Snelbouwstenen: vergelijking lijmen versus metselen (en merken)

• Lijmen

Stemmen: 10 71,4%
  • Metselen

Stemmen: 4 28,6%

• Totaal aantal stemmers
    14

Snelbouwstenen: vergelijking lijmen versus metselen (en merken)

_remi_

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
163
Punten
43
Voor m'n aankomende nieuwbouw ben ik nog bezig met een onderzoek naar een geschikte snelbouwsteen

Heeft er iemand een vergelijking of een studie van verschillende manieren & merken van snelbouwstenen?

Ik ga namelijk samen met m'n vader voor de tweede maal een nieuwbouw woning metselen.
In 2011-2014 gebruikten we snelbouwstenen van Ampe met klassiek metselwerk.
Op zich waren we zeer tevreden van deze steen. Maar deze keer wordt Ploegsteert uitdrukkelijk aangeraden door onze architect.
Zowel elders als hier op het forum hoor ik ook positieve zaken over Ploegsteert: zowel de Barry als Thermoblock.
Maar ook Wienerberger Porotherm en Unipor Uniblock zie je vaak in het straatbeeld.
De architect raadt ons ook lijmen i.p.v. klassiek metselen aan, zeker als zelf-bouwer.
Ook was het ons reeds opgevallen dat veel zelf-bouwers ook aan de slag gaan met zo'n lijmbakje en lijmstenen ipv het vertrouwde trouweel.
En elke professionele metser heeft wel zijn eigen voorkeur: metselen, lijmen, merk, ...
Idem voor de bouwhandelaar, die volgt waarschijnlijk de meerderheid of tracht te verkopen waar ie de meeste winstmarge op heeft.

Lijmen zou wel helemaal nieuw zijn voor ons, maar ik ben er niet tegen. Het schijnt iets sneller te gaan, is sterker, hard sneller uit
Maar het zou ook iets duurder zijn. Maar in de kostprijs van de lijm-snelbouwstenen zou de lijm reeds inbegrepen zijn.
Enfin, ik zie het bos door de bomen niet meer. Daarom had ik graag een objectieve vergelijking gevonden die me kan helpen bij m'n keuze.
Ik heb reeds vele pro's en contra's gelezen. Maar bestaat er soms een vergelijkende studie, al was het maar heel erg basic?
Vooral met betrekking tot kostprijs.

Thanks!

Lid geworden
8 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb het huis gelijmd met de Nelissen Lucking snelbouwstenen en een lijmbakje, deze stenen waren de dikwandigste die ik kon krijgen.
Had van elk merk de lijmblok, en dan kon in perfect vergelijken.

De garage heb ik gelijmd met de Wienerberger porotherm stenen en lijm uit een spuitbus.
Dit is wel veel sneller, je hoeft geen lijm meer aan te maken en materiaal afwassen.
De Wienerberger stenen zijn naar mijn gevoel iets minder kwalitatief dan de Nelissen Lucking.

Er brokte veel sneller stukken af tijdens het slijpen, terwijl dit opvallend minder was bij de dikwandige stenen van Nelissen.

Ik heb voor de Wienerberger stenen gekozen in de vrijstaande garage, omdat deze een gladde kant hebben en de Lucking stenen niet.
Doordat het lijmwerk in het zicht bleef verkoos ik een gladde kant.

Metselen heb ik ook gedaan, in de kelder (de binnenmuren). Als je het gemak van lijmen gewoon bent wil je nooit meer een hele muur metselen 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
Ik heb een hele nieuwbouw gezet met de Wienerberger pls500. Als zelfbouwer was dit de enige snelle manier. Vader, vrouw, schoonmoeder stonden allemaal te helpen met blokken stapelen. Dat kan je niet als je klassiek metst. Dan ben je alleen bezig, en staat er 2 man niks te doen.

Je kan ook na je werk voor enkele uurtjes wat lijm aanmaken en verwerken. Je moet wel alles afwassen, maar een kuip, Betonmolen, truweel moet je ook kuisen op het eind van de dag. Het afwassen deed ik op 15 min. Als je de mixer afspuit met een tuinslang direct na gebruik heb je er bijna geen poetswerk mee.

1 zak lijm voor 6 paletten stenen als ik me niet vergis, geen gesleur met mortel op de stelling,... De lijm kreeg je bij de stenen. Kostprijs komt op exact hetzelfde uit als klassieke stenen + Cement.

Ik heb de pls500 en ook de lambda blokken gebruikt (verkopen ze die nog?) , de lambda was veel poreuzer en brak sneller. Af en toe springt er een stukje af, maar dat kan natuurlijk geen kwaad.

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Waarderingsscore
10
Punten
18
Ikzelf zweer bij traditioneel gemetst. Bij lijmen heb je ook nog mortel nodig, zijnde voor aanzet eerste laag, lentelen boven deuren en vaak ook bij laatste laag tegen plafond. De vertandingen bij metsen met mortel  zijn ook " sterker,  ( beter) " dan bij lijmen.

Lid geworden
22 mrt 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Even dit topic terug naar boven halen met de vraag of er nog mensen zijn die hun ervaringen willen delen?
En ik twijfel om alleen aan de ruwbouw te beginnen of met metser te dienen. Is het wel/niet interessant om te lijmen/metsen als je dient?

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Ik heb mijn uitbouw/uitbreiding bestaande woning traditioneel gemetst. Ik had er geen probleem mee om -tig keer mortel aan te maken , telkens een kleine tob en daaruit +- 3 keer een grote emmer mortel en ik was lekker bezig.
Is geen volledige bouw natuurlijk , echter zou ik het zo opnieuw doen met mortel.
Waarom ? : geen gedoe met die lijmbakjes , een tob en een goede mixer is zo proper....maar zeg nooit nooit. :)

Lid geworden
4 mei 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Even dit topic terug naar boven halen met de vraag of er nog mensen zijn die hun ervaringen willen delen?
En ik twijfel om alleen aan de ruwbouw te beginnen of met metser te dienen. Is het wel/niet interessant om te lijmen/metsen als je dient?
Beste

Wij hebben onze ruwbouw gezet met de snelbouwstenen Wienerberger PLS 500, en gebruikten de lijm in spuitbusvorm. Wij zijn er zeker tevreden van, mede door het tempo waarin je de muren optrekt! Het feit is wel zo: je onderste laag (ytong) moet volledig waterpas staan omdat je bij het verlijmen niet kan corrigeren zoals je dat bij traditioneel metsen kan doen. Onze stenen (vermoedelijk dus allemaal) waren ook niet 100% recht, waardoor je na 3 - 4 lagen een kleine verspringing begon te hebben van de laag waaraan je bezig bent ten opzichte van de laag eronder. Als dit je stoort (wat mij enkele keren deed) kan je eventueel corrigeren door stukjes diba tussen de rijen te leggen. In principe niet echt nodig, zolang je geen 'trappen' krijgt van een centimeter :) Anders wordt het moeilijk om het pleisterwerk fatsoenlijk te krijgen denk ik.

In verband met het eventueel dienen: kan je zeker doen. Bij ons tegenover hebben de eigenaars dit ook gedaan bij hun aannemer wanneer zij konden. Goeie afspraken maken met de aannemer en dan komt dat goed!

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
Stukjes Diba tussen stenen die niet meer goed staan? Dat lijkt me geen door Wienerberger aangegeven praktijk?

Lid geworden
4 mei 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Vermoedelijk niet, maar het waren heel kleine strookjes (ongeveer 1 cm breed en 5 cm lang) die we hiervoor gebruikten. Kwaad zal het in elk geval niet kunnen denk ik?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
Op die plaats heb je dus geen hechting.
Beter, en voorgeschreven is: enkele stenen 1,5cm af slijpen in de hoogte en opmetselen met mortel zodat je terug een perfect vlak hebt om op verder te lijmen.

Bovenaan