• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Smartlight schakelaars & eendraad/situatie schema's

Engineer

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2021
Waarderingsscore
20
Punten
8
Beste,

In m'n huis uit 1964 ben ik alle bedrading aan het vervangen voor 3G2.5 VOB kabel met de juiste kleuren, en op aan het splitsen in groepen van max 8 gebruikers om alles correct te maken volgens de hedendaagse wet (AREI).

Nu stuit ik op een probleem. Ik las gisteren dat in een gemengde kring alle schakelaars dubbelpolig en 16A dienen te zijn om een automaat van 16 ampere toe te mogen passen. Ik heb een hoop schakelaars vervangen voor 10 ampere enkelpolig. Alle kringen op 10A afzekeren lijkt me niet handig. Ook zitten er enkele wisselschakelingen tussen. Om dat correct te maken zou ik dus dubbelpolige 16 ampere wisselschakelaars moeten zien te bemachtigen (die kon ik zo gauw niet vinden in ieder geval), en de hoeveelheid draden die daarvoor nodig zijn gaat ook een probleem worden betreft de ruimte in de PVC buizen.

Nu bedacht ik mij een eenvoudige oplossing. M'n hele huis hangt al vol met Philips Hue, hiervoor heb je ook de Philips Hue wall switch module welke ik er toch al graag op had willen hebben. Met deze switch modules sluit je de hele schakelaar buiten de elektrische installatie dus hoeveel polen ze hebben en hoeveel ampère ze aankunnen is dan irrelevant. Alle schakeldraden kunnen dan weg. De verlichtings armaturen kunnen rechtstreeks op fase/nul. Het smart deel schakelt ze.

Nu zit ik enkel nog met de volgende 3 vraagstukken:
1. Is het volgens AREI toegestaan om verlichtingsarmaturen zonder schakelaar rechtstreeks op fase/nul aan te sluiten?
2. Met die Philips Hue Wall switch module heb je nog steeds fysieke schakelaars in je muren zitten, hetzij niet verbonden met de elektrische installatie, gaat de agent onderzoeker van de elektrische keuring daar vrede mee hebben?
3. Hoe duid je dit aan op de eendraad- en situatieschema's? De schakelaar volledig van de schema's verwijderen alsof ze niet bestaan? Gaat de agent onderzoeker daar geen problemen mee hebben als hij/zij dan alsnog schakelaars in de muren ziet zitten?

De "schakelaar" zit bij Philips Hue in de lamp zelf. Misschien moet ik dan de lampen aanduiden als een relais met daaraan het verlichtingspunt? Hoewel de schakelaar geen onderdeel is van de elektrische installatie dus dat lijkt me ook incorrect.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.497
Punten
113
Begin met je gemengde kringen te “ontmengen” je doet er jezelf een voordeel mee

Engineer

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2021
Waarderingsscore
20
Punten
8
Begin met je gemengde kringen te “ontmengen” je doet er jezelf een voordeel mee
Helaas onmogelijk. Dan zullen overal nog meer PVC buizen naartoe getrokken moeten worden, tevens door de afgewerkte muren (veel wandlampen). Het is een huis met 4 slaapkamers, inkom, keuken, living, en een bijbouw met daarin badkamer. Om alles te ontmengen zal er vrij grof overal de sloophamer door moeten. Ik zal het moeten doen met de leidingen die er al liggen. De hele begane grond is momenteel 1 lange string die vanuit de meterkast door de inkom, woonkamer, keuken, achter inkom, bijbouw en de badkamer slingert, 28 gebruikers.

Via de dekvloer van de eerste etage (ligt nog geen nieuwe vloerbedekking) kan ik het nog voor elkaar krijgen om de centraaldozen van de begane grond direct naar de meterkast te laten lopen. Per centraaldoos max 8 gebruikers. Mooier gaat niet lukken helaas, het zal gemengd blijven. Meerdere groepen in 1 centraaldoos is ook ongewenst (+ 6 lasklemmen in 1 centraaldoos wordt een chaos) dus dan ga je ook nog meerdere centraaldozen moeten gaan plaatsen om het op te kunnen splitsen.

Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.274
Punten
113
1) natuurlijk, zolang ze maar juist afgezekerd zijn.
2) waarom niet?
3) zie ook ttps://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/eendraadschema-aanduiding-voor-smart-lampen.370146/

De meeste vragen zijn al eens gesteld, met de zoekfunctie ontdek je ze.

Engineer

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2021
Waarderingsscore
20
Punten
8
1) natuurlijk, zolang ze maar juist afgezekerd zijn.
2) waarom niet?
3) zie ook ttps://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/eendraadschema-aanduiding-voor-smart-lampen.370146/

De meeste vragen zijn al eens gesteld, met de zoekfunctie ontdek je ze.

Dank je! Ik had inderdaad wat geadviseerde topics bekeken maar deze niet gezien.

Betreft punt 2, in zo'n inspectie video van de BTV op Youtube zag ik dat ze alle schakelaar plaatsingen gingen controleren, vandaar. Ik zie het al gebeuren dat die persoon dan begint met 'ale dat klopt niet met het situatieplan'. Maar dan zal het vast goed komen.

Bedankt!

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.274
Punten
113
jij hebt geen schakelaars dus moet je ze ook niet tekenen, ook geen afstandbedieningen (je gsm teken je immers ook niet)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.033
Punten
113
* Max 8 aftakpunten is enkel verplicht wanneer er ook stopcontacten in de stroombaan zitten. 28 lichtpunten is de normaalste zaak van de wereld (het is wel veel, maar niet speciaal, en met led tegenwoordig maakt het ook niet veel uit hoeveel punten er zijn). Met Hue’s ga je daar zelfs heel vlug over gaan, want als je bvb een 6-tal spotjes hebt die samen aan/uit gaan in een groep, dan zijn dat op schema toch 6 aftakkingen.
* Lichtpunten mogen gewoon op fase en N, daar zijn geen voorschriften rond. Als het geen slimme lamp is dan brandt ze permanent, zoals bvb oriëntatieverlichting al eens gebeurt.
* schakelaars op zeer lage veiligheidsspanning komen niet op het schema.

Engineer

Nieuw Lid
Lid geworden
12 feb 2021
Waarderingsscore
20
Punten
8
* Max 8 aftakpunten is enkel verplicht wanneer er ook stopcontacten in de stroombaan zitten. 28 lichtpunten is de normaalste zaak van de wereld (het is wel veel, maar niet speciaal, en met led tegenwoordig maakt het ook niet veel uit hoeveel punten er zijn). Met Hue’s ga je daar zelfs heel vlug over gaan, want als je bvb een 6-tal spotjes hebt die samen aan/uit gaan in een groep, dan zijn dat op schema toch 6 aftakkingen.
* Lichtpunten mogen gewoon op fase en N, daar zijn geen voorschriften rond. Als het geen slimme lamp is dan brandt ze permanent, zoals bvb oriëntatieverlichting al eens gebeurt.
* schakelaars op zeer lage veiligheidsspanning komen niet op het schema.

Het is een gemengde kring, stopcontacten + schakelaars, dus 28 is veel te veel ;)

Ik vind het zelf ook wat prettiger als 's nachts een zekering doorgaat dat er nog wat licht vanuit een andere ruimte schijnt, ipv dat ik vanuit de douche in het donker op de tast m'n weg naar de meterkast kan gaan zoeken.

Ik heb zojuist al wat gaten in de dekvloer op de eerste verdieping geslagen op de juiste plekken waar de PVC buizen lopen en een gat naar de meterkast. Nog een paar sleuven slijpen, PVC buis en bochtjes erin, vloer dichtgieten is het allemaal weer mooi ?. Naar de bijbouw + badkamer loopt nog een grondkabel van de vorige bewoner, dan zet ik daar de gehele bijbouw op met 30mA aardlek, dan voldoet de aardlek eis voor vochtige ruimtes (badkamer en witgoed) ook weer.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan