Smart leds GU10

Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hey,

ik had in mijn wandverlichting graag smart leds gestoken die verschillende kleuren kunnen weergeven.

Philips Hue kende ik al, daarnast heb ik bvb ook nog homeylux gevonden en idinio

- Philips Hue moet ik een bridge bijkopen wat ik een beetje overkill vindt omdat het maar over 4 lampjes gaat. Voorlopig ook geen plannen om nog extra lampen te hangen. Bovendien zijn de leds zelfs ook een pak duurder als de andere 2 merken.
Echter als de kwaliteit van philips Hue veel beter blijkt te zijn als andere merken heb ik die meerprijs er misschien wel voor over.

- Homeylux: ik had ze eerlijk gezegd bijna gekocht, tot ik besloot van op hun facebook eens te gaan kijken. En er staat gewoon heel erg veel slechte recensies op. werkt niet, connectie valt weg, zeer slechte klantenservice

- Idinio: Ik kan er eigenlijk weinig slecht over vinden, lijkt me een zeer degelijk product.

Iemand ervaring met 1 van deze 3? aanraders? opmerkingen?

Hoe zit het eigenlijk met het energielabel van zo een leds? op bepaalde websites vind ik A++ voor bvb homeylux maar op de verpakking staat dan G of F. Hoe zit dat nu eigenlijk?

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Ik heb de hue lampen. Bij de eerste versie heb je inderdaad een bridge nodig. Ik dacht dat er tegenwoordig ook Bluetooth versies zijn zodat je geen bridge meer nodig hebt.

ljo13

Actief Lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
59
Punten
28
Inderdaad, zoals Wouterk hierboven aangeeft heb je met de nieuwe versies geen bridge meer nodig want die werken zowel met Bluetooth als met Zigbee.

Ik zelf heb hier ook Hue hangen in huis, heel veel zelfs en ik zou eigenlijk wel aanraden om effectief gebruik te maken van die hub. Die maakt gebruik van het Zigbee protocol en dat wordt heel breed ondersteund + (en dat vind ik het belangrijkste) het is heel erg stabiel.

Ik gebruik de Hue-lampen in combinatie met bvb. led-controllers van gledopto (omdat ik de hue strips heel duur vond) en zigbee lampen uit Ikea. Op alle vlakken zijn de hue-lampen superieur. Ja ze zijn duur maar ik gebruik die hier intussen 4 jaar in combinatie met bewegingsmelders, enkele niko "friends of hue" schakelaars en ben er heel tevreden over.

Ik was initieel gestart met enkel twee lampen in de living en ondertussen heb ik bijna overal Hue. Het is duur maar het voordeel van het systeem is dat je niet alles in één keer moet aankopen. Bovendien werkt die hub volledig offline (zonder internetverbinding) en kun je die wel online koppelen aan pakweg je Google Home of Amazon Alexa en andere homebrew home-automation oplossingen.

Als je voor slimme verlichting gaat, zou ik wegblijven van alles dat op wifi werkt (zoals die homeylux en idinio oplossingen), een eigen app vereist (en dus niet compatibel is met standaarden zoals zigbee of z-wave) en geen garantie op lange termijn-ondersteuning biedt. Het is op korte termijn goedkoper maar op lange termijn mag je dan toch weer iets anders kopen.

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Ik zelf heb hier ook Hue hangen in huis, heel veel zelfs en ik zou eigenlijk wel aanraden om effectief gebruik te maken van die hub. Die maakt gebruik van het Zigbee protocol en dat wordt heel breed ondersteund + (en dat vind ik het belangrijkste) het is heel erg stabiel.
Over welke hub heb je het dan? Zigbee hub? Want die hue bridge heeft toch internet connectie nodig.

ljo13

Actief Lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
59
Punten
28
Klopt, de gewone standaard Hue Bridge

Die kun je inderdaad verbinden met internet maar die heeft geen "internet nodig" in de strikte zin van het woord. Alle communicatie tussen de lampen en de hub gebeurt volledig offline via Zigbee. Je kan hem gewoon in een lokaal wifi-netwerk hangen zonder internet toegang en alles werkt gewoon. De internet toegang is enkel nodig voor als je toegang op afstand wilt (je lichten kunnen uitzetten vanop je werk bvb.), de lampen wil updaten, en als je hem wil integreren met andere smarthome toepassingen.

Laatst bewerkt:
Lid geworden
23 nov 2017
Waarderingsscore
10
Punten
18
dan zal het wellicht toch HUE worden. En hoe zit het nu eigenlijk met die energielabels? op vele websites vind ik A++, maar bij de beschrijving staat dan weer G. Hangt dit af van of je gewoon wit gebruikt of een kleur? of vanwaar die tegenstrijdigheden?

jova313

Nieuw Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
16
Punten
8
Ik gebruik het systeem van ikea (Tradfri). Je moet hierbij ook een hub aankopen, maar dit valt mee van prijs + dit heeft enkele voordelen.
Ik zou alleszins wegblijven van de goedkope lampjes (bijv. action) die via wifi werken. Naar het schijnt gaat je signaal dan via chinese servers en is dit niet veilig + zeker.

Vergelijking systeem ikea vs Hue: https://www.iculture.nl/gids/ikea-tradfri-vs-philips-hue-verschillen/

Laatst bewerkt:

ljo13

Actief Lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
59
Punten
28
Jep, werkt ook goed. Je kan simpelweg de lampen van Ikea koppelen aan je Hue Bridge want ze gebruiken ook Zigbee als communicatieprotocol. Het vraagt wat meer inspanning, maar het werkt gewoon.

Uovo

Actief Lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
61
Punten
28
Ik gebruik het systeem van ikea (Tradfri). Je moet hierbij ook een hub aankopen, maar dit valt mee van prijs + dit heeft enkele voordelen.
Ik zou alleszins wegblijven van de goedkope lampjes (bijv. action) die via wifi werken. Naar het schijnt gaat je signaal dan via chinese servers en is dit niet veilig + zeker.

Vergelijking systeem ikea vs Hue: https://www.iculture.nl/gids/ikea-tradfri-vs-philips-hue-verschillen/
Of dit enkel Chinese makelij betreft is natuurlijk assumptie.

De reden waarom die zaken naar buiten connectie maken heeft te maken met dat de meeste internet hebben via IPv4 en daar een modem/router van Proximus, Telenet,.. hebben tussen staan. Die routers doen aan NAT waardoor je met 1 publiek adres thuis met meerdere computers of toestellen naar het internet kan.

Die apps moeten meestal gewoon werken of je op wifi of 4/5G zit. Maar dat gaat dus niet vanop het internet naar binnen in het netwerk daardoor. Daarom maken die toestellen vaak een verbinding naar buiten waar ze commando's ontvangen van die app. Evenals moet die chinese server dan, weten waar dat toestel zich op het internet bevindt. Omdat een IPv4 adres veranderlijk is bij de meeste providers.

Dus dit is voor gebruikerservaring en zal zeker niet enkel Chinese makelij betreffen.
Bijna al die "gateways" die op het internet hangen zullen iets gelijkaardigs doen.

Is dat goed of slecht hangt af van de implementatie maar ik kan je vertellen dat de beveiliging van die toestellen vaak brak is.

Ik zou dus altijd slimme devices in welke vorm, zelfs een TV, niet in mijn bedrijfs of persoonlijk netwerk zetten. Maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Ik wil maar aangeven dat Chinese producten daarom niet kwaadaardiger zijn als Westerse. Wel zal een Google bijvoorbeeld beter nagedacht hebben over de beveiliging van z'n toestellen dan een kleine chinese player.

Niet vergeten dat het risico niet enkel die Brakke Chinese partij is maar heel het internet dat kwaadwillig entry op jouw netwerk wilt hebben.

Laatst bewerkt:

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
272
Punten
83
Ik zou zowiezo standaard altijd aparte VLAN's voorzien in je thuisnetwerk. Eentje voor je persoonlijke spullen, eentje voor de guests en eentje voor de IOT prul.

• Leuk
Waarderingen: Uovo

jova313

Nieuw Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Waarderingsscore
16
Punten
8

Of dit enkel Chinese makelij betreft is natuurlijk assumptie.

De reden waarom die zaken naar buiten connectie maken heeft te maken met dat de meeste internet hebben via IPv4 en daar een modem/router van Proximus, Telenet,.. hebben tussen staan. Die routers doen aan NAT waardoor je met 1 publiek adres thuis met meerdere computers of toestellen naar het internet kan.

Die apps moeten meestal gewoon werken of je op wifi of 4/5G zit. Maar dat gaat dus niet vanop het internet naar binnen in het netwerk daardoor. Daarom maken die toestellen vaak een verbinding naar buiten waar ze commando's ontvangen van die app. Evenals moet die chinese server dan, weten waar dat toestel zich op het internet bevindt. Omdat een IPv4 adres veranderlijk is bij de meeste providers.

Dus dit is voor gebruikerservaring en zal zeker niet enkel Chinese makelij betreffen.
Bijna al die "gateways" die op het internet hangen zullen iets gelijkaardigs doen.

Is dat goed of slecht hangt af van de implementatie maar ik kan je vertellen dat de beveiliging van die toestellen vaak brak is.

Ik zou dus altijd slimme devices in welke vorm, zelfs een TV, niet in mijn bedrijfs of persoonlijk netwerk zetten. Maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Ik wil maar aangeven dat Chinese producten daarom niet kwaadaardiger zijn als Westerse. Wel zal een Google bijvoorbeeld beter nagedacht hebben over de beveiliging van z'n toestellen dan een kleine chinese player.

Niet vergeten dat het risico niet enkel die Brakke Chinese partij is maar heel het internet dat kwaadwillig entry op jouw netwerk wilt hebben.
Ik neem aan dat via een hub werken veiliger is? Je lampen etc. communiceren met de hub via zigbee, maar je hub is (meestal) wel verbonden met het internet...

Uovo

Actief Lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
61
Punten
28
Hoe meer internet bereikbare devices des te meer risico.

Staat daar enkel een (smart)hub (heeft nog een andere betekenis als de voorganger van een switch) die iets specifieker gemaakt is, is het waarschijnlijk niet slechter nee.

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Ik zou zowiezo standaard altijd aparte VLAN's voorzien in je thuisnetwerk. Eentje voor je persoonlijke spullen, eentje voor de guests en eentje voor de IOT prul.
Wat niet altijd lukt natuurlijk, op een bbox kan je bv geen vlans instellen

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
272
Punten
83
Als je je bbox gebruikt als interne switch en WAP zou ik me geen zorgen maken om vlan's, dan is security toch onbestaand :)

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Als je je bbox gebruikt als interne switch en WAP zou ik me geen zorgen maken om vlan's, dan is security toch onbestaand :)
:D
Heb unifi switchen, maar nog een afzonderlijke router, kan momenteel dus geen vlans instellen omdat proximus tv niet werkt als die niet rechtstreeks op de bbox hangt.
Tenzij je daar een oplossing voor hebt.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
272
Punten
83
Unifi kan natuurlijk vlan's aan, via de GUI makkelijk in te stellen. (Ik heb zelf een bbox en unifi). Ik heb wel geen proximus tv, dus daar kan ik je niet mee helpen. Lijkt me wel een beetje vreemd, want telenet yeloplay kan je van overal bereiken.
Desnoods die ene tv rechtstreeks op de bbox hangen via utp, en al de rest op de unifi.
Indien de tv upnp gebruikt om met de bbox te babbelen, dit kan je wel expliciet aanzetten op de unifi's (howel ik hier ook geen fan van ben)

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
93
Punten
28
Unifi kan natuurlijk vlan's aan, via de GUI makkelijk in te stellen. (Ik heb zelf een bbox en unifi). Ik heb wel geen proximus tv, dus daar kan ik je niet mee helpen. Lijkt me wel een beetje vreemd, want telenet yeloplay kan je van overal bereiken.
Desnoods die ene tv rechtstreeks op de bbox hangen via utp, en al de rest op de unifi.
Indien de tv upnp gebruikt om met de bbox te babbelen, dit kan je wel expliciet aanzetten op de unifi's (howel ik hier ook geen fan van ben)
Ik kan de vlan's inderdaad instellen via de GUI, maar Ik dacht dat je een USG router nodig had om de vlan's op een unifi switch werkende te krijgen. Of ben ik verkeerd?

Ja, een extra utp rechtstreeks van decoder naar de bbox is een oplossing, maar daarvoor moet ik eerst wachten tot we met de renovatie beginnen. Voorzien medio 2022. Momenteel maar één UTP.

Uovo

Actief Lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
61
Punten
28
Uit het hoofd (heb ook geen Proximus tv) moet je vlan tagging aanzetten.
Ik gok VLAN10.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
272
Punten
83
kan gewoon via de web interface (voor bijvoorbeeld EdgeRouter-X):

1637846328661.png

Als je AC-AP's hebt kan je die via de unifi controller software (die je op je pc kan installeren) wel configureren.

Bovenaan