedek eens de helft of 3/4 van de radiator van de keuken. Het gaat daar dan minder snel warm worden vooraleer de thermostaat zijn uitschakelpunt heeft bereikt. Dus meer tijd voor de woonkamer om op te warmen. Kijk eens hoe warm je het daar kan krijgen.

    Ik krijg mijn woning op koude dagen toch warm met een aanvoertemperatuur die niet boven de 50° gaat ( de stooklijn staat op 58° bij een deltaT van 30° en staat daarmee eigenlijk iets te hoog). Als jij tot 60-70° moet gaan om een comfortabele 20-21° binnentemperatuur te bekomen, dan zijn je radiatoren m.i. onder gedimensioneerd.

    Hebben de radiatoren thermostaatkranen?

    Kan je je ketel eventueel weersafhankelijk laten regelen?

    Idealiter kan je de hele tijd continu verwarmen met een lagere temperatuur (onder de 55° voor een condenserende gasketel, anders condenseert die niet) in plaats met een hogere temperatuur de hele tijd aan-uit-aan-uit-aan-uit...
    Heb ik nu gedaan. Heb de thermostaatkraan van de keukenradiator op 2,5 gezet ipv op de volle 5.
    Hiermee krijg ik de living na enkele uren op 17,5 - 18 graden. Terwijl de keuken wel op een halfuur - uur op 19 stond. Kan ze proberen nog verder te verlagen in de keuken uiteraard... Probleem is gewoon dat ik gisteren de thermostaat in de living had gezet. En die bleef pompen omdat het daar niet de gewenste temperatuur kreeg. Ging gewoon niet boven de 17 - 18 graden.

    De temperatuur van de thermostaat staat tevens ingesteld op 19 graden. 20-21 graden hoeft voor mij niet.
    Pompen is noodzakelijk en duurt lang voor zo een ruimte met 1 radiator op temperatuur is
     
    Als je thermostaten hebt dan is stand 1-2-3-4-5 een temperatuurinstelling. Dus geen snelheid of hoeveelheid warmte of dergelijke. Dus stand 3 in badkamer is gelijk aan “opwarmen tot 18 à 20 graden”.

    Een berekening gaat ervan uit dat je alle radiatoren in huis samen gebruikt om het geheel op te warmen. Dus niet enkel de woonkamer openzetten. De verschillende vermogens werken dan samen.

    Als jouw muren nog koud zijn, is het logisch dat het uren(zelfs dagen) kan duren vooraleer je warmte zal hebben. Huis is teveel afgekoeld om dat even snel-snel op te lossen.
     
    Als je thermostaten hebt dan is stand 1-2-3-4-5 een temperatuurinstelling. Dus geen snelheid of hoeveelheid warmte of dergelijke. Dus stand 3 in badkamer is gelijk aan “opwarmen tot 18 à 20 graden”.

    Een berekening gaat ervan uit dat je alle radiatoren in huis samen gebruikt om het geheel op te warmen. Dus niet enkel de woonkamer openzetten. De verschillende vermogens werken dan samen.

    Als jouw muren nog koud zijn, is het logisch dat het uren(zelfs dagen) kan duren vooraleer je warmte zal hebben. Huis is teveel afgekoeld om dat even snel-snel op te lossen.
    Amai, nu begrijp ik er even helemaal niets meer van 😅
    Mijn thermostaat in de keuken staat op 19 graden. Ik heb mijn radiator daar op stand 3 gezet. Dus dan zou hij eigenlijk maar mogen warmen tot 17 graden als ik jou goed begrijp? Toch is het daar na een halfuurtje 19 graden. Terwijl mijn living op 17 blijft steken, ook al staat deze wel op stand 5.
    En om al mijn muren op temperatuur te houden van de omgeving, dus 19 graden, zou ik permanent moeten stoken? Dan vrees ik dat ik met 30 kuub per dag niet ga toekomen. Om het snachts op 16 graden te houden is er al 4 kuub gas nodig...
     
    Als je thermostaten hebt dan is stand 1-2-3-4-5 een temperatuurinstelling. Dus geen snelheid of hoeveelheid warmte of dergelijke. Dus stand 3 in badkamer is gelijk aan “opwarmen tot 18 à 20 graden”.

    Een berekening gaat ervan uit dat je alle radiatoren in huis samen gebruikt om het geheel op te warmen. Dus niet enkel de woonkamer openzetten. De verschillende vermogens werken dan samen.

    Als jouw muren nog koud zijn, is het logisch dat het uren(zelfs dagen) kan duren vooraleer je warmte zal hebben. Huis is teveel afgekoeld om dat even snel-snel op te lossen.
    Amai, nu begrijp ik er even helemaal niets meer van 😅
    Mijn thermostaat in de keuken staat op 19 graden. Ik heb mijn radiator daar op stand 3 gezet. Dus dan zou hij eigenlijk maar mogen warmen tot 17 graden als ik jou goed begrijp? Toch is het daar na een halfuurtje 19 graden. Terwijl mijn living op 17 blijft steken, ook al staat deze wel op stand 5.
    En om al mijn muren op temperatuur te houden van de omgeving, dus 19 graden, zou ik permanent moeten stoken? Dan vrees ik dat ik met 30 kuub per dag niet ga toekomen. Om het snachts op 16 graden te houden is er al 4 kuub gas nodig...
    ALS je thermostaatkranen hebt, schrijf ik duidelijk; Die "ALS" is belangrijk.

    Je zal toch wat meer concrete informatie over jouw installatie moeten geven want nu kan er niemand een zinvol antwoord geven.

    Op temperatuur houden =/= opwarmen! Ook hier haal je de zaken door elkaar. Als alles al 20 graden is, zal het minder energie kosten om dat zo te houden dan om van 16 terug naar 20 te geraken.
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan